Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
nuklex

Ojud V8...

Rekommendera Poster

Hej alla glada Motorbåts ägare, Jag har en Maxum2700 med en V8 7,4.

Har hört att dom har ett bra isoleringsskydd till motorrummet på Biltema?? Kan det stämma att det kan funka eller har ni nått bättre förslag om man vill få ner ljudet i sittbrunnen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!
Har använt isoleringen med värmeskydd från biltema i en bil för ett par år sedan.. det funka hyfsat. men det bästa har jag hört ska vara asfaltsmattor.. Mvh Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har använt biltemas isolering och det blev bättre fast inte riktigt bra.

Men ljudet av en stor V8 är vell inte fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

formflex ger bäst ljudabsorbering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är ett härligt ljud. Men om man ska åka ett tag så blir det lite jobbigt. Men det är härligt när man startar upp motorn.

jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två typer av ljud att dämpa, dels luftljudet från ventilslammer, insugsljud mm samt stomljud som orsakas av viberationer från motor, avgasslang mm. Biltemas isolering tar hand om ganska mycket av luftljudet i motorrummet, men vill du har riktigt tyst måste du göra mer omfattande isoleringsarbeten med tung isolering mot viberationer, bygga ljudfälla för ventiler osv osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja att få det riktigt tyst blir ju jätte jobbigt men jag menade mest om det är Biltemas man ska köpa eller om nån har gjort det bättre med nått annat material eller har andra tips på hur man kan få ner ljudet. Mullret är ju en sak lite muller är ju bara såm en sång...

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

På båt har jag inte gjort det men på div fordon och bäst har varit formflex brukar försöka använda 1 tums tjocklek, kan nämna att min valp jeep med både turbo och diesel som sitter mellan stolarna är ljudlös endast lite vinande turbo ljud hörs om man belastar den hårt.  blir du osäker ta en formflexbit böj den som ett u över huvudet och med rejält glapp till öronen och försök sen prata du blir garanterat förvånad.  dyrare bilar har ofta ett tunt forflex lager ca 8-10 mm i golv och hårdpressade skivor i tak och motorrum.

Bäst är det tjocka löspressade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Visst för en v8 en j__la massa oljud på sjön där de drar fram, och svall drar de upp i massor. Nä, tacka vet jag segel som framdrivningsmedel. Och tyst är det oxå så man kan föra ett normalt samtal utan att skrika sig hes.smiley-cool.gif\
Ett extra plus är det att man inte behöver betala så mycket i energiskatt på bränslet. HA HA HA HA  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å andra sidan kan de som åker V8 ligga vid kajen och dricka öl och prata skit i timtals innan du kommer fram med lakanstorken Wille.

Men som sagt, om nåt år skall jag buta team och börja segla.

/Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Ååh, herregud! hjälp oss från detta straff.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Ett seriöst svar från mig på denna delikata fråga om ljudisolering.

Kolla på Jula så har de ett gammalt känt märke som heter Noisekiller, detta är ett beprövat sätt att ljudisolera bilkarosser i billjudstävlingar där det är mycket viktigt att isolera från vibrationer.

Det är en flytande vattenbaserad massa som man målar på i flera lager, därefter så får man en vibrationsreduktion på ytan.

http://www.jula.se/Butik/docs/imp_search.asp?OrderId=537835172&newsearch=ljuddämpning som&max_pris=&orderby=produkt_grund, imprank&direction=asc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det där kanske kan vara ett komplement till att lägga en matta på motor luckan, kan man spraya lite över allt där man kan tänka sig att ljudet fortplantar sig?

Tack för alla bra tips,

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...