Lymmel 0 Postad 9 Januari , 2007 Finns det ngn.firma i Göteborgsområdet som är duktig på att justera /ställa in förgasare så den går optimalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 9 Januari , 2007 Vad är det för förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lymmel 0 Postad 10 Januari , 2007 Tror att det är Holley, sitter i allafall på en VP290. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 10 Januari , 2007 Hej kolla vad det är om det är en Holley så kan jag hjälpa till härifrån,Vad är det du vill ställa in?Mer klös eller går den bara dåligt,ojämt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Januari , 2007 Är det holly lade jag tidigare upp beskrivning och tips tror de går att hitta om du gör ett sök. annars så finns har nog många kockar som kan laga till så den ger rätt soppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lymmel 0 Postad 11 Januari , 2007 Jag skall kolla upp i helgen exakt vad det är för en.Förutom att åstadkomma en optimerad bränsleförbrukning har jag problem med ojämn tomgång och ibland rykande motor vid kallstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Januari , 2007 Ta en bild på förgasaren så blir det lättare att förklara för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Januari , 2007 Sorry skrev ihop tips och trix för justering och när allt var klar och bild lades till så raderades det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 11 Januari , 2007 her du läst på den? förmodligen har du en 4150 eller 4160,skillnaden är att på 4150 har du lösa munstycken säkundärt och på 4160 har du en platta. Vet du om du har vacum eller manuellt bakre portar?Har du elchoke eller mekanisk, eller bimetall. om du har 4150 så har du en(distans) mellan flottörhuset och förgasaren på bägge sidor om du har en 4160 så sitter det bara en på primär portarna. Om du ex har en 4110 har du ingen alls utan munstyckerna sitter i botten på flöttörhuset och flottörhuset är hel gjutet med förgasaren(det är en tidig Holley) ser mer ut som en edelbrock. Hur som helst det vanligaste problemet med varierande tomgång är fotpackningen som tjyvar luft eller om man lättat på insuget så ligger det mellan pckningarna på toppen och den mot blocket,man ska alltid ha typ gasket i mellan, Tomgångsblandingen stäler du på skruvarna som sitter på sidan på främre flottörhuset,skruva in dom i botten bägge sen ställer du ut dom 2 varv,sen under tomgång skruvar du in och ut dom tills du får det högsta varvet möjligt och stannar där,ställ inte bara på ena utan bägge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Januari , 2007 Ser att du fått en del generella tips redan så har kommer finliret: Holley har 3 punkter för allmän justering. ovan på flotörhusen lossar du spårskruven som låser sexkant justermutern för ventilsätet sen låssar du nivå plugen siter på sidan på varje hus, fabriksjusteringen är nivå som nät och jämnt rinner över, glöm den holley är känsliga för flödning nivån ska var rejält under, eftersom flödning annars lätt sker i takt med motorrörelse eller vid acc. När du hittat nivån vrid sexkanten ett 0.5 ett varv extra ner. Kör sen motorn utan pluggar den ska då inte kunna pumpa ut någon soppa men den får inte heller kunna gå torr. luftskruvarna sitter på sidorna ställs med örat lyssna efter när sugljudet försvinner brukar vara vid ca 0,75 -1,25 varv detta är rätt läge inte där den varvar max, men klarar inte motorn av att gå vibrationsfritt pga av annan tjuvluft mm så får du öka på lite, alla skruvar ställs på samma värde. När du sen fått luften och flotörnivån rätt så märker du att tomgångskruvarna går att skruva ner en hel del. Accpumpen, här har du dels skruven och lösa plastkammar, satser finns och kammarna brukar kunna gå att flytta ett skruvhål, intällningen ska vara så att det finns ett spel och att den ändå inte kväver enklast är att leta upp kvävläge och sen ge den lite extra och sen ytterligare lite extra för belastningen skull. Skulle den skjuta får den på tok för mycket. Sen kan man finlira med munstyckerna med detta behövs nog ej, vill du få mer botten drag så brukar man kunna hissa holleyna och då kör du med platta med ett stort hål och då behövs mer strypning göras, jag gjöt dessa höjningar en gång i tiden till jänketrimarna och körde själv med dubbla 4 portare och 110mm höjningar på en lätt vässad större vinkel som gjorde hjullyft på gamla cromevicken. Vill du få ytterligare bättre gång så se över tändningen och på vinkel rekommenderar jag att strunta i instrumenten och använd öronen, sök på forumet har beskrivet hur man gör. Lycka till! Kopierat från words och teckensnittet lirar inte med mg sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lymmel 0 Postad 18 Januari , 2007 Kom inte åt båten i helgen (p.g.a.högvatten , ha ha ) men här kommer en sprängskiss på förgasaren. http://www.marinepartseurope.com/volvo-penta-spare-parts.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Januari , 2007 länken säger inget, men principen för justering är de samma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser