Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
MagN

Bensin till Diesel

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Är det någon som har en bra ide om vad och hur för att byta min Mercruiser 4.3LX Alpha One (175hk) till diesel med motsvarande eller något bättre fart???

Vad mer än Volvo och Mercruiser finns det att välja mellan??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fundera först på hur lång tid det tar att tjäna igen merkostnaden för en diesel på den lägre förbrukningen. En ny V8 på ca 300 hk kostar ca 35 000 kr. Merkostnaden för en diesel är 100 000-200 000 kr beroende på effekt!

Naturligtvis ökar båten i värde med en diesel, men sannolikt inte så många 10 000-tals kronor. Kör man upp 15 000 kr i bensin per år, sparar hälften med en diesel så tar det uppemot 20 år innan kalkylen går ihop sig...

Om jag minns rätt så klarar Alpa One gen II en motoreffekt på 350 hk 21.gif\.

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antag att gamla motorn är i behov av renovering eller utbyte.

 

Ny Mercruiser 80.000 kr (billigare om man direktimporterar)

Ny Diesel 150.000 - 250.000 kr

 

antagande att man fixar bytet / ombyggnad själv

Minst 70.000 skillnad

 

Exempelvis förbrukning 500 liter bensin per år och att en diesel är snålare och bara behöver 250 liter för motsvarande.

Antag sedan att priset är samma för diesel och besnin

Då sparar man 2500 kr per år med diesel.

 

På 10 år 25.000 kr i besparing

Antag att man åker dubbelt så mycket, då blir det 50.000 kr på 10 år

(ingen hänsyn till utebliven ränta mm)

 

Svårt att se någon lönsamhet i att byta till diesel.

Är sedan gamla motorn fortfarande ok är det ekonomiskt vansinne att byta.

Borde vara bättre att byta båt om man vill ha en diesel.

 

Om någon har bättre kalkyler vore det verkligen intresant att få se den.

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan man verkligen köpa en ny 300hk bensinare för 35000:-?

Säkerheten med Diesel kan man inte räkna i pengar. En av mina gamla VP började brinna, kanske inte så farligt, men klart otrevligt, släckte med släckare. En medlem i min klubb flög i luften när bensinaren small, hans fru har fortfarande men av detta. Jag vet att en bensinare nästan alltid är idotsöker, men när sådant hänt räcker den vetskapen föga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var får du 35000 från?

 

Båten som diskuteras motor för är en Searay 200cc och är utrustad med en Mercruiser 4,3 liters på 175 hk

Normalt när man åtgärdar motorer i sådana så sätter man dit en med motsvarande prestanda för att det ska bli rätt. Då tänker jag på motsvarande motorstyrka i hk och vridmoment samt vikt.

Man kan importera en helt ny Mercuiser  4,3 för ca 50.000 kr inklusive moms och tull. Eller ännu mindre om man kan tänka sig att renovera med riktiga utbytes block. Personligen tycker jag att man kan ha mer kul för pengarna än att slänga dem i sjön.

 

Säkerhet bygger alltid på att man har ordning och reda på sin båt och rätt utfarmad och servad bensinare är inget problem. Sedan så är det en myt som Hollywood skapat att bensin exploderar.

 

Tror inte att personbilar skulle få säljas om det är så farligt med bensin samt varför skulle en båt vara farligare? Endast de som missköter sin båt får problem.

 

Men var och en blir salig på sin tro.

Vore intresant om du kunde redovisa lite hur många rätt skötta båtar med bensinare som brinner.

 

Kikade lite på dina båtar, Treva, och såg att du hade med två fina båtar. Båda med bensinare.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede se citatet.

Det var därifrån jag fick beloppet. Jag skrev ju att bensinare oftast är idiotsäkra, refererade bara till egna upplevelser. Jämför inte en bil med en båt när det gäller bensinens risker. Jodå dom du ser på min sida har bensinare, utombordare med diesel är ju rätt ovanligt i vårt landsmiley-wink.gif\ Coronetens bensinare är urlyfta, den ena brann när den skulle provstartas vid köpet, skall nu montera i två dieslar. Men var i Sverige kan man köpa kompletta marin V8.or till de priser som du referar till? Nu menar jag inte fabriksrenoverat utan helt nytt och komplett. Om priser ska jämföras korrekt så måste det ju vara med samma skick. De dieslar jag monterar kostar 150000 kronor/st inkl adapter och är då nya och köpta i Sverige. Vad kostar en V8 i motsvarande läge? Jag vet att dom är billigare men hur mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att man har ordning på sin båt och givetvis finns det risker med motorer allt ifrån brand till läckande bälgar som faktiskt kan sänka båten.

 

Gamla motorn i exemplet är en Mercrusier V6:a vilka är relativt billiga.

 

Hittar man ibland här i Sverige till bra priser men då får man passa på när de finns pga firmor som köpt på sig några

 

Importera själv

t.ex. via Dougrussell i USA  (inte reklam, bara ett exempel, finns säkert fler)

http://www.dougrussell.com/Products/index.cfm?fuseaction=ProductSearch&BrandName=Sterndrive Engine Only&SubCatID=4&Brand=70&Category=6 

 

Här kostar en sprillans ny Mercruiser V6:a 4,3 (förgasar modell, MPI dyrare) 3.995 US

 

(En V8 5,0  på 220 hk kostar 4.225 US)

Vill man sedan byta drev så finns det bra alternativ för det också.

De har även dieslar men då åker priset upp en del.

 

Har en likadan motor själv och är en 2002:a och den dagen det blir dags så blir det egen import. Finns även massor med renoverade alternativ där man köper block med toppar och flyttar över delar från sin gamla motor och kommer då till riktigt bra priser.

 

Är det från USA eller andra ej EU-länder tillkommer MOMS och tull.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det att importera en V8 Diesel själv? Det kanske hade varit ett alternativ för mig. Såg att Ringhede redan skrivit vad priset för en bensinare är i Sverige, tog därför bort den delen av inlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisuppgifter Mercruiser 4,3 190 hk (förgasare)

 

Enbart motor ca 80.000

Med drev 105.000

(se nedan)

 

Som svar på frågeställaren hade jag nog valt en ny 190 hk alternativt en MPI (insprutare på 220hk) då stämmer vikten och installationen går enklare.

Men jag hade importerat själv och struntat i att garantin blir lurig.

 

 

Priser från aukt. firma för Mercruiser i Sverige

 

Beskrivning/utrustning

Bobtail: 79 600:-

Alpha One: 105 400:-

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jasså den högst intressanta debatten om Diesel VS Bensin e igång igen...

 

För att återgå till orginal frågan så finns ingen anledning att montera en diesel i en såppas liten och lätt DC.. D går inte att få någon ekonomi änns på lång sikt båten hinner ruttna flera gånger om innan den ekonomin gått ihop... Värdet kommer inte öka något nämnvärt då köpare av denna båtkategori vill ha fart i båten och innget diesel os. sedan vinns inte heller någon topspeed eller ax fart då dieslar oftast väger mer en motsvarande bensinare... Finns undantag med pris därefter...

 

Om d e dieselns säkerhet mot brand du är ute efter eller driftsäkerheten som dieslar påstås ha så är du fel ute.. En mordärn Bensinare är minst lika säker som motsvarande Diesel allternativ.. De var förr för sisådär 20 år sedan Dieseln hade fördelar gent imot bensinaren.. Många bensinare drabbades av fuktrelaterade problem i tändstystemet och stannade eller gick alldrig igång... Slarv med ventilation och motorummsfläktar gjorde att några båtar small iluften i USA någon gång på 70 och 80 talet.. Detta var inte båtarnas fel utan handhavande fel... Om man sköter sina maskiner samt håller rent och snyggt i maskinrummet så är d inga problem.. D som brukar orsaka brand är gnistor från elkablar och utrustning som plaserats i maskinrummet i form av slutsteg kondensatorer och annat som många är pigga på att skruva dit lite här och där... D är inte ovanligt att man hittar en monster sterio lite T-röd, tändvättska till grillen etc i maskinrummet på amerikanska motorbåtar.. Att man dessutom proppar maskinrummet fullt med andra lifsfarliga kombinationer som gasolgrillar med tillhörande flaskor gör ju inte saken bättre precis... 

 

Allt som har med elektronik att göra kan om d är bristfälligtkopplat orsaka gnistor och därmed utlösa en brand.. Detta gäller givetvis även båtar med diesel motor för har d välbörjat brinna så brinner diesel lika bra som bensin...

Slarv med ventilation och motorrummsfläktar kan oxå orsaka brand i maskinrummet... Om jag minns rätt så är d mycket få fall raporterade om motorbåtar som sprängts i luften pga något allvarligt fel med bensinmotorn.. Någon som har någon statistik på detta hade varit intressant...

 

Så kontentan blir iaf bensinmotor rättskött = Säker... Lika säkert som att en gammal vanskött Diesel motor är Osäker...

 

!!!MVH REXCO!!! Som åker bensin V8!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten kan naturligtvis vara ett problem. En modern diesel (dessutom dom billigaste) typ FNM eller Lombardini väger ca 300kg, vad väger en V8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

är det verkligen så att en disel bara drar hälften så mycket bränsle än en motsvarande bensinare vid samma körsätt? jag tvivlar på att man gör någon nämnvärd bränslebesparing på att välja disel före bensinmotor. ännu värre, antag att man tror sig göra en stor bränslebesparing genom ett byte och tycker därför att man har råd att köra ett par knop fortare än tidigare, då uteblir bränslebesparingen kanske helt och kanske tillomed svänger över till en förlust?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I test Båtnytt nr 1 2006 mellan VP D6-350 och VP5,7 Gxi vann dieseln samtliga ronder utom priset. Förvånade nog så blev även ljudvolymen lägre.

Båtnytt skrev följande När man studerar testresultaten finns igentligen bara ett enda argumnet för bensinaren och det är priset. I övrigt är dieseln fullständigt överlägsen, både i förbrukning, acceleration och buller

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

men hur mycket lägre förbrukning är det med en disel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidningen i handen, det står följande:

25knop  1,40   2,15

30knop  1,39   2,24

35knop  1,48   2,60

Dieselsiffrorna först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

ok, då skiljer det mer än vad jag först trodde, men mindre an vad ringhede kalkylerade med! tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående halverad förbrukning med en diesel.

Jag tog bara i som 17 och syftet var att även med glädjekalkyler så är det mycket svårt att se någon lönsamhet i detta.

 

 

Båten som det gällde var en Searay 200cc och då kan man inte ha för tung motor vilket borde bli en mindre (volymsmässigt)för att hålla vikten och då även lite segare.

 

citat

...Mercruiser 4.3LX Alpha One (175hk) till diesel med motsvarande eller något bättre fart???

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat

...Mercruiser 4.3LX Alpha One (175hk) till diesel med motsvarande eller något bättre fart???

 

Citatet visar precis det jag tidigare skrivit, vi är lite fel ute när vi diskuterar diesel ELLER bensin, insändaren söker ju ett diesealternativ, inte ett bensinalternativ. Så tolkar jag det iallfall.

Om insändaren söker diesel så borde en modern lättviktare med bra vrid på 160-200hk vara ett bra alternativ vikt ca 250-320kg. Därmed inte sagt att bensinare är fel till hans båt, men det var inte det frågan gällde (tror jag). Nu tror jag att det får räcka från mig i denna tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm......

 

Håller inte riktigt med där... Bensin motor vikt och prestanda.. se nedan. bifogade bilder med tillhörande fakta blad.

  

 

 

MerCruiser 8,1S HO  

 

 

  

 

\<ahttp://www.marinepower.no/images/motor/Mc$Pi$8_1SHO.jpg\ border=\0\ /> 

 

 

Sötvattenkylning standard. SmartCraft instrument finns som tillbehör

 

 

 

 

Teknisk information  

Typ:  Bensin inombordare  

Effekt:  313 kW  

Motorstyrka:  420 hk  

Cylindervolym:  8134 cc  

Vikt:  513 kg  

Start:  Elektrisk  

Smörjning:  Våtsump  

Styrning:  Fjärreglage  

Belysning:  70 Amp. Generator  

 

 

 

 

 

   

 

 

Generell information  

Årsmodell:  2005  

Pris från:  227 200 kr *   

 

  

 

    

 

 Diesel motor med högre vikt sämre prestandaoch mycket högre pris fast med lägre förbrukning...

 

 

  

 

 

MerCruiser 4,2 MS 230  

 

 

\<ahttp://www.marinepower.no/images/motor/MC$Ds$4_2.jpg\ border=\0\ /> 

 

 

 

 

Power Trim och Servostyrning Standard

 

 

 

 

Teknisk information  

Typ:  Diesel stern drive  

Effekt:  169 kW  

Motorstyrka:  230 hk  

Cylindervolym:  4200 cc  

Vikt:  580 kg  

Start:  Elektrisk  

Smörjning:  Våtsump  

Styrning:  Fjärreglage  

Belysning:  65 Amp. Generator  

 

 

 

 

 

   

 

 

Generell information  

Årsmodell:  2005  

Pris från:  274 800 kr *  

 

 

 

 

\\ FINANSIERING  

\\ ÅTERFÖRSÄLJARE

 

 

 

 

 

\Tillbaka!\   \Tipsa   \Skriv   

 

 

 

 

 

 

 

 

En liten gämförelse bara.  Kan någon hitta en dieselmotor som levererar 400hk och som inte väger mer än 400kg till ett rimligt pris så fram med det... även om dieslarna blir lättare och mer efektiva så dras dom med ett mycket stort handikap.. InköpsPriset och totalekonomin. Spelar ingen roll om Dieseln är fjäderlätt när man inte har råd att köpa den.. Borde vara som på landsidan där hoppet från bensindriven bil till diesel driven inte är ett  jätte kliv prismässigt iaf...

 

!!!MVH REXCO!!! Som tror på bensinmotorn iaf tills tillverkarna halverar priset på sina löjligt dyra Dieselmotorer...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många vettiga synpunkter angående ekonomi, fart, vikt m.m........men snacka inte om säkerhet i jämförelse mellan bensin och diesel. Låg i somras i Nyköbing Falster i Danmark när en stor motorbåt small. En ruggig upplevelse som gör att jag aldrig skulle ge mig ut med en bensinare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Antar att du har diesel i bilen också.

Har sett flera Amerkanska filmer där bilarna exploderar när man skjuter på dem med en pistol.

 

Även så gäller med de som har gasol på sina båtar att då även ha både brandvarnare och gasvarnare. Även att tänka på koldioxid och även koloxid faran)

 

Samma gäller för de som har el på båten. Skulle aldrig tänka mig att använda el utan att ha ordning på grejerna, speciellt inte i närheten av vatten.

 

 

Har man inte ordning på grejerna så ska man inte ge sig ut på sjön och då gäller det allt från roddbåtar, segelbåtar och motorbåtar.

 

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Dig - man måste ha ordning på allt. Nej - jag kör inte bilen på diesel. Vad jag menar är att köra runt i en stängd båt med 500 liter högexplosiv bensin i tanken skulle jag aldrig göra. Jag såg vad som hände när man spillt lite bensin i motorrummet - det räckte för att taket skulle blåsa av båten. Att tanken skall explodera är ganska osannolikt - där är vi överens, men bensin kräver oändligt större noggrannhet än diesel vid hantering. Och trots allt, känslan - att man sitter på en bomb, räcker för att jag inte skulle känt mig helt tillfreds.

 

Har för övrigt annars själv haft båtar med mindre bensinmotorer utan att tänka på någon risk, men som sagt - har man sett och hört en smäll - och väntat på att eventuellt tanken skulle smälla får man respekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan inte se några större problem med utombordare. Har själv en som reservmotor hängande därbak -samt 10 liter bensin i en godkänd dunk.

 

Men runt mig i hamnen ligger båtar som tankar in 1200 liter bensin - bevare mig väl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller man från en dunk till en annan tex i sittbrunn, pressar man ut x liter bensingas (det som smäller) på durken... Då spelar det ingen roll var motorn sitter!

 

Att jämföra med bil är ganska fånigt, då inget motorrum där är helt slutet neråt som på en båt! Mer välventilerat får man nog leta efter. Därför blir inte koncentrationen den rätta, ens om det droppar hela tiden man kör. Men instängt i en balja kan det smälla som på film, men bara det som redan läckt ut, det är ju så förbränningen i motorn funkar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ni beskriver det så skulle varenda bensindriven båt vara en tickande bomb.

Finns det statistik på detta?

Eller beror det på alla idioter som blaskar med dunkar i båten eller har dålig ordning på sina båtar.

 

I så fall gäller det annalogt att alla båtar är livsfarliga så länge de inte blir kvar på trailern. De kan sjunka, man kan ramla i vattnet och är man inte simkunnig så drunknar man osv.

 

 

Åter till ursprungstråden.

Hoppas du MagN fått lite svar på dina frågor, din närvaro här verkar dock blek, kanske av vår livliga debatt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart förutsätter farligheten med bensin ett visst mått av otur, missskötsel och dålig koll.... Men fortfarande går det inte att jämföra riskerna med en bil, det är orimligt om man ser till konstruktionerna....

 

Om en del vill ha diesel av olika anledningar, är det ingen nackdel ur brandsynpunkt. Driftsäkerheten är nog lika på nya motorer idag.

 

Att jämföra hk rätt av är inte rättvist heller, kolla på vridmomentet istället, det är ju det som vrider runt propellern...

 

Lycka till med era byten, se till att allt sitter fastsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...