Stevemedselcon 7 Postad 24 Januari , 2007 Visst är brandrisken stor i en bensindriven båt med inombordare, inget tvivel om det, men för den skull att säga att ALLA är tickande bomber är galet. Det finns faktiskt vissa moment man bör göra innan start i en båt med inombordare, sen gäller det oxå att ha skött om slangar etc så inget läckage uppstår, ett av momenten som man bör göra är att lyfta luckan till motorn o titta in, utsugsfläkten skall oxå köras en stund innan start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 24 Januari , 2007 Håller med dig Rexco ! Dom är löjligt dyra Dieslarna men just den Dieseln som du har i exemplet är en VM Diesel i grunden och kostar 165,000 i Sverige http://www.mobilmarin.com/motorer/ som marin motor. Går säkert att köpa den direkt i Italien och komma undan ännu billigare om man hittar någon som säljer VM Motori. Håller själv på just nu att montera Beggade Merc 4,2L Dieslar i min Formula i stället för V8:orna som sitter i nu. Har köpt lite reservdelar av VM och det är halva priset mot Mercrusier. Sen vad det gäller bransäkerheten ! Så krävs det inget geni att räkna ut att diesel bränsle som sprutar med högt tryck på varm turbo är mycket brandfarligt. Ska man minska risken för brand ombord så gäller det att hålla efter grejorna vare sig man har Bensin eller Diesel. J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 24 Januari , 2007 Ibland får man intrycket att diesel är lika ofarligt som hallonsaft, men du vet väl att diesel har en flampunkt på mellan 55-100°C, så en trasig spridare eller ledning som skapar en oljedimma i motorrummet är minst lika explosivt som en bensinmotor med läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 24 Januari , 2007 Vi hade parallellen med de välventilerade bilarna. Min bil, precis som många andra, står i ett garage. Knappast med tillräcklig ventilation för att klara en läcka. Men samma gäller här att se till att ha ordning på sina grejer. Åker lugnt med min bensinare då jag sköter service helt själv. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 24 Januari , 2007 Jag köpte en BMW diesel nyss och är riktigt nöjd. Den kostade bara några tusen mer än bensinaren men hade då mer Hk och Nm också så den var inte förhållandevis dyrare. Konstigt att skillnaden är så stor vad gäller båtar. Tror framför allt på större båtar att dieslarna är bra. Alltså: Varför den sjukt stora prisskillnaden i båtar men inte i bilar?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 24 Januari , 2007 Jaa Du, kan det bero på att köparen betalar de priser som säljaren sätter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagN 0 Postad 26 Januari , 2007 Hej!! Tack för alla bra inlägg!! (spännande att se att det to en vänding mot säkerhet, det hade jag inte räknat med. trode snarare att det skulle bli en hk/hatighets diskusion) Min slut sats av alla inlägg blir nog så här (D=diesel, B=bensin): * Säkerhet: alla drivmedel brinner, frågan är bara när. Det vill säga D=B=0 * Fart: Svårt att avgöra men sammantaget för min båt borde vara B= , D=- * Drift: Bara sett till bränslekostnad och förbrukning B=-, D= * Inköp och installation: Eftersom jag har en B idag och de priser (många bra begagnade alternativ för jag fått så blir det lätt B= , D=- Totalt sett är snarare frågan om att byta från V6 4,3l till V8 5l och MPI. Mitt drev borde klara en V8 på typ 260hk. Tack till er för alla inlägg!!! Hoppas det är fler som haft nytta av all information!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 26 Januari , 2007 Det blev inte många plus där inte.... En liten egenhet MG har! (få plus alltså!!!) Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 26 Januari , 2007 Var har Du fått de uppgifterna om flampunkt ifrån. Enligt Wilkipedia ligger de mellan 160 och 360 grader och enligt Svenska petroleuminstitutet på 190 - 260 grader. Jag är ingen expert, men inte kan Du antända diesel under 100 grader - och vilken turbo blir varmare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 26 Januari , 2007 Du blandar inte ihop det med självantändningspunkten? Fotogen, tändvätska osv närliggande ämnen avger brännbara gaser från ca 70grader... En turbo utan vattenkylning kan nog bli rejält varm, även tillopsluften (från turbon...) kan nog komma över 100grader när det jobbas ordentligt! Bensin-turbo på avgassidan när det går tungt ca 900gr (rödlysande!!!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 26 Januari , 2007 Inte har jag då sett ngn röd turbo på en båt. Går inte att jmf med en bil. /JesseDC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 26 Januari , 2007 Båt går ju alltid tungt och i uppförsbacke sägs det ju, stämmer alltså inte helt ELER just därför vattenkylda... Men hur många bensinmotorer med turbo sitter igentligen i båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser