Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
finsnickarn

Fukt i plastbåt

Rekommendera Poster

Har en Wiking 28 -79 som vi köpte förra året. Eftersom jag är inredningssnickare så ville jag börja direkt. Bort med allt, och in med nytt. Vad som då uppdagades var att vägg/takpanelerna som var klädda med en speciell duk runt 6mm plywood, fläckvis var helt uppruttna.

Likaså hade skrovisoleringen släppt på sina ställen

Kan kondensen gjort detta med tiden el. kan jag misstanka ett läckage?

Tur att det finns reservdelar att ta till. Men hur undviker man detta efter renoveringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten som är din logga? Isåfall skall du se efter om dina rutor på övre däck är täta samt att det är tätt runtomkring dina relingar och andra delar på ovansidan av däck. Eftersom det är svårare för vatten att ta sig in från sidan sker oftast läckaget uppifrån. Dessa prb upptäckte jag när jag sov i min båt i somras. Men sen släpper alltid limmade ytor efter ett tag men det åtgärdas genom att åter limma/sträcka inredningen igen för den drar ihop sig efterhand. Här kan du finna lite om hur du gör samt lite tips om färgval m.m www.hempel.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Det läcker garanterat runt dina rutor! Jag har haft samma problem med en taklucka.

Som tidiare nämdes så är det bara att tätaom. Men kolla plasten! har du riktig otur så har fukten krypt in i båtens plast och skrovets konstruktion, som jag i ditt fall antar är av trä (det är bara i riktigt nya båtar som man uteslutande använder syntetiska matereal). Om det är fallet så bör du göra dig av med båten.....

Lycka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockade idag bort all inredning duk. I regnet märkte jag att det sipprade lite vatten i ett fönster. Bara att täta om alltså. Som tur är kan jag nog behålla båten ett tag till för plasten runtomkring var helt intakt, puuh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...