petelars 14 Postad 8 Januari , 2007 Tänkte montera solpanel på ruffluckegaraget på min havsfidra.Är det någon som gjort detta och hur drogs då kablarna, tänkte dra den i vallen mot skenan som ruffluckan löper i. Hur ser konstruktionen ut, kan man dra kabel i taket och skottet mot sittbrunnen?Regulatorn skall placeras vid babords ryggstöd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 9 Januari , 2007 Hej Jag tänker oxå sätta en liten solcell på luckgaraget, men jag kommer att dra kabeln genom rufftaket i luckgaragets främre(förliga) högra(styrbords) hörn och kommer då ned med kabeln nära huvudskottet. På så vis så får jag mindre synlig kabel och det blir kortare kabellängd till batteriet, som är placerat mellan förpikskojerna. Regulatorn kan oxå placeras på ett mer vatten-skyddat ställe. Långa kablar blir lätt ett problem om man inte anpassar kabelarean därefter. Solcellen på luckgaraget blir bara 20W och är tänkt att underhållsladda batteriet när båten inte används. När båten är i drift ska jag ha en riktbar 50W cell på akterpulpit. Till den solcellen blir det ca 10m kabelläng och en area på 4 kvmm, för att slippa spänningsfall./Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 29 Maj , 2007 Monterade solpanelen för ett tag sedan och satte en däckskontakt på taket mellan grabbräcket och ruffluckan. Borrade igenom översta skiktet och tänkte dra den inne i taket, men på havsfidran sitter det plywoodförstärkningar, med jämna mellanrum, så det funkade inte och jag fick istället borra igenom hela taket och dra den på insidan. Bra att veta om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser