Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
dupe

Dags för en ny blåsning på väskusten

Rekommendera Poster

Ska det aldrig ge sig!

Nu har det blåst och regnat i nära 2 månader.

Fast inatt blir det nog på riktigt, klass 3 varning utmed hela västkusten, upp till 130 cm högre vattenstånd än normalt.

Undrar om båtar kommer att ta stryk på uppställningsplatser runt om, hoppas inte det!

http://www.smhi.se/menyer/ind_vader.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, även här nere i Skåne är det orkanvarning. Bor bara en liten bit från hamnen, får väl se hur det (ur)artar sig under natten och om man vågar sig ner i morgon och skåda krafterna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Man kanske skulle surra fast båten så den inte flyter iväg med det höga vattenståndet? Kan ju bli lite för högt vatten på uppställningsplatserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det verkar inte göra annat än att blåsa där på baksidan, på solkusten har vid det lugnt och skönt än sålänge. Hoppas era båtar klarar sig i alla fall. /Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute och räddade min täckning som var fastskruvad i garaget förut. Skruvarna hadde släppt från väggen och hela ställningen var sned när vinden pressade på. Förankrade med nya skruvar, vinkelbeslag samt galvat monteringsband i garaget på nytt mellan byarna. Fick lite panik i början när vinden tryckte på så mycket att jag inte orkade pressa tillbaka reglarna mot garaget. Det hela klarade sej dock till slut med blotta förskräckelsen. Antar att många av er andra kämpat med ställningar oxå.

Hoppas allt gått bra för er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej . båten har klarat sig bra men skogen bakom huset är nästan borta d-j tur att det blåser från hus och båt för mig annars hadde gott åt skogen hehe

MVH laxen

post-7676-1394234888,6028_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåsigt värre har det varit i Blekinge. Hanö toppade byligan med 40m/s. Det var ett par tampar som gav sig, så jag har fått plocka ner presseningen. Dock inga skador. Det var många andra som hade fått sina presseningar och båthus förstörda.Min pressening får nu vara nere tills det har lugnat sig lite. Minst 1 vecka under 10m/s. Hoppas ni andra har klarat er och era båtar under blåsten. Jag börjar bli alvarligt tröttt på allt blåsande nu. Jag vill ha vår och sommar. Kan tänka mig lite kallt ett tag för att slippa blåsten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nere och kollade till båten på söndagskvällen, såg riktigt bra ut trots orkanstyrkorna under dagen, någon stötta som hade vridit sig bara.

Tog dock en runda runt i hamnen och kan kontatera att försäljningen av presseningar blir en bra affär denna vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min båt inte alls långt ifrån Hanö (blekinge) på strandtomt, jag är seriöst rädd att den fått endel stryk.
 Jag är nu i linköping och har ingen möjlighet att kolla till den, byta pressening. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...