freddie1 2 Postad 13 Januari , 2007 Har sökt runt på forument men inte hittat tillräckligt bra info om det här med försegling av kanterna på marinplyfa. Vad jag förstår är det inte alltid nödvändigt. Jag har tänkt göra några olika träarbeten under våren. Bl a en mittskiva i ruffen - är det nödvändigt att använda epoxi där? Vilket färg har epoxi? genomskinlig? Ska man betsa före eller efter ev epoxi? Planerar även att bygga en enklare trälåda att stuva i under sittbrunnen och här kan det komma lite vatten någon gång. Hur bör man göra här? Många frågor men många svar hoppas jag :-) /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 13 Januari , 2007 Det är aldrig nödvändigt med epoxy på kanterna, men eftersom trä suger vatten i änden på fibrerna är det bra om du förseglar kanterna, plyfan håller mycket längre då du slipper att plyfan sväller. Marinepoxy är helt transparent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 15 Januari , 2007 Se du till att epoxibehandla kanterna, så slipper du omaket med att byta ut dem i onödan om några år! Har sett många plywoodskivor murkna/ruttna inifrån och ut p.g.a att de inte varit förslutna i ändarna.... (särskilt de som är monterade stående...kanske inte nödvändigt om du bara skall göra en iläggsskiva för britsarna dock, där kan du ju lägga en snygg kantlist bara så slipper skivanb bli skadad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 15 Januari , 2007 Du väljer ju själv vilken ambitionsnivå du har. Till t.ex en iläggsskiva och liknande inne i ruffen är det nog inte nödvändigt utan 2-3lager lack kan räcka om det ens är nödvändigt att behandla men om det finns misstankar att plywooden kan utsättas för fukt så är det inte fel att försegla träet. Ska du epoxibehandla, vilket jag rekommenderar om du vill få ett fukttåligt resultat så skall du betsa först. Epoxin förseglar sedan ytan och bildar ett transparent skikt (Epoxi är normalt färglöst men kan färgas till en massa olika kulörer med pigment). På epoxin biter ingen bets, möjligtvis lasyr. Behöver du ytterliga stadga upp materialet kan du också lamninera fast glasfibermatta på bägge sidor med epoxin. Om den epoxibehandlade ytan är utsatt för ljus måste du sedan måla eller fernissa ytan eftersom ljus annars bryter ner epoxin så att den blir spröd och även ogenomskinlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser