hr_roger 0 Postad 9 Januari , 2007 Jag har en Albin 82 från -78 jag undrar hur noga det är med uppriktningen mellan backslag och axel är det tiondelar eller hundradelar eller ögonmått. Jag ska kolla upp det i vår men har ingen större erfarenhet av detta. Någon som har några tips. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 9 Januari , 2007 Jag har en kamrat som hade en Albin Stratus för några år sedan. Hans propelleraxel gav vibrationer i hela båten. Han hade båten 2 gånger på varv för att rikta axeln. När varvet sa att nästa steg var att rikta hela motorn gav han upp. Inte helt lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
groto 0 Postad 9 Januari , 2007 Upprikting gör du på följande sätt: Tag ett bladmått .10 lossa på axeln och dra isär axel och motor Skjut sedan ihop dom igen och pröva om du får in bladmåttet runt om. Vrid 90 grader prova igen upprepa varvet runt om det inte går att få in så är det ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
groto 0 Postad 9 Januari , 2007 Glömde en sak. Om det inte passar så får du justera på motortassarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 9 Januari , 2007 En scatraknut klarar väl små vinkelskillnader och ger färre vibrationer. fast det kanske inte är något alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampe 0 Postad 12 Januari , 2007 Hej När jag bytte motor i min Tur 80 från Albin O22 till Yanmar YSB8 hjälpte en kompis mig att rikta axeln mot backslaget. Han använde en typ av stav med laser i som passade i propellerhylsan. Det blev 100% perfekt. Däremot tycker jag inte om att toppfarten vid motorgång sjönk från 7 knop till 4,5 knop efter motorbytet. Jag bytte även axel och propeller så det är väl troligen fel stigning på propellern. Hampe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 12 Januari , 2007 Hej Roger, Jag har också en Albin 82. Det är väldigt noga med uppriktning, jag lovar dig! Här finns massor att läsa: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=107602 Lycka till. Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 26 Februari , 2007 Definitivt petnoga men inte särskilt svårt, bara tidsödande och tråkigt. En femma på att det blir bättre att du gör det själv och låter det ta de timmar det tar än att överlåta det på ett proffs som gör det snabbt men halvtaskigt. Nästan nödvändigt att vara två, en mäter - en skruvar. Det är en härlig känsla att starta maskin efteråt, lägga i växeln och upptäcka att det inte vibrerar utan bara snurrar och snurrar och snurrar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser