Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
MagN

Bensin till Diesel

Rekommendera Poster

Visst är brandrisken stor i en bensindriven båt med inombordare, inget tvivel om det, men för den skull att säga att ALLA är tickande bomber är galet. Det finns faktiskt vissa moment man bör göra innan start i en båt med inombordare, sen gäller det oxå att ha skött om slangar etc så inget läckage uppstår, ett av momenten som man bör göra är att lyfta luckan till motorn o titta in, utsugsfläkten skall oxå köras en stund innan start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Rexco ! Dom är löjligt dyra Dieslarna men just den Dieseln som du har i exemplet är en VM Diesel i grunden och kostar 165,000 i Sverige http://www.mobilmarin.com/motorer/ som marin motor.

Går säkert att köpa den direkt i Italien och komma undan ännu billigare om man hittar någon som säljer VM Motori.

 

Håller själv på just nu att montera Beggade Merc 4,2L Dieslar i min Formula i stället för V8:orna som sitter i nu.

Har köpt lite reservdelar av VM och det är halva priset mot Mercrusier.

 

Sen vad det gäller bransäkerheten ! Så krävs det inget geni att räkna ut att diesel bränsle som sprutar med högt tryck på varm turbo är mycket brandfarligt.

Ska man minska risken för brand ombord så gäller det att hålla efter grejorna vare sig man har Bensin eller Diesel.

 

J.R

 

 

 

post-9377-1394234895,5432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland får man intrycket att diesel är lika ofarligt som hallonsaft, men du vet väl att diesel har en flampunkt på mellan 55-100°C, så en trasig spridare eller ledning som skapar en oljedimma i motorrummet är minst lika explosivt som en bensinmotor med läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade parallellen med de välventilerade bilarna.

 

Min bil, precis som många andra, står i ett garage. Knappast med tillräcklig ventilation för att klara en läcka. Men samma gäller här att se till att ha ordning på sina grejer.

 

Åker lugnt med min bensinare då jag sköter service helt själv.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en BMW diesel nyss och är riktigt nöjd. Den kostade bara några tusen mer än bensinaren men hade då mer Hk och Nm också så den var inte förhållandevis dyrare. Konstigt att skillnaden är så stor vad gäller båtar. Tror framför allt på större båtar att dieslarna är bra.

Alltså: Varför den sjukt stora prisskillnaden i båtar men inte i bilar?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Tack för alla bra inlägg!! (spännande att se att det to en vänding mot säkerhet, det hade jag inte räknat med. trode snarare att det skulle bli en hk/hatighets diskusion)

Min slut sats av alla inlägg blir nog så här (D=diesel, B=bensin):

* Säkerhet: alla drivmedel brinner, frågan är bara när. Det vill säga D=B=0

* Fart: Svårt att avgöra men sammantaget för min båt borde vara B= , D=-

* Drift: Bara sett till bränslekostnad och förbrukning B=-, D=

* Inköp och installation: Eftersom jag har en B idag och de priser (många bra begagnade alternativ för B) jag fått så blir det lätt B= , D=-

 

Totalt sett är snarare frågan om att byta från V6 4,3l till V8 5l och MPI.

Mitt drev borde klara en V8 på typ 260hk.

 

Tack till er för alla inlägg!!! Hoppas det är fler som haft nytta av all information!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev inte många plus där inte....2.gif\

En liten egenhet MG har!smiley-sealed.gif\ (få plus alltså!!!)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har Du fått de uppgifterna om flampunkt ifrån. Enligt Wilkipedia ligger de mellan 160 och 360 grader och enligt Svenska petroleuminstitutet på 190 - 260 grader.

 

Jag är ingen expert, men inte kan Du antända diesel under 100 grader - och vilken turbo blir varmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blandar inte ihop det med självantändningspunkten?

Fotogen, tändvätska osv närliggande ämnen avger brännbara gaser från ca 70grader...

En turbo utan vattenkylning kan nog bli rejält varm, även tillopsluften (från turbon...) kan nog komma över 100grader när det jobbas ordentligt! Bensin-turbo på avgassidan när det går tungt ca 900gr (rödlysande!!!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte har jag då sett ngn röd turbo på en båt.

9.gif\

Går inte att jmf med en bil.

 

/JesseDC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt går ju alltid tungt och i uppförsbacke sägs det ju, stämmer alltså inte helt8.gif\ 

ELER just därför vattenkylda...

Men hur många bensinmotorer med turbo sitter igentligen i båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...