Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
kaskelot

Kryssegenskaper

Rekommendera Poster

Ær i valet och kvalet att inhandla en havsfidra som jag føll direkt før nær jag såg henne. ær på væg ner till medelhavet och behøver något robust, billigt och charmigt. Har førstått att kryssegenskaperna ær ganska dåliga før att inte sæga usla.

 

Går det att gå på kryss med henne eller vad hænder om man førsøker?

 

Går ner genom engelska kanalen och får sækert kryssvind hela vægen. samt att avdriften med en havsfidra blir ganska stor. dærfør ær det væl det som håller mig lite tillbaka.

 

Någon som vet något om detta fenomen hos denna vackra dam..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

   Nej båttypen är väl inte precis känd för sina kryssegenskaper. Men har heller aldrig sett en Havsfidra med med riktiga segel, utan bara utseglade gamla trasor! Med nya välstående segel å ev. ändrinar av riggen kan man absolut få den att kryssa betydligt bättre i alla fall. Och i en så pass liten båt spelar det ju åxå stor roll hur man placerar vikter -inklusive sig själv/besättningen -för att maximera seglingsegenskaperna. För övrigt en jättetrevlig liten båt.

 

   För att citera Sven Yrvind (fd Lundin): Små båtar små bekymmer!

 

   Vad har hon för egenskaper/egenheter? lovgirig? etz?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vettigt. dock ær jag inte ute efter en perfekt krysssare , men bara så att det inte ær så att båten absolut inte kan gå på kryss i fall det skulle visa sig nødvændigt. i annat verkar den som en bra seglare med tanke på sækerheten och stabiliteten.

 

Dock vældigt kænslig før avdrift. Men det går ju att leva med...

 

Hur menar du justeringar på riggen førresten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Kolla hur kölen ser ut, kontakta segelmakare för att se om det går att vässa. Jag kan tänka mig att hon är relativt balanserad om inte fallgirig. Förskjut tryckpunkten något bakåt och se till att du har segel som går att plana ut och stänga till i toppen..

 

 

Jag har förvisso svårt att se att hon skulle bli bra. Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara omöjligt att kryssa. Får du en kryssvinkel som sämst på knappt 50 grader avdrift så är det ändå helt ok enligt dina krav som jag förstår det, och det måste vara fullt möjligt med sjysst material och rätt trim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förskjut tryckpunkten något bakåt och se till att du har segel som går att plana ut och stänga till i toppen..

 

en kanske dum fråga før en erfaren seglare

en viktig en før en nybørjare

 

hur gør jag man enklast detta?

 

sen ær det sant 50 graders avdfrift funkar okej, jag har ju inte direkt bråttom..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 50 grader (plus) avdrift ska det vara... ;-)

 

 

Hur ser riggen ut? Står masten på däck kan du låta den luta lite mer bakåt, vissa båttyper som Express och Smaragd/Safir har experimenterat med detta länge och vunnit mkt på det. I lättvind kan övedrivet mkt försegel ge effekten, annars kan man minska focken för att få förhållandevis mer tryck i storen.

 

Gällande kölprofilen finns det till vissa båtar byggsatser som ger bättre bett och därmed mindre avdrift och tryck på hårdare vinklar. I en så liten båt håller jag med ovan om att vikten är viktig. Kan du hålla henne upprätt ger det mkt och sträckan du talar om ger långa bogar vilket t o m möjliggör omflyttning av packning om så krävs.

 

 

Jag har dålig koll på egenskaperna bortsett från att de är rätt dåliga. Mitt råd är att kontakta en segelmakare som kan ge korrekta och sakliga råd för att ge så mkt som möjligt för så lite jobb/pengar som möjligt. Bra segel känns dock som steg 1. 

 

 

Jag seglar Compis 28. En båt som enligt märkesklubben, andra ägare etc har dåliga lättvindsegenskaper och enbart kryssar bra i hårdvind, samt är en värdelös undanvindsbåt. Efter massa härliga vårtimmar på varvet med kölslipande, mindre härliga tusenlappar på nya segel och ett gäng timmars inkörning så upplever jag henne som en härlig lättvindsbåt på kryssbogar(för klassen) och helt ok för undanvind. En spinnaker och lite mer trim på det så gillar jag båten överlag som seglare. Trots andras förmaningar om att hon inte kan segla om det blåser under 8 meter..

 

Problemet med vissa båttyper är att de sällan ägs av folk som bryr sig om att försöka. En IMX40 seglar så bra som ägarna säger. En familjebåt förmodligen långt mkt bättre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Införskaffade en Havsfidra i höstas och hade hört alla påpekande om dålig kryssare.

Men med min modifierade Havsfidra går det riktigt bra att kryssa, kanske inte som båtarna på Marstrand, men ändå!

Modifierad innebär: högre mast(10 möh), lägre köl, peke(1 m) med rullgenoa och inte minst ny stor och kryssfock. Storen har dessutom inga travare i bommen, utan bara fästpunkt vid mast och bomända, vilket resulterar i bättre form på seglet.

 

Men som sagt tidigare, nya segel gör susen!

 

Bytte upp oss från fjärilshåv anno 1964 till utblåst medelhavssegel (-75) på vår Öresundskoster, vilket kändes direkt!

(Undra hur det blivit med helt nya segel...)

post-1519-1394234891,172_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...