Gesse 0 Postad 10 Januari , 2007 Saknar bakre ankarbox. Men det finns en hel del plats för att på något sätt mont. en. Är det någon som gjort detta tidigare eller har en bra ide hur man kan göra en? Har kollat runt lite utan resultat. Finns det någon lämplig box att köpa någonstans tro? Tycket det är bökigt att hämta ankare och rep från främre ankarboxen för att sedan ankra i aktern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 10 Januari , 2007 Mycket intressant fråga som jag gärna vill få tips på också. Jag har lite fundering på att bygga en själv i teak. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 11 Januari , 2007 Hej! Behöver du verkligen själv bygga något? Din båt är ju inte så stor att det skall behövas något större/tyngre ankare/dragg för att hålla din båt på plats. Åtminstonde inte när du badankrar. Därför föreslår jag att du tittar på draggbehållare i rostfritt som finns i välsorterade båttillbehörsbutiker. Burken är rund ca 20 - 25 cm i diameter, 30 - 35 hög. Den går att montera på pulpitrör eller på skott. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 11 Januari , 2007 Kan du inte ha en ryggsäck med ankaret i. Då slipper du att gå fram till fören. /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 11 Januari , 2007 Har handlat in en plastbox på 55*30 och har ett spännband som håller i lådan när jag åker omkring, står på höger sida av motorn(med denna vyn). När turen är klar så tar jag bort lådan och låser in den. Mycket enkel ankarbox som är perfekt för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 11 Januari , 2007 Jag ankrar ofta i mjuk botten och använder ett sådant här ankare på 6 kg. Det knallar jag ogärna omkring med i en ryggsäck, hi hi. Nej bäst vore att ha både ankare och lina där bak. Men hur? Salstad: svårt att se boxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 11 Januari , 2007 Ankartube? Vad är det? Jag har varit med om flera gånger när jag lagt till vid öar att dragg släppte vid blåst. Därför använder jag detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 11 Januari , 2007 Ska tillägga att det finns inga rör att mont. något på samt svårt att mont. typ dragghållare med genomgående bult i skrovet p.g.a att det är väldigt trångt att komma in på insidan för att sätta dit muttrar. Och kommer man in ändå så är det ca. 40 - 50 cm. skum som måste tas bort först. Tänkte därför att någon typ av box kanske kan skruvas fast med vanliga skruv istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Januari , 2007 Du har inte funderat på att sätta en winch på insidan, skyddat och så... ? Det finns tre olika fabrikat tror jag (Anchormatic är ett av dem men det finns ju fler ) Då får du antingen en rem, vilket spar mycket plats för den rullas upp på själva trumman och kräver ingen box. Eller så har du en lina och matar ner i en låda. Har du plats, och pengarna, så kan det väl vara en smutt lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 Januari , 2007 Ska kolla upp det. Har du tips på var det finns sådana? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Januari , 2007 Tips på var du hittar grejorna? Fråga i båttilbehörsaffären, sökmotor på nätet kan ju ge tips. Och nu i februari är det båtmässa i Götet, mars i Stockholm... då brukar det stå en 5-6 firmor och sälja. Med mässrabatter... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 12 Januari , 2007 Boxen är inte med tog bara med en bild på hur min båt såg ut baktill. Har ingen bild på båten med box på plats, tyvärr står bettan inbaxad så jag kommer inte åt att ta ett nu heller. Boxen är en vanlig plastbalja modell fyrkantig i måtten jag skrev. En hållare och en spännrem så är det klart. Efter båt färd ta bort ankarboxen, före färden ställ dit boxen. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 Januari , 2007 OK. Ska leta runt lite efter någon lämplig box. Jag vill ha en ganska stadig box/balja och sedan ska jag nog försöka att skruva fast den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 12 Januari , 2007 Trämodellerna som finns är jättesnygga och bra, tycker att du skall ta en sådan om du skall skruva fast den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 Januari , 2007 Ja, trä kanske är bättre. Har du någon aning om var de finns att få tag på? Jag letar för fullt men hittar inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 12 Januari , 2007 Kan detta va nåt? :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Januari , 2007 Ja, det kan det. Såg inte dumt ut alls. Något sådant kanske det blir. Tack för det tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 15 Januari , 2007 Har ni dragg i en sådan? Undrar om jag kan ha ett sådant ankare (vad nu det heter) som är på bild en bit ovan. Ingen risk att det slänger fram och tillbaka för mycket så det slår in i skrovet? Kanske går att spänna fast när det inte används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser