Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
jmbcth

Vilken båt skall vi välja? Råd och tips!

Rekommendera Poster

Är det någon som har några bra råd och tips angående båt inköp.

Vi väljer mellan Ryds 620DC, Yamarin 64DC och Uttern D66.

Alla med fyrtaktare 150 hk.

Jag lutar åt D66 mest för utseendet och att den är nyast men den är dyrast och räcker 150 hk?

64DC har jag bara läst bra omdömen om men när jag pratade med en kollega så tyckte han att hans Yamarin inte höll måttet när det kom till kvalitén.

620 DC är minst och billigast nackdelen med den är antalet pass och att jag tycker att den disponerar utrymmet dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du kommer bli nöjd oavsett vilken av dessa båtar du köper. För cirka ett år sedan var jag i ungefär samma situation som dig; vi tittade då på Uttern D66, Bella 640DC, Yamarin 6420 och Ryds 20DC. Till slut föll valet på den senare till följd av ett väldigt förmånligt kampanjerbjudande på en helt ny fjolårsmodell.
Vad jag fick höra från försäljarna var att en 150 hk motor kan vara något svag för en D66:a; men å andra sidan så är det ju också en fråga om hur du vill köra båten. Den planar definitivt och du kan säkert hålla en fullt acceptabel marchfart med en sådan motor. Mig veterligen bygger också Uttern bra båtar och att den är lite större än de andra tror jag att du kommer uppskatta, åtminstone om du tänkt använda den för övernattning emellanåt.
Yamarin har jag ingen erfarenhet från. Det är fina båtar men jag kände mig personligen tveksam till om de är prisvärda jämfört med t.ex. en Bella eller en Ryds. Åtminstone för ett år sedan var prisskillnaden mellan en Yamarin och en Bella eller Ryds förhållandevis stor tycker jag, men jag kunde inte se vad som motiverade skillnaden i pris. Annars är det en fin båt och jag tror att kvaliteten är fullt acceptabel!
Mitt val föll som sagt på Rydsen, men det var till stor del beroende på ett väldigt gynnsamt erbjudande. Till skillnad mot dig gillar jag dock dispositionen av utrymmet. Att det inte är en u-soffa i standardutförande ser jag som en fördel då det ger mycket öppet utrymme i sittbrunnen. Personligen tycker jag också att man sitter bekvämare i en rak soffa men det är en smaksak. I storleksklassen tycker jag också att Rydsen hade den bästa ruffen (frånsett D66 men den är ju något större); däremot är det rent sagt dåligt med stuvutrymmen. Någonting som däremot är väldigt bra är båtens sjöegenskaper!

Bortser man från priset hade jag valt en D66. När jag ställde priset i relation till vad man fick föll mitt val på Rydsen. Bättre råd än så kan jag nog inte ge. Det positiva är att du sannolikt inte kommer att vara missnöjd, oavsett vilken av båtarna du väljer.

// Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående.

Missnöjd med någon av dessa lär du knappast bli.

Men att jämföra Ryds 620 dc med Uttern D66 är nog inte heller helt rättvist.

Uttern D66 kostar en hel del, och frågan är om du inte lika gärna kan titta efter en bra utrustad Ryds 23 dc lika gärna.

/ S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Örnvik 620 DC eller 650 om du vill ha Inombordare....

Kör själv en 540 DC med 115 Fyrtakt som funkar helt underbart både för helgen veckor eller dagsturer. Motorn är lagom stor. Orkar upp till 8 pers, drar lite i marsfart och gör alla ungar glada om man vill.

Litet tips som gör det ännu svårare att välja kanske 1.gif\.

Lycka till i alla fall.....

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missnöjd tror jag inte att jag blir, inte med tanke på att det var 10 år sedan jag sålde min båt så abstinensen börjar att bli påtaglig.

En 23DC har jag uteslutit, den är för stor och jag är inne på en utombordare.

D66 är ett gränsfall både när det gäller storlek och pris. Och då frågar man sig är den värd det extra eller kan man köpa en Yamarin och är den värd det extra jämfört med ryds.

Sedan så kan man se det från andra hållet, om jag skall köpa en ryds så kan jag lägga till lite och få en Yamarin som har vunnit många tester och fått bra omdömen  eller skall jag lägga till ca 70000:- och köpa en uttern, men då blir det plötsligt ca 120000:- dyrare.

Båten kommer att användas främst av mig, min fru och våran 2 åring.

Sedan kommer övriga familjen vara med ofta och då blir 5-7 pers (varav ett barn).

Utrustning för övernattning ( toa, vatten, spis mm) är ointressant då övernattning endast kommer att ske vid bekantas bryggor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är själv inne på en Yamarin 64DC.

Har en bekant som kör en 6420 (samma) och han är väldigt nöjd.

Den har dessutom sittplatser till 7 pers vilket jag inte tror man har i Ryds 620DC.

Rydsen är säkert också ett bra alternativ men personligen föredrar jag Yamarinen, vet inte helt säkert varför men det är mest en känsla :)

I och med att du har tänkt dig en 150hk motor så känns det som om

Uttern D66 är något stor och tung för den motorn, tror 200hk är mer lagom

på den båten (är ju godkänd för upp till 250hk).

Hur som helst är det ett angenämt problem du har.

Alla är ju fina båtar så du blir nog nöjd med vad du än väljer.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är nog främst vad du värdesätter i så fall. Båttester i all ära, men jag har läst tester där t.ex. Yamarin blivit slagen av Bella (det var förvisso en test av föregångare, men ändå) och testresultaten till trots är det i slutändan ändå förhållandevis små detaljer som avgör till någon båts fördel, i många fall kanske sådana du inte ens hade reflekterat över om du inte jämfört båtarna sida vid sida.

Skrovet och dess sjöegenskaper är bra på alla tre båtarna, där har ingen någon klar fördel. D66:an har naturligtvis tyngden och storleken på sin sida men mellan Rydsen och Yamarinen är det nog dött lopp; rydsen har till och med en något högre vinkel på v-botten (inte för att det ensamt är en garanti för att den går bra i sjön, men ändå).

För det ändamål du beskriver skulle jag personligen ha riktat in mig på Rydsen eller Yamarinen. Om det är nya båtar du väljer mellan tror jag inte heller att det är någon markant skillnad på finish och detaljarbeten; om Rydsen däremot har 3-6 år på nacken misstänker jag att skillnaden är större. Bl.a. var stagen till vindrutan väldigt veka på äldre modeller av Ryds 620, men åtminstone på den årsmodell jag har (20DC/2005) är detta åtgärdat. Den största skillnaden tror jag är hur utrymmet i båten har disponerats, samt naturligtvis - men inte att förakta - den magkänsla man får för respektive båt! Själv föll mitt val på Ryds och jag är otroligt nöjd hittills. Rydsen eller Yamarinen är iaf de jag skulle rekommendera här efter det du har sagt!

Lycka till!

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag kan inte skriva svenska som nativ (är finsk), men  nu blev jag medlem eftersom ja måste vara med in den här tråd.

Jag har tänkt mig at skaffa CD båt i 6 meters klassen för flera år, jag har ochså mycket erfarenhet av större resbåtar som min pappa ägade.

Jag har hittills testad bella 620CD med 150 verado, yamarin 62 med F115, Yamarin 64DC med HPDI200 och HPDI250, Yamarin 59DC med F115,  Flipper 630 DC med 150 verado och Searay 220 sport med mercruiser 4,3 MPI. För mig bäst var Yamarin 64 DC, som jag beställde med F150 för nästa sommaren. Nu måste jag bara vänta :)

Bellan gick bra i sjön, men vad tyckte jag inte om var för låg skrov, som gör u-soffan mer oskyddad och kabinen tgrångare. I yamarin 64 soffan syns sådan som jag kan trivas i, men i bellan inte. Jag tycker at utrymmerna är mer jämförbara mellan Bella 640DC och Yamarin 64. I Flippern är kabinen större, men utrymmen ute var mycket mindre. I sjön kändes Yamarin 64 något styvare än Bella eller Flipper. 64 gick bra med HPDI200, inga problem med HPDI250 heller, men då var det 6 personer på båten(=mer vikt). Båten hade ochså en matta mer av glasfiber i botten, som kan beställas som extra med 250hk motor. 59 DC gick bra, men var hopplöst för liten. I Finland var två begagnade exemplar årsmodell 2006 till salu med F115, teak durk osv. för nästan hälfetn av pris på ny Yamarin 64. Jag försökte vara klok och betala inte för mycket, men jag var redan förälskad med 64dc. SeaRay 220 var en överraskning, eftersom den skulle vara nestan perfekt efter finska båtmagasiner. Kanske mina forväntningar var för höga. Den gick up i plan inte så snabb, och vågarna görde ganska hög ljud. Den syntes större, men ochså mer klumpig.

Jag tänkte ganska long mellan F150 och HPDI200, och jag hoppas nu att 150 hästar räcker. Efter min erfarenhet 115 räcker inte för lustig körning, men 200 är redan ganska mycket.

Jag har ingen aning var skulle kylbox sättas. ideer? Plats mellan bunkar i före är bara 25 - 30 cm hög med tilläggs platta på sin plats, där går den inte. Har tittat på Waeco modeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är inte den helt ny? Började väl tillverkas förra året eller nåt sånt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade då utan tvekan valt Yamarinen. Bra skrov och enligt mitt tycke ett märke som håller kvaliten bra mycket bättre än dom andra. Hade då valt en 175 - 225 på den så ger den nog sitt rätta jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tubbs,

Jag använder en bärbar Waeco CF-18 i min Yamarin 5820/58BR. Det funkar bra. CF-18 är något tung då den är en kompressorkylbox men man kan ju förvara den på lite olika ställen, t ex borde den gå att ha stående nånstans framme i krypinet i en Yamarin 64 DC?

Bärhantaget på min CF-18 har gått av en gång så det är en svag punkt på den. Något oprecist reglage är också en nackdel. CF-25 är nog bättre på dessa punkter om man får plats med den.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ang Yamarin 64 DC:

Köpa en helt ny båt är kul förstås men frågan är om man inte skall nöja sig med en några år gammal beg 6420? Det är exakt samma båt, det enda som skiljer mig veterligen är att 6420 har svart karbon vid instrumentpanelen (64DC har grå och lite annan ratt) och att det i 6420 är stolar utan sidostöd (i 64 DC har de numera moterat deras offshorestolar med uppfällbar framdel och sidostöd).

Om man antar att Yamaha F150 fungerar i de flesta fall på en sån här båt (i nästan alla fall sitter det en Yamaha på en Yamarin båt) har ju ingen nyhet på den motorn kommit heller sen den kom ut på marknaden annat än att den till 2006 års säsong blev Commandlink kompatibel.

Du kan spara åtskilliga tiotusentals kr p g av värdeminskningen som blir de första åren på båt och motor om du köper en några år beg båt.

Om du önskar förlängd garanti på motorn går det att köpa till 3 år extra (har det på min Yamaha F115).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...