El_Fluffo 0 Postad 7 Januari , 2007 Hej.. Jag har just beställt en Suzuki df90 motor som jag får hem om någon månad. Jag hade tänkt köpa en Höga Rodd 510 som motorn ska hänga på. Är det någon som har koll på om det är lätt eller svårt att montera denna motor själv eller om det är något man bör tänka på? Jag antar att man inte orkar lyfta elendet utan måste hissa upp den. Sedan en fråga till. Hur mycket är det rimligt att kunna pruta av en båthandlare när man köper endast en båt och ev en båtvagn? ( i detta fall en höga rodd 510 för ca 94.000kr ) Jag har ingen som helst uppfattning om hur marginalerna ser ut på båtar och undar därför om någon har en ungefärlig uppfattning vad man kan komma ner i vid en snabb kontant affär. Mvh/Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 7 Januari , 2007 Tjena Patrik! Grattis till köpet. Jag köpte själv en Honda BF90 ny i somras och den lyfte jag på själv. Men jag har en lyft i garaget, jag tror det blir svårt utan. Hondan vägde ju 170kg, Suzukin väger nog något liknande. Annars så får du ha ett gäng som håller motorn medan du skruvar på muttrarna. Dom kommer nog bli lättretade efter en stund. Annar så vet jag att det går att bygga en ställning med hjälp av kraftiga reglar, men det blir betydligt krångligare. Kolla upp om det inte finns någon i bekantskapsktretsen som har en lyft. Eller så köper du en, du kommer garanterat ha nytta av den i framtiden. Bifogar en bild på lyften. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Januari , 2007 Hej, Tips: Biltema har billiga ihopfällbara lyftar. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 7 Januari , 2007 Tjena! Monterade en Suzuki df90 på båten i våras, inga större problem. Bra manual, stötte inte på några konstigheter som inte gick att lösa. Men en lyft eller liknande tror jag du ska satsa på, vi snackar om 189 kg! Jag köpte en verkstadskran på Jula (art nr 601011), oumbärlig! //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 8 Januari , 2007 Tack för svaren. det betyder alltså att det alltid finns en fästögla under motorkåpan. Jag har tillgång till en travers på firman som lyfter 2 ton så det ska väl lösa sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 8 Januari , 2007 Ögla finns! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 8 Januari , 2007 Hej! Jag fick ingen ögla med min motor, utan fick lyfta den i riggen med stroppar. Tycker det är dåligt att Honda inte skicka med det, men de räknar väl med att 95% monteras på marinorna. Om det är någon som har en ögla till Honda 75/90hk så skulle jag gärna vilja veta vad det är för gänga på den. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoseLL 0 Postad 8 Januari , 2007 borde inte vara något problem med en lyft.. .. eller i helsikes massa muskler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 8 Januari , 2007 Stora Muskler i så fall! H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 8 Januari , 2007 Får man med någon borrmall när man köper en motor så man vet hur man ska sätta hålen på akterspegeln ? känns ju inte som man vill borra fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 8 Januari , 2007 Nej, ingen borrmall vad jag kommer ihåg (är inte säker). Jag satte i befintliga hål, så det var liksom inte aktuellt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 8 Januari , 2007 Tjena! Häng dit motorn och mät ordentligt så att den sitter i mitten. Kolla sedan så att den sitter rätt höjdmässigt, annars så får du räkna lite. Märk hålen, kolla om du måste borra över märkningen (troligtvis) Bort med motorn och borra. Kör hårt.Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 9 Januari , 2007 Finns det ingen standard på akterspeglar eller är varje båt unik? Med tanke på att det inte finns så många olika rigglängder så borde väl båtarna vara anpassade efter längden på riggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 10 Januari , 2007 Någon standard på akterspeglarna finns nog inte, även om det förmodligen inte skiljer särskilt mycket på båtar i samma klass Bultmönstret på motorfästet är dock standard sedan många år tillbaka. Var motorn (höjden) hamnar beror också på propellern och hur botten på skrovet ser ut. När du monterar motorn, se till att den hamnar i centrum, sätt den sedan direkt på akterspegelns överkant (häng den där) Märk ut de översta hålen i motorfästet (för att kunna hissa den maximalt) Då går det få rätt inställning minst 9 av 10 ggr. Skulle motorn då inte gå att sätta rätt (i höjdled), så är det inte rätt längd på riggen. Men med den motorn och båten du beskriver så borde det inte bli något problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reimars 0 Postad 10 Januari , 2007 En sak du bör minnas.Pressa i Sicaflex i hålen innan du installerar bultarna.Syrefasta A4 märkta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 10 Januari , 2007 Är akterspeglarna fortfarande på nya båtar gjorda av plywood ? Eller gör man dom i något vettigare matrial som inte ruttnar om det kommer in fukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 10 Januari , 2007 Reimars Vad betyder benämningen A4 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reimars 0 Postad 11 Januari , 2007 A4 är stansat på bultskallen då det är syrefast.Rostfritt är märkad A2 och är ej lämplig för saltvatten. Det jag menade med Sicaflex är att nedersta bultarna kan vara under vattenlinjen,ock då ytan är söndrad tycker inte glasfibret om fukt.Om båten är gjord av ABS plast,då behövs det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fyrvaktaren 0 Postad 12 Januari , 2007 Hej Patrik! Man blir lite fundersam på hur du tänker...som det verkar är du är du inte specielt kunnig att montera en båtmotor ändå har du tänkt göra det själv! Vad jag menar är att mycket kan gå fel typ skador på båt pga felmontage fel installerad motor och reglage vilket kan innebära att du själv skadar dig eller någon annan när du är ute och kör. Om du nu är så okunnig så rådfråga den marin återförsäljare där du köpt motorn dom bör väl kunna ge dig tips eller varför ber du inte dom montera motorn så du får det riktigt gjort. Jag är 100% säker på att du inte har någon garanti då du monterar motorn själv då en nära sportfiskekolega råkat ila ut med att montera sin motor själv. Om dessutom köpt en motor utav de företag som själva importerar sina motorer så är det dom som står för garanti om det händer något oavsett vem monterar motorn, utav generalagenten får du inte någon som helst garanti. En riktigt seriös marinhandlare säljer inte en motor i kartong då motorn måste leveransgodkännas och garantiregistreras i generalagentens register för att garantin skall gälla. Mitt råd är tänk om och låt en seriös marinhandlare montera motorn eller någon som kan! Simma lugnt! Hälsar Fyrvaktaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 13 Januari , 2007 Hej Fyrvaktaren. Om jag hade hade tummen mitt i näven så skulle jag inte lägga energi på att köpa en motor lös och montera själv utan då naturligtvis låta en fackman utföra jobbet åt mig. Garanti antar jag att jag har i allafall beroende på vad som händer. Om motorn lossnar från skutan så får jag skylla mig själv men den risken är jag vilig att ta då det inte känns som att det är svårt att misslyckas med att borra 4 hål och skruva i 4 bultar. Skär motorn så tror jag inte det hänger på hur motorn har blivit påmonterad. Att säga att en firma som säljer en motor på kartong skulle vara oseriös känns som ett övertramp med tanke på att det onekligen finns folk som kan tänka sig att köpa och montera själv. Men man tackar för din omtanke och om du ser en dåre med en motor som sitter bak och fram så kan det vara jag vem vet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 14 Januari , 2007 Hej! Du gör helt rätt, för att motera en utombordare behövs inga stora studieskulder. Men jag förstår dig att du är lite tveksam och vill kolla upp saker och ting före monteringen. Kan man undvika problem på vägen så vill man ju göra det. Motorn är ju tung och tänker man sig inte för kan det bli jobbigt. Har man en eller två kompisar som moraliskt stöd och som kan hugga in om det krånglar lite så är det ju lungt. Jag fick slita lite extra för att jag saknade lyftögla, men det löste sig smidigt med stroppar och en svåger som höll lite i motorn och styrde den på plats medan jag petade in bultarna. Kan man spara pengar så gör man ju det, dessutom har man en gång gjort det så vet man ju hur det funkar. jag hade monterat några Honda BF50 motorer innan men de vägde bara 91kg. Så det var ju en piss i nilen mot 90hk. Men jag är övertygad om du tar det lite lungt använder huvudet, och säger till ev. fru att du är upptagen tills du är färdig så löser du det hu smidigt som helst. Kör hårt. Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 7 Februari , 2007 Ja man är altid lite tveksam när man ska montera något som man inte sett än. Hur som helst så vart det båtköp i veckan så nu är det bara att vänta på att ta hem sakerna, men det känns lite väl tidigt att hämta båten nu när det är 20 minusgrader ute. Det blev en Höga Rodd 510 suzuki edition. Jag tycker det är svårt att köpa båt då man inte har möjligheten att provköra innan. Har dock åkt en del med en sådan här båt så det vart inte grisen i säcken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 7 Februari , 2007 Har en Höga Rodd 410 och den går som ett skållat troll så det blir nog kul med en 510. Gjorde dock misstaget att fixa lie med båten när det var minusgrader så länspumpen gick åt fanders, men man lär sig..... Är det bara 510 som ingår i priset eller något mera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 7 Februari , 2007 Hej Secalka Ja det ska bli trevligt med 510an. Jag får för mig att höga rodd är bra båtar så köpet känns rätt. det enda jag kan sakna är badplattform bak som en del örnvik och rydsbåtar i samma storleksklass har. Men jag gillar mittpulpeten på denna och att man får sitta i riktiga stolar. Det som ingår i båten är full dynsats, fast tank, alla instrument och reglageboxen förmonterad. Vad har du för snurra på din 410A ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 7 Februari , 2007 Tohatsu 40 Hk två-takt. Hade först en 25 Hk fyrtakt men den klarade inte att dra igång vår tube så det blev ett byte. Toppar 35 knop (GPS) och går väldigt stabilt och bra, och framför allt är den kul att busa med och väldigt enkel att ta upp på trailern. Interboat har HR 510 för 92800:-, endast båt. Team SkoterAnders brukar vara extremt billig men jag ha ringen koll på eventuell service där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 7 Februari , 2007 jag fick min för 89.000. Fick ett pris på 87.000 men det va inte i närheten där jag bor så det fick vara värt 2000kr mer för att slippa allt krångel med att åka och hämta. Ja jag förstår att det rör på sig med en så lätt båt och den motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 7 Februari , 2007 Får väl bara säga Grattis till köpet och lycka till... MVH//1000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_Fluffo 0 Postad 7 Februari , 2007 1000 Det tackar man för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 2 Juli , 2008 Patrik, hur gick det ? Jag hade motsvarande projekt i år, montera en ny 40 hk Tohatsu (2 takt med PT&T & elstart) på en RYDS 480S från 1995. Det gick på 12 timmar i lugnt tempo, där mycket tid gick åt att mäta så att allt blev exakt. Viktigt var att tänka igenom jobbet i förväg och skaffa alla monteringsdetaljer, köpte också ett Biltemalyft (ser ut som Julalyftet tidigare i tråden) samt en borrhållare så att bulthålen skulle borras exakt i 90 graders vinkel. Bra verktyg är ett måste, men det mesta hade jag sedan tidigare. Svårigheten är naturligtvis att veta exakt hur mycket motor skall hissas, jag hissade min 18 mm men det finns möjlighter att hissa eller sänka den ett steg till, dvs 18 mm (avstånd mellan bultarna). Skall kanske hissa den 18 mm till inför nästa säsong och får se hur det funkar. En marina ville ha 4000:- för detta jobb, men vägrade då det står 30 hk på blåa skylten. Med tanke hur relativt enkelt det var att göra jobbet så tycker jag att 4000:- låter mycket. Motsvarar 4 - 5 timmar för en montör, vilket jag tycker är en lång tid för en erfaren installatör, skulle jag göra det en gång till skulle det inte behöva ta mer än 5-6 timmar. Fördelen att göra det själv är att man får det exakt som man vill, noggranheten blir bättre samt man lär sig känna sin motorn (som jag ändå måste ta av/sätta på varje höst/vår). Det jobbiga kan vara att borra och såga i en ny båt, men min var ju 13 år gammal så det gick bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser