Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
crille300

dieselpump tmd30

Rekommendera Poster

någon som vet vad det skulle kunna kosta att renovera en dieselpump till en tmd30? någon som kanske gjort det eller som känner nån som har.. eller bara vet vad det skulle kunna kosta?

tacksam för svar.

mvh crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

rep satser kostar allt ifrån en 150:- och uppåt troligen en 500:- hör med närmsta dieselfirma,  svårighet beror på erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. ska höra mig för lite på några firmor. tänkte om det var nån som vart tvungen att repa sin pump någon gång och om det räckte med en ompackning eller om det var något mer som var trasigt. kan en pump vara så dålig att den inte går att repa??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet du att det är fel på pumpen?
Vad är det för problem?
Pumparna brukar vara långlivade utan service. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har lagat några pumpar inga större problem, ett tips kan vara att ta kontakt med repfirma och hör dels om pris på packningsatsen och dels om ifall de hjälper dig om du misslyckas, de tidigare el dieselfirmorna har slagits ihop med nytt namn xxxx gör sök på eniro så finner du.

Vad är det för fel på den du har och vad motsvarar motorn för bilmodell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser att jag skrivit fel motortyp.. ska ju vara TMD40 och inte TMD30 som jag skrivit.. de e så att jag vet inte riktigt vad problemet är med pumpen. det är en båt som jag är intresserad av som haft problem med pumpen och gick därför hit för att höra om någon haft liknande problem. återkommer när jag vet vad det är för problem med den och ser om nån har några tips.

mvh crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara att handla med avdrag för vad en utbytespump kostar, obs dyrt.  kolla sen bland kompisarna någon har säker skruvat lite djupare i motorer än bara bytt stift, lite tur så räcker det med några oringar eller en packboxs för några kronor hos närmsta tät och lager firma, annars finns det en del bristande skötsel som ger upphov till symptomer som kass pump. Att rent av slita ut en pump på sjön långt ifrån damm sand mm, och med de få gångtimmar det rör sig om på båtar måste vara stört omöjligt. ta en bild på eländet och beskriv felet så finns det nog flera som svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis låtit renovera min insprutningspump och spridarna till en TAMD31 (4 istället för 6 cylindrar, i övrigt väldigt lika). Det kostade 18.000 kr hos Falkmans Dieselservice.

Insprutningspumparna är inget som man kan skruva på själv. Det behövs en speciell testutrustning för att justera in dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det skulle jag med säga om jag fick 18000:- för någon timmas jobb.

Att trycka och justera spridarna går enkelt på de flesta motorenoveringsfirmorna som har en gammal tryckbänk, teste är enkelt man har manometer och handpump trycker upp och läser av när spridarn öppnar ser sen till att trycket hamnar innom toleransen och så lika som möjligt, men man märker på gången och hör på ljudet om spridarna inte är iordning.

På pumpar behövs bara lite finlir och renlighet skulle man vara osäker om att de funkar så sätt upp dem i svarven och provkör, alla justeringar ställs tillbaka där de tidigare var och sen när den väl sitter på motorn så kan man finjustera ytterligare.  Men visst kan det kosta firmor som byter hela rotorhuset för att kunna ge ny tids garanti måste ju ta betalt för delarna men att repa en pump som bara slutat funka utan att den är helt utsliten behöver inte kosta många kronor, och inte sliter ni ut dem på sjön pumparna tål ett antal tusen timmar.

Skulle man misstänka att det finns föroreningar i rotorn som man inte kommer åt går det att få dem ljudtvättade dvs man lämnar in delen för tvätt och ljudvågorna slår sönder avlagringarna.

Misslyckas man totalt finns ju firmor som inte gör annat än att plocka ihop dem så då är det bara att lämna in påsen med delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med denna pump vara att det gått mycket vatten i den, så det var rost invändigt i den. Dagens diesel blandar sig så bra med vatten, så även fast man har dubbla filter så kommer det igenom.

För att enbart justera en pump tar de ca 3500:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Så länge inte kolvarna i pumphuset inte är skadade går det mesta att fixa, hade nyligen ner en pump som varit vattenfylld under många år från en skrotad entrepenadmaskin hela förställningen som satt i botten på pumpen var helt satt av rost, men när allt väl var loss och rengjort och lite nya packningar så snurrade maskinen igång.

Håller med om att nya dieseln är dålig den är även tunnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...