Spider645 0 Postad 8 Januari , 2007 Man börjat undra varför alla dessa segelbåtar inte klarar av lite svall från en motorbåt när de klarar vågor på 4 meter ute till havs. Denna frågan har jag ställt mig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 8 Januari , 2007 OJojojojojjj jodu,,, tål hur mycket svall som helst,,, ska minst till e stenafärja innan de börjar å likna svall..... 4 meter höga vågor,, e de nån som går ut i de??? nä de ska allt blåsa så de e en 8-10 meter höge våger innan de lönt å gå ut. å blåser de e lide grann så slepper en å flytta på en massa badgäster i sånna där badbaljer me aktersnurra på. Unrar vilket som egentligen e värst,,,,??? stanken av sololja eller all tvåtaktsröken??? nu blåser de 33m/s här,,,unrar om ska ta å ro ut å se om de e nogget i hommertenerne???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoseLL 0 Postad 8 Januari , 2007 vem har sagt att segelbåtar inte tål svall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 8 Januari , 2007 Var inte det här ett liiiite för uppenbart att försöka provocera fram en sur-tråd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whitecrow 0 Postad 8 Januari , 2007 Jag tror inte det är svallen vi är rädda för utan den hänsyn som ibland vägrar infinna sig, ungefär som med cyklister i stan White crow Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Januari , 2007 Sättet att fara fram i vågor resp. i smult vatten skiftar radikalt. Inomskärs blir det kanske lunch i sittbrunnen, maten lagas och balanseras på bricka osv. Då kommer stora svallet! Till sjöss så är sjöställ och sydväst på. Vågorna kommer med förväntad frekvens. Låt det hoppa och skvätta. Det är självvalt. Går man i leder kan man ju också förvänta sig vågor och det fungerar normalt bra om man får några sekunder på sig att förvarna. Vi brukar alltid skrika SVALLVÅGOR ner till ruffen och då gäller det att hålla i grejerna om man sysslar med t.ex matlagning. Men nån gång hinner man inte förvarna i tid och då kan man alltid tycka att för bövelen, måste man köra så nära, osv. Man kan ju åka en bit från lederna om möjligt men dels sticker ofta segelbåten djupare och dels följer en del motorbåtar efter segelbåtarna (troligen av den anledningen) så det fungerar sådär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 8 Januari , 2007 På sjöhavet finns plats för alla, om man vill. Och de flesta båtar klarar de vatten vi färdas i. Snart är det vår igen! (Vi har vår i luften, flickor var har Ni Er...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 Januari , 2007 Nog klarar dom svall! Jag har aldrig sett någon kapsejsa när jag kört förbi i bästasvallfart på ett par meters håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 9 Januari , 2007 ...fast jag kan ju ha fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 9 Januari , 2007 Min erfarenhet av bästasvallfart nära segelbåtar är att seglarna verkar väldigt glada då dom vinkar hejvilt om man tittar bakåt alltså när man passerat dom....så seglare verkar vara ena roliga rackare vill jag påstå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 9 Januari , 2007 Steve, vinkar de med knytnäven eller långfingret menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 9 Januari , 2007 Jag ser inte detaljer så bra..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 9 Januari , 2007 Asch, det viktiga är ju att de hejar glatt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 9 Januari , 2007 Kör man nära så kan de ju även njuta av min V8 och raka rör. Helt gratis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 9 Januari , 2007 tänk på att man kan moona oxå om vädret tillåter! Det brukar ge ett samtalsämne som håller i sig hela dagen! Ett kärt semesterminne man minns väldigt många år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 9 Januari , 2007 Jag blev felaktigen anklagad för att moona en förbipasserande båt. Allt jag gjorde var att titta efter den. Det var jobbigt på flera sätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 9 Januari , 2007 sånt e jobbigt....jag vet när jag o en komis åkte tåg en gång o jag moonade när vi passerade katrineholm och kompisen tittade ut samtidigt...folket på perrongen skrek: Kolla tvillingar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 9 Januari , 2007 Hemska tanke.... att ha en röv som liknar Evert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser