Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
wesslan84

Biscaya?

Rekommendera Poster


Har hört många historier om denna förrädiska bukt. Du som har seglat över den, skulle Du möjligen kunna berätta hur din seglats tedde sig. Är historierna sanna? Bör man ligga sömnlös bara av tanken på att tvingas passera denna mytomspunna plats? Är vågorna högre än ögat kan se? Är vattnet så fullt av haj och val att man måste sitta mitt i sittbrunnen för att inte förvandlas till en levande och ytterst olycklig måltid?


 


Berätta gärna om Din resa över. Hur var det på riktigt? Jag vill gärna höra den sanna berättelsen, inte den som man drar för vackra madammer och nyfikna barnbarn. J


 


Med vänlig hälsning


Wesslan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Just det ja,,, berätta gärna vilken hamn Du låg i innan Du påbörjade överseglingen, hur lång tid det tog, vart Du la till efter överseglingen, mm. Kan vara bra med sådan info oxå!

 

MVH

Wesslan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korsade i augusti -05. Gick från L Aberwrach direkt via Chanel du Four till Bilbao i Spanien, 400 mil. Hade väntat in ett väderhål utan några lågtryck i sikte. Resultat: 53 tim motorgång och 1 tim segling...

 

Jag har talat med många som gått över. Det verkar antingen vara stiltje och massor med motorgång, eller skitväder. Jag träffade t.ex ett svenskt par i Portugal som berättade hur de tvingats vända med mindre än 15 mil kvar till Galicien då motorn inte orkade ta dem mot vinden och de tvingades vända och länsa undan en storm på 3 dygn. De hade ett helvete...

 

En annan australiensare slogs omkull ute på Biscaya med klarade sig själv och båten i hamn.

 

Korsa inte senare än september, se till att inga lågtryck är i antågande, bunkar diesel för hela sträckan och håll tummarna för att du skipper motorgång hela vägen.

 

Se min sida med (o-)dramatiska berättelser från Biscaykorsningen; www.eilean.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har seglat förbi detta vatten en gång, i Januari för några år sedan.

Hamn före: Portsmouth

Hamn efter: Gibraltar

Gick alltså utanför själva bukten, vilket också är ett sätt att passera den. I detta fall dock endast pga. hamn före respektive efter.

Vind huvudsakligen VNV, styrka ca. 10 sekundmeter. Våghöjd ca. 2 m. inget anmärkningsvärt mao.


Är man orolig för Biscaya så är det nog bäst att passera till havs utanför bukten. Problemen med bla. Biscayabukten är risken för läkust, vågor pga. uppgrundande jmf. med öppna havet, strömmar närmare land. Ta havsvägen, det är säkrare men kan förstås ta längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biscayas dåliga rkte är ju inte oförtjänt... Har bara gått över en gång, från Gibraltar till Cork, men inte med segelbåt. Den gången var det stiltje. Hade en bekant som gått över 28 gånger. Alla gånger i lugnt eller mycket lugnt väder. Men det hör väl kanske till avanligheterna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Hejsan

 

Vi gick  från Brest 7 oktober 06 i sällskap med 3 andra vi träffade i Brest vi gick till La Coruna.

Var en lärorik överfart som gav oss det vi behövde för att fortsätta,vi ligger nu i Portugal och ska vidare över Atlanten senare iår.

Visst var det tufft med väder men det var ju inte så farligt som vi väntade oss.

 

Här nedan följer kopia från vår hemsida ang Biscaya:

 

 

Brest lördag 7 oktober.

 

 

Vi startade kl 5 på morgonen i sällskap med en (Finsk) Kari en( Dansk) Jan och en Tysk båt båt som liksom vi skulle gå till La Coruna.

 

 

Vi räknade med 3 dygns segling ungefär ca 360 sjömil.Förmiddagen var fin med bra halvvind så vi gick för segel och plötsligt var det delfiner runt båten!! nyfikna var dom precis som vi, de pratade och kikade på oss. eftermiddagen vred det mer och mer emot så vi fick starta motorn och gå för både segel och motor.Vi fick till slut reva seglena.Vi hade radiokontakt med dansken och finnen den tyska båten varken såg vi eller hade radiokontakt med under resten av resan.

 

 

Vädret blev sämre och sämre med hög sjö och 18 m/s. Jag sov bra de första nätterna men Magnus lyckades inte somna utan blev utmattad och kunde bara vila 15 minuter åt gången ända tills äggklockan gick sönder och han förtvivlad sa att han inte kunde vila mer . Jag sa att jag kan ställa mobilen och då blev han lättad igen och kunde fortsätta med sina vilpauser;sista dygnet sov han 3 timmar i sträck antagligen pga av att han var helt slut.Fick veta efteråt att han hört röster under resans gång ...hade han berättat det då hade väl inte jag vågat sova under samma tak som han,,,hehe.

 

 

Natten mellan måndag 10 o tisd 11 okt vaknade jag vi 2-tiden och gick upp till Magnus och vi satt o pratade lite då jag råkade se att en lampa av varningslamporna lyste på motorinstrumentet,OJ det blev fart på Magnus direkt och han stannade båten sen konstaterade han att vattenpumpen på motorn var helt slut och läckte som ett såll !!

 

 

Vi var nu endast 40 sjömil från La Coruna men det blev de längsta 40 sjömil vi upplevt,vi fick kryssa o de blåste ca 10 s/m.

 

 

Det tog oss 24 timmar och då kom vi ändå inte ända fram vinden tog slut 6 sjömil från La Coruna och klockan var ca 02 på natten.Då blev vi tvungna att ge upp och anropa port controll i La Coruna Och där begära assistans.

 

 

Tog en god stund innan räddningsbåten anlände men den besättningen visste var de gjorde de utförde det hela under gestikulerande med varandra olika tecken och med en tross som var minst 50 meter drog de oss utan minsta ryck in till lugnare vatten där de drog oss långsides in sista biten klockan var 03.30 när vi gjorde fast båten i marinan och kunde pusta ut 2228:- Svenska kronor fattigare då vi betalt bogserhjälpen.Resan hade tagit oss 4 dygn och 413 sjömil men vi var nöjda och ångrade inte denna överfart trots att det var så sent på året och stor risk för mycket dåligt väder.

 

 

(Kari kom först till La Coruna efter 3 dygn Jan fick tidigt problem med sin båt och tog sig nästan in i marinan några timmar efter oss med hjälp av segel men blev liggandes för ankar en bit ut och så slutligen den tyska båten som vi trodde hade vänt redan vid Brest den dök upp efter 5 dygn )

 

 

tra12.jpg\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...