Salstad 1 Postad 9 Januari , 2007 Sitter och funderar över vad som komma skall när båten kommer hem för fix och trix innan säsongen drar igång. 2(3) saker dyker upp som jag tänkte be om hjälp med. 1. Landströmskabel, skall bygga mig en och har för mig att det är en europadon hane (3 polig) man skall ha i ena änden ? 2(3). Skall införskaffa mig en Ctek laddare och ha vid bryggor. Är den konstruerad så jag slipper galvaniska fel om den bara laddar batteriet ? Kan man ha en modell som klarar 90 Amp enligt specifikationen till ett 110 Amp förbrukningsbatter (bara snålheten som spelare in) ? /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Januari , 2007 1. Landströmskabel för minst 10A (1,5 mm2) med jordfelsbrytare. T ex här. 1b. Gästhamnar och campingplatser håller så saktelige att gå ifrån vanliga eluttag till CEE-don sådana här. Se till att du klarar att ansluta både vanligt och till de blåa runda. Själv har jag gjort en halvmeters stump med blå stickpropp i ena änden och vanligt skarvuttag i den andra. Sen kopplar man in den vanliga kabelvindan. 2. Korrekt, en CTEK ger dig inga problem med galvaniska strömmar när du laddar. 3. Du kan inte förstöra något med en mindre laddare, tar bara lite längre tid att få fulladdat. Man köper den största man har råd med och som bekvämt får plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 11 Januari , 2007 Ett tips när du ska ev borra hål i skrovet. Köp en defa koppling. Ett litet hål bara. Samma som till motorvärmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 12 Januari , 2007 Ja skulle jag göra det så avancerat skulle jag följt ditt tips, skall bara har en kabel som jag använder sporadiskt då jag oftasts ligger i naturen. Enklast möjligt i en så liten båt jag har men tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 12 Januari , 2007 Ang. valet av kabel: Det finns bara en kvalitet som är godkänd som anslutningskabel till båtar (och på campingplatser). Den har beteckningen: H07RN-F. En äldre beteckning är RDOE. Förkortningen H07RN-F betyder enligt CENELEC: H= Harmoniserad. 07= 450/700 volt. (D v s extra tjock isolering vid den aktuella användning med 230 volt.). R= Isolering natur- och/eller styren-butadiengummi. N= Mantel polykloroprengummi. F= Extra mångtrådig för anslutningsledning. Kabeln känns igen på att ytterisoleringen på upprepade ställen är märkt med H07RN-F. Den är också grövre än många andra kablar. Med tre ledare om 1,5 kvadratmillimeter har den en ytterdiameter om 10 millimeter, med ledarytan 2,5 kvadratmillimeter blir ytterdiametern 12 millimeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Januari , 2007 Gummikabel är bra. Stelnar inte när det blir kallt. Men vad kostar denna goda cigarr per meter? (Hittills har jag aldrig varit med om att någon haft synpunkter på kabeltyp i någon gästhamn eller camping.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 12 Januari , 2007 Hos Biltema kostar H07RN-F 279:- (25 meter.) En sån längd har jag som landströmskabel. Kanske onödigt lång men vem vet? Lämpliga anslutningsdon finns hos dom också. Tänk på att det kan finnas båda sorters uttag på gästbryggor. Därför är en sån här övergång bra att ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 12 Januari , 2007 Här är bilden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 12 Januari , 2007 Det finns en massa godkända kablar för marint bruk, jag använder dom varje dag i mitt arbete,senaste arbetet är 046:an Kustbevakningens olje sanering fartyg. men visst har du rätt om gummikabeln den klarar även olja. Men glöm ej att gummikabel för ej fast förläggas!och anslutningskabel för ej överstiga 2m vid fast förläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 13 Januari , 2007 Hej Mikael! Kan du förklara den sista biten lite bättre för en dum invandrare (jag, alltså). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 13 Januari , 2007 Fast förläggning är när mast ex använder stripes eller klammer för att fästa kabeln,gummikabel får bara hänga,ligga löst utan klammer,den ska ha strypnipplar på båda ändar som håller fast kabeln så att man ej kan fastna och rycka ut kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser