Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Tarantel

Huvudbrytare tillsammans med motorns CPU

Rekommendera Poster

Jag har en Ficht 150 hk motor på en aluminiumbåt och har stora problem med att få tillräckligt med ström till starten. Jag skall nu byta ut hela elsystemet och har fått olika bud på om jag skall ha en huvudbrytare innan motorn eller ej. En åsikt var att motorns CPU behöver konstant spänning för att inte bugga och en annan var att båtar i metall alltid skall ha huvudbrytare p.g.a. risken för galvaniska strömmar. Någon som kan reda ut detta åt mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Låter underligt att argumentet mot brytare ska vara att CPU i motorn behöver konstant spänning f att inte bugga. Isf skulle du ju aldrig kunna ta ur batteriet, motorn skulle vara tvungen att levereras kopplad t ström osv..? Är ju ingen expert, vare sig självutnämnd eller annan sort, men det låter four jaewle koenstigt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte våga installera ett batteri utan möjligthet att snabbt bryta bort det. Får man en kortslutning blir det väldigt hett väldigt fort. En huvudbrytare placerad så nära batteriet som möjligt men fortfarande lätt åtkomlig.

 

Men inte för lätt. Bryter man bort batteriet när motorn går så ryker laddningselektroniken på motorn.

Utmaningen är att hitta en plats så man inte råkar komma åt av misstag, eller att någon ovan tar miste.

 

Kolla bruksanvisningen till din motor. Är det så att den måste ha batteriet anslutet hela tiden så står det där. Men jag begriper inte varför den skulle behöva det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va har du för batteri?

 

Du vet att fritids batterierna är kassa på o lev ström snabbt.

 

ett batteri med minst 600cca är nog ett måste.

 

Huvudbrytare bör du absolut ha, och motorn har NOG inte nåt som helst adaptivt minne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag har både ett optima batteri och ett bauta 115 Ah marinbatteri som jag brukar varva emellan och ta hem och ladda för att de alltid skall vara på topp. Ändå är det bekymmer. Jag kör varje dag!!!

 

Det får bli brytare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att alla andra datorer klarar av att stå strömlösa utan större problem, är det inte det med motorn heller.... Snarare tvärt om, CPU-n kan behöva startas om helt ibland!

Fäll in nyckeln till H-brytaren innanför vägglivet så kommer ingen åt den av misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt var du har för spänning vid start?

Mäta på startmotorn!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiska problem med för lite startström är: för tunna eller för långa kablar eller gamla och oxiderade anslutningar.

 

Börja med att gå igenom allting mellan startmotor/generator och batteri. Lossa alla kablar, borsta alla kontaktytor metallrena med stålborste. Finns runda borstar för insidan till batteripolskorna. Fetta in batteripolerna tunt med smörjfett efter du skruvat tillbaka allting för att slippa oxidering. Dra åt ordentligt. Byt till så grova kablar som du kan få in i kontaktdonen. Se till att kablarna är så korta som möjligt.

 

Först därefter kan det vara dags att skaffa nya batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstod det som han skulle byta ut HELA elsystemet, förhoppningsvis försvinner de dåliga anslutningarna då....smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gör det enkelt för dig kolla med att lägga ström direkt vid starten funkar detta lika dåligt så riv ner den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föralldel, men det tar ganska många timmars jobb och svärande att riva ut ett helt system. Det kan ju vara så enkelt som en kass anslutning någonstans.

 

Men är det gamla kablar, halvrisigt installerar och man inte ser hur det ser ut så kan det vara lika enkelt att dra om alltihopa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mätt själv men jag vet att verkstan som installerade fanskapet mätte någon av de 8 gånger jag varit där och klagat på motorn jag köpt av dom inte startar. De hävdade att spänningen var i lägsta laget över startmotorn och att spänningsfallet låg någon stans på vägen till motorn - och det var givetvis mitt ansvar eftersom elsystemet installerats av någon annan...

 

Nu ligger båten på land - hur är det med att provstarta utan kylvatten??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger båten på land - hur är det med att provstarta utan kylvatten??

Att provstarta och stänga av direkt när motorn tänder kan man göra utan kylvatten. Några sekunders körning klarar den, men inte för många gånger på raken.

 

Tillräckligt för att kolla om man fixat spänningsfallet, hörs ju direkt på motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...