Seawing 10 Postad 11 Januari , 2007 Skall byta bussning i styraxeln som sitter på styrhjälmen på ett Volvo Penta 280 drev. Har lossat bulten som sitter på styrarmen på insidan av akterspegeln och får inte riktigt kläm på hur jag nu skall få ut axeln ur drevplattan. Gissar på koppardon och att man knackar ner axeln innefrån så att styrhjälmen ramlar neråt, men har är ej säker. Kan bli dyrt att bara slå. Att drevet redan är borttaget hoppas jag ni förstår. Är det någon som har tips om hur man gör samt eventuellt bild/er. Tack på förhand Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebastian 0 Postad 11 Januari , 2007 Jag fick ett tips av verkstad att slå in träkilar mellan hjälm och sköld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 Januari , 2007 Det är ju också ett sätt att slå in kilar. Jag brukar se till att vidga språret på styrarmen (inne i båten genom att slå in en liten kil. Sedan sprutar jag något tunnflytande att skiten mellan styrarmen och styraxeln löser sig. Därefter knackar jag lite lätt på styrarmen så att denna börjar släppa. Sedan är det bara att lika ner den. Hoppas du vet proceduren med att sätta dit de nya bussningarna. mvh/Nitro Ps, sorry inga bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatteN 0 Postad 14 April , 2009 Hej! Ska precis byta lagringar och packningar på styraxeln på ett 280 drev men det vill sig inte alls. Drevet har jag demonterat. Jag har skruvat bort den skruv som stoppar axeln i styrarmen vid splinesen och lossat andra stag, sen har jag provat med träkilar mellan från utsidan och slagit, jag har provat med storslägga och rör inifrån smörjt med 5/56 en hel burk flera gånger och låtit det dra över natten men ingenting hjälper, den rör sig inte en millimeter. Är det något som jag glömt? Brukar dom sitta så här? Kan man värma på armen och få den att utvidga sig kanske? Verkar mycket konstigt att den ska sitta så pass, har slagit med slägga modell STOR allt vad jag kan men nix. Någon som har några förslag eller tips på hur jag kan göra? Provat det mesta snart kapar jag av armen vid slitsen och slår in något så den utvidgar sig, sen svetsar ihop armen igen sen jobbigt bara om jag ändå inte får ur den hehe.... Snälla hjälp mig! M.v.h Mattias Senast ändrad av MatteN | 14 april 2009 | 17:57 Senast ändrad av MatteN | 14 april 2009 | 17:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 April , 2009 Hej! Gjorde det jobbet för några år sedan på mitt 290-drev. Enligt verkstadshandboken skiljer det sig lite från 280 när det gäller styrarmen, men principen verkar vara densamma. Jag hade också ett helvete och det fungerade inte med träkilar. Jag gjorde en metallkil av en gammal stubbmejsel eller möjligen en mindre huggmejsel. (minns inte säkert vilket) sedan pressade jag in kilen i springan med, vill jag minnas, en liten tving. Jag smorde kilen med fett i förväg. Ledsen att jag inte minns exakt hur det gick till. Det beror på att jag försökte flera metoder innan jag lyckades. Principen var i.a.f. den jag beskriver ovan och jag fick loss styrarmen utan att bruka särskilt mycket våld. Avråder från släggor etc. Det handlar ju om aluminiumgjutgods. Lycka till/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke760 0 Postad 15 April , 2009 Hej. Gjorde detta jobbet för ett år sedan på mitt 290 drev. Jag slipade bort skallen till bulten på styrarmen då den var sönderdragen, sedan försökte jag vidga skåran i styrpinnen med diverse kilar som jag slipade till & knackade ner i skåran. Det sitter en smörjnippel på sidan av styrpinnen som du kan försöka ta bort & spruta in Sonax i hålet, Troligen har ingen använt smörjnippeln sen båten var ny så var det på mitt drev. Bussningarna på axeln har gått torra och sedan så har du säkert korrosion på aluminiumen. Träkilarna brukar vara det som behövs för att få det att lossa, slå in dom och låt det stå i spänn, sedan kan du knacka in dom lite till efter ett tag. På min båt gick det inte att knacka ut den inifrån då det inte gick att komma åt. Ge inte upp det tog ett bra tag för mig att få loss styrhjälmen. //JB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatteN 0 Postad 15 April , 2009 Verkar mycket konstigt att den inte rör sig, har verkligen tömt säkert 2 burkar 5/56 och låtit det dra. Sen träkilarna har jag bankat på allt jag bara kan flera gånger och låtit det suttit mellan. Min nippel sitter mitt uppepå axeln men kom åt med ett rör som passar på axeln uppefrån efter jag tagit bort nippeln. Tog den största slägga jag hittade och gav den flera slag med den men inte det minsta rörde den sig Kan det korrodera så pass att den fastnar så, verkar nästan som det sitter nått mer som håller den men kan inte hitta något. Någon som värmt på sin arm och fått den att utvidga sig? Vet inte om man vågar gå på med lågan där inne är ju bensin m.m i närheten hehe... Någon mer som har nått bra förslag?? M.v.h Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 13 Oktober , 2009 Fick du bort den någon gång eller ? Jag har lite glapp i styrningen på mitt 280 drev men jag vet inte om det är vajern eller om glappet ligger i axeln. Är det lagrat där inne eller ? //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser