HenrikPersson 0 Postad 12 Januari , 2007 Hej, jag har tänkt att installera något slags kylskåp eller kylbox till min Maxi 77 i vår. Är det någon som kan ge mig råd om vilken kylbox som är bra. Jag har tillgång till landström och ett 12 V batteri i båten. Skall kylboxen kopplas direkt till batteriet? Tack på förhand! Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 12 Januari , 2007 Tänk på att kylanläggningar suger energi som attan och lätt tömmer ett batteri. Funderar själv på att koppla in solceller på en separat loop till kylfacket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenMorgan 0 Postad 12 Januari , 2007 Hej jag rekomenderar starkt ett Isoterm skåp/box med kompressor kylmagasin du bör med fördel ha en solcell på rufftaket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 12 Januari , 2007 Hej, Jag var inne på Fogas i Älvsjö idag och köpte lite pinaler, såg att de säljer skåp som drivs med gasol och också kan köras på både 12V och 230V, absorptionsskåp=tysta då de inte har kompressor, kan det vara nåt ? www.fogas.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 12 Januari , 2007 Skaffa en kompressorkylskåp eller box. Gärna med ASU. Det gör att kompressormotorn går igång på full fart när motorn är igång. Sen håller den kylan länge utan att tär på batteriet allt för mycket. Dem billiga kylboxar med Peltier system dra massor med ström. En vanligt 75ah batteri skulle inte håller mer än 3-4 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Januari , 2007 När jag köpte min båt så satt det en kompressorkyl i, jag frågade varför han inte körde på gasol. Hade det förut, rev ut den, fungerar bara när det är kallt. Och som sagt ovan, de billiga peltier-elementboxarna som man köper för en tusenlapp på macken drar ström så ini-h-vete. Fungerar när man t ex åker bil på campingsemester och inte har några problem med 4-5 A extra. Samt har 220V anslutning när man kommer fram. Det finns fina (och något dyra) båtkylar med listiga funktioner. Kylskåpet känner av spänningen; - över 13 V säger kylen Aha, nu går vi för motor och laddar batteriet och har gott om ström, då kör jag för fullt och kyler ner ett speciellt kylblock för att ha kyla till senare.. - under 13V säger kylen Aha, nu går vi bara på batteri, då snålar vi, accepterar en lite högre temp och låter den lagrade kylan göra första delen av jobbet - under 10,5 V säger kylen Hoppsan, nu har vi snart sönder batteriet, jag stänger av mig. OK, jag har inte hört min kyl säga något sådär jättehögt, men ni fattar iden... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikPersson 0 Postad 13 Januari , 2007 Tack för alla goda råd! Är det en isotherm kylbox jag skall ha? Vad kostar ett sådant i minsta storlek? Ska man koppla det direkt till batteriet? Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 13 Januari , 2007 Isotherm är bra, liksom Coolmatic. De minsta boxar ligger runt 4500:-. Strömmen kunde du koppla med fördel över en cigguttag. Då kan du fyller boxen hemma och kyla ner den i bilen på vägen till båten. Det viktigast är att du skaffa en box med kompressor. Då kommer du ner i en snittförbrukning på c:a 0,4 ampere. Och en solcellspanel är en bra komplement, då får du kyla i boxen hela semestern! Sök på kylbox på Hjertmans sökfunktion. Det är båtmässa snart, där brukar dom ha bra rabatter. Lycka till, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 13 Januari , 2007 Absorptions-kylboxar drar väldigt mycket ström, c:a 7 A vid anslutning till 12 V. Det är inget att tänka på när man inte går för motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 13 Januari , 2007 min kyl säger inte heller det där högt. men det var en jäkla bra beskrivning. //peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 2 Februari , 2007 Det första du bör tänka på är hur stor box behöver jag? Man kan nog räkna med att 35 liters box räcker till 3 personer i ungefär 3-4 dagar, sedan måste man fylla på med nya varor. Jag har en Coolmatic CF-35, till denna har jag en batterikapacitet på 220 Ah (2 x 110 Ah-batterier) Denna konfiguration räcker i upp till 7 dagar utan att behöva ladda batterierna. Har man sedan en solpanel på ungefär 40 Wh så ska man troligen inte behöva bry sig alls om boxens drift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danialius 0 Postad 7 April , 2012 Någon som testat OZcooler? Där använder man havsvattnet för att kyla boxen via en kopparplatta. Väldigt strömsnålt och helt tyst, men man behöver ju göra en skrovgenomföring och installationen är krångligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser