Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
hr_roger

Riktning av motor/axel

Rekommendera Poster

Jag har en Albin 82 från -78 jag undrar hur noga det är med uppriktningen mellan backslag och axel är det tiondelar eller hundradelar eller ögonmått. Jag ska kolla upp det i vår men har ingen större erfarenhet av detta. Någon som har några tips.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kamrat som hade en Albin Stratus för några år sedan. Hans propelleraxel gav vibrationer i hela båten. Han hade båten 2 gånger på varv för att rikta axeln. När varvet sa att nästa steg var att rikta hela motorn gav han upp. Inte helt lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upprikting gör du på följande sätt:

Tag ett bladmått .10

lossa på axeln och dra isär axel och motor

Skjut sedan ihop dom igen och pröva om du får in bladmåttet runt om.

Vrid 90 grader prova igen upprepa varvet runt om det inte går att få in så är det ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde en sak. Om det inte passar så får du justera på motortassarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En scatraknut klarar väl små vinkelskillnader och ger färre vibrationer. fast det kanske inte är något alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

När jag bytte motor i min Tur 80 från Albin O22 till Yanmar YSB8 hjälpte en kompis mig att rikta axeln mot backslaget. Han använde en typ av stav med laser i som passade i propellerhylsan. Det blev 100% perfekt. Däremot tycker jag inte om att toppfarten vid motorgång sjönk från 7 knop till 4,5 knop efter motorbytet. Jag bytte även axel och propeller så det är väl troligen fel stigning på propellern.

Hampe 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitivt petnoga men inte särskilt svårt, bara tidsödande och tråkigt. En femma på att det blir bättre att du gör det själv och låter det ta de timmar det tar än att överlåta det på ett proffs som gör det snabbt men halvtaskigt. Nästan nödvändigt att vara två, en mäter - en skruvar. Det är en härlig känsla att starta maskin efteråt, lägga i växeln och upptäcka att det inte vibrerar utan bara snurrar och snurrar och snurrar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...