Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
islandman

Nån som kollat sitt båthus efter stormen igårkväll/natt?

Rekommendera Poster

Det har jag gjort! Och gissa vad förvånad jag blev!
Jag har för vana att förankra mitt båthus med armeringsjärn nerslagna i marken så det inte skall flytta på sig i onödan när det blåser kraftigt, men jag tror nog att min båtgranne som har (hade!) ett båthus något större än mitt kommer få lite extrajobb....(om inte bara för att lyckas klättra upp och riva ner det och sen bygga upp det igen, samt laga min presenning förstås...)
Ja, båthuset som ser intakt ut på bilden är mitt
smiley-wink.gif\ 

post-21324-1394234879,8127_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även mitt båthus är intakt - jag har precis som du armeringsjärn nerkörda i backen... upptäckte att Biltemas metallvinklar har ett centrumhål där armeringspinnen passar precis! Sedan är båthuset dessutom fäst på sådant sätt att ett rep ligger under båtens botten på två ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en liten träställning på båten med presenning över. Den låg inte kvar på plats efter nattens vindar... suck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland är det gôtt att ha båten inomhus.

Om vi får kallare väder så minskar vindstyrkorna. Är det nån som kan beställa lite minusgrader?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller inget båthus, men har båten kvar i sjön. Var och kollade nu. Allt var oskadat.

Nu kan man pusta ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra!
Men jag skulle nog inte rekommendera att ha båten i förbindelse med båthuset på nåt sätt....det finns ju faktiskt en viss risk att båthuset kan dra ner båten om man har riktigt otur...
(bättre ett båthus som flyger iväg, än en båt som ligger i backen med skrovskador...fast allra bäst ingendera förstås!) 
4.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr,föll jag till föga förra året och köpte en ny press.Monarflex hette den och skulle hålla för riktigvind.1500 spänn.Jag har fina,rundade i metall,båtställningar.Inte fan höll den.jag köpte dessutom gummistroppar,som jag har överallt,allt för att inte eländet skulle må illa.Denna som jag tyckte,innovation,för att vi inte skulle få hjärtinfarkt,alt.propp.Pga.tyngden visade sig j.....t dum.Undras nu hur det går om det kommer snö och elände.Näe,ångrar mig djupt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur man ligger kvar i sjön, och slipper oroa sig över att grannen på land inte välter över mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder gamla järnvägs-slipers som ankare åt båthuset. Lägger dem som en ram runt båten och har satt skruvöglor i dem. Binder sedan fast presseningen med gummistroppar mellan tamparna och pressen, sitter som berget men ger ändå viss flexibilitet och inga hårda ryck. Stod pall för Gudrun, medan grannens hela båt välte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag fäst det är det ingen risk för att båten välter. Repet är inte fäst i båten, det ligger bara under det två ton tunga skrovet. Linan är fäst i båthuset så att knuten kommer att kana ner längs stolparna före det att båten flyttar sig. Jag vet folk som fått däcksutrustning bortsliten efter en säkring av pressenningen, så jag är försiktig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det trodde jag inte heller, ville bara klargöra...

Har du fått tag på båtgrannen? Vad säger han?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp! Han blev glad över att jag ringde medans det var tillräckligt ljust ute för att arbeta!
Citat: nu ligger inte våra båthus så intimt nära varandra längre ...
smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter Gudrun såg jag ett båthus i Lomma hamn som lyft från båten och flygit iväg. Ingen skada på båten det lyfte från. Men på båten det landade. Båthuset var modell större med 10 cm fyrkantsrör som stomme. Båten det landade på trycktes ned och fick stöttorna från egna vaggan tryckta in genom skrovet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan va jobbigt.. Låter inte kul. Själv har man båten På vinterförvaring dyrt men är värt det när man hör sånthär..

Räknar dagar till sjösättning 118 dagar...

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...