Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
biff

Plastning

Rekommendera Poster

Hej

Jag har tänkt att göra en plastlucka till ett fack i båten. Jag har gjort ett prov att plasta mot en plastskiva som jag vaxat innan det släppte väldigt lätt. Jag började med att pensla gelcoat på plastskivan lät det härda sedan penslade jag igen la på glasfibermatta och mer gelcoat är detta rätt?

Jag har även tänkt att plasta lite andra saker men kan inte plasta mot något som med luckan gör man på samma vis tex om man ska plasta en båt? det måste bli mycket att slipa!

Vad är skilnaden på Gelcoat och Topcoat?

Finns det några bra sidor på nätet eller kanske någon bra bok att köpa?

Väldigt tacksam för alla svar om plastning

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara lagat utifrån så jag har ingen erfarenhet av att plasta mot något på det sätt du beskriver.

Däremot har jag fått lära mig att Topcoat är samma som Gelcoat fast med en iblandning på 2-4% parafinolja.

Har hört att man ursprungligen använde parafinolja i formen som släppmedel vilket också gav den positiva effekten av blank yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man plastar utifrån är det inte svårt att få en jämn yta eller plastar man först och spacklar sedan med glasfiber spackel för att få en jämn yta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det så ju riktigt proffsigt ut Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket jobb blev det. Styrenlukt i hela huset.

Altandörren 1/3 av priset mot Båtdörrar, fast den var specialbeställd på höjden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Lasse ser ut att kunna detta. Jag har en hel del frågor som jag behöver ha svar på när det gäller plastning. Jag var ute och provade att repa den plast jag tidigare hade plastat för att sedan stryka gelcoat på den med en pennsel bar för att testa hur ytan blev resultatet blev inte så bra ytan blev som apelsinskal det kanske den brukar bli eller lägger man fler lager för att sedan slipa en jämn yta? kanske ska man rolla på gelcoaten? har jag för kallt i garaget (ca15)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla i boken, där får du nog de flesta svar du behöver...

Jag brukar låna den på biblioteket, annars kan man säkert köpa den ngn stans....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej jag får leta upp den det är det nog värt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoat användes enbart då man gjuter i en form eller på annan vaxad yta då gelcoat behöver ett vaxskickt att härda mot för att det skall bli en hård yta. Topcoat består av gelcoat med inblandning av vaxlösning. Denna vaxlösning följer styrenavgången till ytan och lägger sig som en spärryta och på såsätt ger en hård yta. Detta användes då man målar på plast invändigt i båt. Man kan även spruta detta över eventuella plaslagningar med koppspruta spädd med c:a 20% styren eller aceton med c:a 1/2kg lufttryck. Du får då appelsinyta som måste slipas från 120p till fianaste våtslip och sedan poleras med typ av rubbing (autosol). Om ytan skall spacklas brukar jag använda något som heter aerosil som är förtjockningsmedlet i plast och gelcoat. Blanda detta i topcoaten och du får ett spackel i samma nyans som ytan skall vara. det är oerhört viktigt att det är riktigt rent innan man sprutar. Slipa kanterna/övergångarna med 240p och tvätta noga med aceton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej då förstår jag lite bättre. När jag ska göra min lucka kan jag använda gelcoaten eftersom jag tänkte plasta den mot en annan plastskiva. Jag tänkte sedan att man kanske får putsa till den lite och få lägga på mer plast och då blanda i vaxlösning i den först rätt eller fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...