Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
teebees

halv mjuk durk.

Rekommendera Poster

har en styrpulpet som det ligger trall i durken på. om jag tar bort trallen upplevs plasten under som halv mjuk. beror antagligen på gammalt trä under plasten. Skulle man bara kunna plasta på några lager fibermatta för att få den stabilt att gå på utan att ha trall. hur många lagar glasfiber matta behövs för att det ska fungera att gå på. någon som gjort liknande saker...? jag tänker ej öppna upp och byta plyfa och plasta...blir för jobbigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

är det inte enklare att måtta av botten och klippa eller laser skära till lite durk alminium, väger mindre i förhållande till bärighet mot plast och du slipper kladda sönder båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

där sa du något smart... vad kostar sånt. gäller en bit på 3x1m typ...blir det inte skallrigt? list runt om eller? hur ser sån ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

http://prislistor.tibnor.se/Common/Frameset.aspx?&Profile=Sweden

vilket säger ca 40:- kg plus avgifter moms mm men du kan troligen handla hos närmsta svetsfirma några 1 meters remsor för 50:- kg lite fikabröd

vikterna ser du på listan en vägledning kan vara att 3 mm är 5mm med mönstingen medräknad.  en remsa 3/5 på väger under 25 kg och bärigheten gör att du kan ha över 30 cm mellan balkarna och plåten känns ändå helt stumm för 90 kg person.

Har själv endast 5 längstgående balkar på mitt soldäck och det räcker mer än väl.

ska du bara styva upp en durk så räcker tunnare bra, ev fastsättning görs med någon klick limma täta om du inte vill skruva dit den, ev kantning görs med vanlig karosskantlist eller splittad gummislang.

lägger du plåten dikt an durken så går det att välja tunnare, den dag du tröttnar på aluminium så har du ändå skrotvärdet kvar och remsor på 1m går alltid att använda till annat.

i min sjöbod finns flera vackra alminiumbilder.

ett tips kan vara att kolla med de som skär laser där kan finnas billgt spill och du får det även tillskuret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur blir resultatet om man kapar durkplåten med en vanlig vilnkelslip med kapskiva...? Går det över huvud taget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

allt går vaxa skivan eller kör på lite stearin, de nya supertunna skivorna som karosskillarna använder funkar bra, annars går det med sticksåg vaxat och hyffsat grova tänder provade dessa blad specielt för spånplattor funkade bätter än vanliga blad för alu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs på skivornas faktablad... Sten och icke järnhaltiga metaller....

Funkar kanon(nästan...), eller en vanlig billig cirkelsåg, ev med lite lägre varv. Stänker många vassa, varma spånor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack... det var snabba svar. och possitiva. eftersom det inte är någon 10 miljons yatch som jag har så går funktion och ekonomi före resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

köp du två 1,5 remsor eller 3 st 1 meters lättare att handskas med och från någon laserskärare tror jag du inte du behöver betala mer 500-1000:- i fika pengar annars kör de bara det till skrot och får betydligt mindre betalt.

dina 3 meter i 3/5 plåt väger knappt 20 kg. får du tag i tunnare så går ju även det bra.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en durkplåt 3000*1250 väger 33,8 kilo så den kostar inköp 1690:- inkl. moms. hos en metalhandlare betalar man fort 2500:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Lite lurigt på tibnor listan, läste fel så har är lite rättelse och det stämmer som alubåtar påpekade:

enl  edstrandslistan ss4125 five bars 2000x1000x3/5 väger 18kg per plåt dvs och du behöver 1,5 plåt så det blir 27kg  gamla grundpriset var i min lista 52kr/kg

tar du en hel 3 meters så blir bredden 1,25 och vikten som alubåtar skrev

men leta först upp någon laserskärare det kan löna sig på priset.

Tar du 2/4 plåt så blir vikten 12,45 kg per plåt och det du behöver blir ca 20 kg  vilket ger runt tusingen beroende på hur den betalas.  

även tunnare finns men inget att rekomendera.

lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle svetsa 90 cm remsa på undersidan (strip 40 * 5) svetsa dem på max 30 cm cc och börja svetsa i mitten  emot utsidan,så blir plåten rakt.

Mvh Herman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...