Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
JohnSilver

Köpa båt, Var?

Rekommendera Poster

Kan väl inte kalla mig någon sjökapten, men min dröm har sen ett tag tillbaks vara att äga en större segelbåt, motorseglare i trä och ha som mobil bostad. Jag gillar det klassiska sjöfartyget. Nya spejsade båtar är inget för mig...

Min första frågar är helt klart, vart är billigast att köpa sig en Bra båt. Tänkte lite på om man skulle hoppa på ett flyg ner till asien och besöka något varv och be dom bygga båten åt en, om det skulle kunna få priset att sjunka? Plus att om jag inte köper båten begagnat stödjer jag helst ett mindre lokalt varv.

Och om man nu ska bo på båten, jag menar, här snackar man ju valuta för pengarna, även om vissa större båtar går på uppåt en miljon, så är det ju billigare än en sketen lägenhet i innerstan, sen kan man ju åka när man vill: Vad finns det för skatter, vad kostar en kajplat/båtplats(känns ju att det hamnar på något billgare än lägenhetshyra), osv... 

TACK! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I december numret av praktisktbåtägande finns en artikel om ett par som låter bygga en träkomposit cruiser i Rumänien...

Men det klart inte tror jag att du kommer långt på miljonen där heller inte, om nu båten ska vara stor och ny...

Hejsvejs...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Om du tittar efter en rejäl bobåt här hemma i Sverige så kan kanske Djurgårdsvarvet ha en del intressanta båtar.

Tyvärr så känner jag inte till vad kajplats etc. kostar(antar att vi talar om Stockholm?)

www.djurgardsvarvet.nu

Mvh Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför gör du inte så här:

Köp en tomt, gräv ett stort hål 10meter i diameter och 10meter djupt. Bygg ett runt hus kanske 9,5meter i diameter. Två våningar som du placerar flytande. Då har du en båt slipper fastighetsskatt.

Sen sätter du solceller på taket i c:a 45grader, en liten elmotor som automatsiskt vrider huset mot solljuset. Vattnet under värmer du upp under soltimmarna och ur det utvinner du sedan värme till huset och vatten när det behövs...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så enkelt om du skall året-runtbo på båten. Tror att det bara på på Pampas Marina och hos båtföreningen på Södermälarstrand du får vara skriven på en båt. Det går ju iofs att skriva sig hos en kompis eller liknande och sedan mygel-bo någonstans, men hur kul är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...