Patrik_ 1 Postad 9 Januari , 2007 Hej! Med den här vintern så är det ju bara att ställa in carvingskidorna och börja planera för vårrustning av båten. Jag har ett Alpha gen II drev från -97. Köpte båten i somras och hade då kylningsproblem (beskrivet i separat tråd - Kylningsproblem). Efter att ha åtgärdat detta och bl a bytt impeller, övre packbox till drivaxeln i underhuset och oringar mellan över- och underhus så fick vi åkt en del båt på sensommaren. Dock så fick jag regelbundet fylla på drevolja och vid tömning av drevet på olja inför vinterförvaring (för att undvika frysning om vatten hade läckt in) så konstaterade jag att oljan i underhuset innehöll en del vatten, men att det efter ett tag enbart kom ut frisk olja. Dessutom hade en del olja droppat ur drevet ner på golvet innan jag tömde drevet. Tänkte kolla om någon har något uppslag var jag ska börja leta, eller hur jag ska söka efter läckaget. Så många ställen kan det väl inte läcka på om oljan faktiskt kommer ut ur drevet och ner på golvet...? Lutar åt att det kan vara oringen mellan över- och underhus, men det som talar emot det är att den byttes i somras. Kan en läckande packbox i överhuset leda till att oljan kommer ut ur drevet (och ner på marken)? Har hört att man kan provtrycka drev? Är det ett alternativ och i så fall hur gör jag? Tacksam för alla tips och ideer! Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 9 Januari , 2007 Hej du! Jajamen visst kan läckage i överhuset göra så att olja rinner ut i dränhål i underhuset och ned på golvet. jag hade själv läckage på ett generation 1 drev. Jag tycker du ringer till göran på drev.se där kan han garanterat svara på ditt problem och dessutom har de billiga orginal reservdelar! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser