Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Lanzar

Val av lanternor

Rekommendera Poster

Sitter och planerar så smått inför vårrustningen av båten. Ska för första året lägga båten i vattnet under hela sommaren. Har båten i Karlskrona skärgård. Har inga lanternor på båten och har som avsikt att sätta dit nu.

Kollade lite på priser och sorter, fanns en del att välja på ex i Watski katalogen. Men även biltema säljer ju lanternor. Någon som har erfarenhet av de lite billigare lanternorna? (runt hundringen/st). Tänkte skruva dit så många som behövs enligt reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att de billigare är godkända och lyser med rätt vinklar. Ett tips är att om du håller dig under sju knop när det är mörkt klarar du dig med ett vitt runtomlysande sken. Ett bra sätt att spara batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Låter fint, blir en runtomlysande istället då! Är max 5 knop i inre skärgården här, så jag kör sällan fortare än så även om det är dagtid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst är en runtlysande bättre än inget men vill du att det skall vara helt lagligt måste du tyvärr föra även sidoljus.

Det räcker alltså inte att köra 7 knop, kan din båt köras fortare krävs sidoljus.

Med andra ord tycker jag att du skall skaffa dej en laglig uppsättning lanternor när du ändå håller på.

/Jimmy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen säger ingen ting om hur fort du kör utan hur fort båten kan gå samt längd och bred

 

White crow

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen tror väl på om jag inte citerar Sjötrafikföreskrifterna Kapitel C- fartygsljus och signalfigurer, Regel 23 - Maskindrivna fartyg på väg.

Motorbåt med längd under 7 meter vars maximifart ej överstiger 7 knop, får föra endast en vit, runtlysande lanterna. Om möjligt skall sidoljud föras. Sidoljus skall föras om båten KAN göra högre fart än 7 knop. Det räcker således inte att endast dra ner farten för att få föra bara det vita ljuset.

Dessutom står det i regeln att om det är praktiskt möjligt skall sidoljus föras även på båt vars maximifart ej överstiger 7 knop.

Funderar egentligen varför folk är så snål på detta, visst det kostar 2 lanternor till och lite eldragning extra men det är ju ens egen säkerhet det handlar om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en strömförsörjningsfråga. Och jag är ganska säker på att om du kör under 7 knop är det ingen som kommer att sätta dit dig. En tanke till är att om det står Max 5 knop på sjökortet över den inre skärgården där detta är aktuellt, menar du då att han inte får vara där med sin båt alls som kanske har ett max på 12 knop? Regeln måste ju avse att du får färdas i max 7 knop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till, Myggbetet - hur många lanternor var det som behövdes för godkänd uppsättning skrev du..?

Två..? 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har då aldrig fel du Peter, diskutera inte varför de har skrivit lagen så med mig, har du synpunkte rpå lagen kontakta dom som har skrivit den istället, jag tänke rinte försvara deras formuleringar osv.

Att det är en strömförsäjningsfråga anser jag verkar vara ett mycket dåligt argument. Killen hade uppenbarligen inga planer på LED lanternor så om det nu skulle dra så mycket extra ström så får han väl köpa det istället, då kommer han inte ha nåt sådant problem längre. För det andra tror jag inte KBV köper den förklaringen om de nu skulle vilja sätta dit honom. Skulle det vara så att det trots allt detta är ett strömförsörjningsproblem så får man väl lösa detta om man vill följa lagen till punkt och pricka.  

Mitt svar gällde inte vad man troligtvis åker dit för eller inte. Mitt svar gällde vad lagen säger. Jag tror inte nån sätter dit dej om du puttrar runt med en ficklampa tänd heller så då är väl det billigast då eller? 

Din jämförelse med farten tror jag du själv förstår att det är långt ifrån samma sak. 

Båtar som KAN gå över 7 knop skall enligt lagen föra sidoljus, punkt slut. Bara att läsa de lagar och regler som finns!

Oavsett strömförsörjning och fartbegränsningar.

Bara att läsa de lagar och regler som finns!

Eller hittar du nåt undantag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst det kostar 2 lanternor till skrev jag.

 

Är du av någon annan uppfattning?

 

Eller skall jag skriva såhär istället visst det kostar max 2 lanternor till

 

Mitt inlägg var heller inte till för att tvinga han att sätta dit de lanternorna, men jag berättade vad lagen sa så han inte tror att han är laglig och inte är det. Sen är det upp till honom hur han vill göra, jag tänker inte lägga mej i det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På motorbåt brukar man väl ha fyra lanternor trodde jag... Sällan man ser en mer gemensam röd/grön, men visst går det rent teoretiskt. När det gäller strömförsörjningen så jag i frågeställarens sjöbod vad för båt det handlade om, en snurrebåt, vilket brukar betyda dåligt med ström. Den skall förmodligen användas för fiske om du kikar vilka klubbar frågeställaren är medlem i, vilket brukar betyda GPS och ekolod som käkar den lilla ström som finns.

 

Att ha en trikolor blir lite märkligt också eftersom topplanternan skall föras en meter över trikoloren. Trikoloren måste ju sitta såpass högt att man inte bländas av den eller skymmer den i någon riktning, men med en 2,5 meter mast så... ;-)

 

Men visst är det bra att det dyker upp lite olika förslag så att frågeställaren kan välja själv vad han/hon vill ha? 21.gif\

 

Och ja, jag kan ha fel, har heller inga problem att erkänna det, men hittills har jag aldrig sett dig - myggbetet/jimmy_lars mm - backa från en ståndpunkt.

Du vet, det där med kasta upp i glashus eller hur det nu var...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, han behöver inte ha topp och akter utan det räcker med runtlysande sidolanternor därav mitt påstående att han lär köpa 2 lanternor till, alltså separat sidoljus. Jovisst kan det bli ont om ström men jag vet inte om jag tycker det är ett bra skäl för att tumma på säkerheten/lagarna.

 

Ja trikoloren blir nog en rätt tjinkig lösning skulle jag tro.

 

Ja nu har han lite att välja på, men jag tippar på att han kommer nöja sig med en runtlysande. Tycker det är bra att killen funderar på lanternor i överhuvudtaget, hur många snurrebåtar far inte runt utan.

 

Jodå Peter jag har backat i x antal trådar, kan tycärr inte ge dig några exempel på rak arm men alla mina inlägg finns ju samlade så det är väl bara att börja läsa så jag får rätt även vad det gäller den frågan.. 8.gif\ 

 

Kasta sten i glashus... Mycket spännande lek. 21.gif\ 

 

Mvh/Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ny akterlanterna på Btema. När jag packade upp den fick jag se att det varen TREM-lanterna, fast i biltemas embalage. TREMgrejor har ju funkat bra förr, så varför inte nu också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...