Dr_Sail 0 Postad 8 Januari , 2007 Hej på er, Hoppas att allt är till belåtenhet detta nådens år 2007. Har köpt en pentrypump till min Albin Cumulus men är ingen större elektriker. Koppla in och montera kan jag men det här med ohms lag är ett diffust minne från skoltiden. Hur kopplar jag in via säkringsboxen? Antar att jag inte bara kan addera på pumpen på de kablar som kommer fram till pentryt (supercoolen), eller kan jag det?. Pumpen drar 4.5 A och något säger mig att om jag bara splittar kabeln till kylen så komer jag att få problem med säkringarna när allt ska igång samtidigt. Behöver jag en separat säkring för pumpen? Är det någon som vet eller som är bevandrad i elektroniken värld? Tackar och bockar Dr_Sail Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 12 Januari , 2007 Parallelkopplar pumpen med supercoolen. I värsta fall går säkringen men troligen inte. Se till att du ordna med en strömbrytare nånstans ifall du får slut på vatten. Annars tuggar pumpen på i all evighet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 13 Januari , 2007 Rent elektriskt kan man parallellkoppla vad som helst så länge belastningen ligger under säkringens märkström. I realiteten är detta en disciplinfråga. Kör man med ovanstående filosofi så blir det snabbt spaggetti av båtens elsystem. En fundamentalist drar separat plus-minus till varje förbrukare, med egen säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 13 Januari , 2007 Gör du så hemma i villan också Anders? Jag har 16 st säkringar i min båt. Räcker inte det? Mvh., Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 13 Januari , 2007 Japp, de flesta fasta installationer typ tvättmaskin, kyl/frys, spis, spisfläkt mm har egna kablar och egna säkringar. Ska man montera in ny fast utrustning - tex en diskmaskin - så tjuvkopplar man ju inte in sig på spisen precis. Det som inte är fast monterat sätter man i ett vägguttag, i en båt motsvaras detta normalt av ett cigguttag. Vad gäller 12-voltssystem så blir ju ledningens egenresistans oftast det största elektriska problemet. En Supercool är en strömslukare av stora mått, speciellt om den har ACD som maxar effekten när generatorn laddar. Då räcker inga 2.5 mm2. Jag har faktiskt en Supercool i min båt och jag har dragit 6 mm2-kablar till aggregatet, annars får jag inte ens ACD:n att starta. Trots 6 mm2 så mäter jag upp ett spänningsfall på 0.6V mellan panel och Supercool. Jag skulle inte vilja dela den ledningen med pentrypumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 13 Januari , 2007 Umm... F´ låt, du har rätt. Min Isotherm har egen 2,5mm2 ledningar och egen säkring. Pentrypumpen delar ledning med pentrylampan, cigguttag och en läslampa i närheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dr_Sail 0 Postad 13 Januari , 2007 Tack för intresse och råd. Jag misstänkte att det skulle gå att paralellkoppla trådarna men jag var inte säker. Håller med om att varje el-slukare bör ha egna trådar och egen säkring. Mitt problem är att jag enbart har tre separata el-prylar på babordssidan: supercool, logg m ekolod samt då den nya pentrypumpen. Just nu går de två befintliga på en säkring och jag har inga tomma kvar. Inser att jag har två möjligheter: dra nya kablar och byta ut säkringspanelen till en större (har 8 idag tror jag) alt paralellkoppla och hålla tummarna. Antar at det blir till att byta ut panelen. Dessutom tar jag nog rådet att byta kablage till supercoolen. Jag inser nu att mina kablar är för klena. Tackar och bockar Dr_Sail Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 14 Januari , 2007 Vet inte hur supercoolen fungerar, men om man har ett kylagregat med batteriurlddnings skydd som stänger av kylen när spänningen sjunker så är det inte så snart att koppla något mer på denna ledning, (om man inte vill starta om kylen var gång man tagit lite vatten!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser