Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Yamma

Snart dags

Rekommendera Poster

Nu är det snart dags att hämta ut nya båten.

Investeringen blev tillslut en Finnmaster 6500 offshore cruiser.

Jag hade även tänkt att köpa en obromsad trailer till den så jag undrar om någon har tips på bra trailers? Har tittat på Fogelsta då det verkar smidigt med stjälvjusterande vaggor, men dom är lite dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag går också i trailer funderingar efter att köpt en Yamarin 64 DC. Jag håller med om att Fogelsta har höga priser och är inne lite på en Rekotrailer. Det skiljer ca 8.000 mellan dessa, det kan bli mycket tillbehör för dessa slantar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Bålsta-släpet med självjusterande vagga och en tippram. Sammantaget gör dessa funktioner det hela till en enmansshow. Himla praktiskt. Men smakar det så kostar det -- ca 30000 kr för en ny som lastar ett ton, och det räcker väl inte för dig. Nu är det förstås broms på min, men billigt lär det ändå inte bli.

Eftersom du inte vill ha broms antar jag att du inte skall köra långt. Kanske i så fall kan köpa en halvrisig ful begagnad kärra istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bromsad men en TK som är helt underbart smidig, som tidgare inlägg skrev så är inte 1200 kg några problem för mig ensam. Har ett bålsta till den lite mindre båten men har krånglat lite med kvalite men kan vara tidigare äger som inte tagit hand om utrustningen.

Kan varmt rekommendera TK

/Andreas

Senast ändrad av Salstad | 21 februari 2007 | 09:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hittade en 1 år beggad BT 1300 obromsad, kändes rejäl och priset var rätt.

Lite på håret då båten väger 1200 ( torrvikt ), men säljaren av båten tyckte att det räckte då det finns lite marginaler på trailarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju fortfarande ett tag till sjösättning för de flesta, så passa på att bygg en trailer själva.

Jag håller på att bygga en för tillfället.

Det blir en boogiekärra med ram måtten, ca 6600 x 1840 mm

Byggs i rektangelprofiler 100x40x4 mm.

Axeltapparna klarar ca 1500kg paret så det bör funka att lasta båtar från ca 5,50 till 6,80m och upp till åtminstone 1,5 ton.

Räknar med att bygget landar runt 6000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...