Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
wesslan84

Vindar som för en söderut?

Rekommendera Poster

Nästa fråga,, räkna med att jag lär ha fler framöver! Finns det någon bra webbsida där man kan se ungefär hur vindarna är under olika årstider. Tänker främst på Engelska kanalen och Biscayabukten. Finns det någon speciell årstid då vindarna är fördelaktiga för segling söderut. Vi ska nog börja segla från sundsvall i mitten av juni (om vi lyckas fixa båten till dess). Och nu undrar jag alltså om någon av er har en bra hemsida eller bok att rekommendera angående vindar åt olika håll.

Med vänlig hälsning

Wesslan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo den sidan verkar bra, hade varit kung att veta om under våran segling från Stockholm till Sundsvall i våras, men finns det nått ställe där man kan se ungefär hur vindarna ligger under året? Alltså att man kan se nu, ungefär hur vindarna brukar vara i juli och så vidare..

MVH

Wesslan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Om jag inte har helt fel så är det mest vanligt med vindar från väst-nordväst under vinterhalvåret och väst-sydväst under sommarhalvåret här på den norra delen av ekvatorn, och omvänt på den södra? Men givetvis oxå beroende på hög och lågtrycken som passerar. Men som man säger så är vindarna förhärskande Alltså mest vanliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns en sida som jag använt de gånger jag seglat förbi England, tycker deras väder varit ok! http://www.weatheronline.co.uk/ Annars är en bra PILOT bra att ha med i båten, den ger beskrivning av vindar olika årstider. Jimmy Cornells site känner du säkert till ( www.noonsite.com/ ) men han har också skrivit bra böcker om utrustning och färdmål. Lycka till, skicka gärna lite från er resa, erfarenheter alltså...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns speciella sjökort, pilotcharts har jag för mig att de heter. De beskriver vindarna per månad för alla jordens vatten.

Det finns också en programvara för PC, jag kommer inte ihåg namnet just nu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Programmet heter - Visual Passage planner 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...