affelotta 0 Postad 7 Januari , 2007 Jag har nyligen köpt en Arendal-snekke (snipa i plast) och ska renovera denna. Men nu har jag blivit lite osäker på Elen i båten. Vissa kablar ser inte kul ut och ska bytas. Jag vill att det ska vara så säkert det bara går. Nu har jag lite frågor. Finns det någon som har ett generellt schema över hur man kopplar in olika instrument med belysning i en plastbåt. Eller finns det ett sådant? Det jag är osäker på är hur man jordar elen på ett säkert sätt. Var sättar man och var sätter man - Batteriet i båten sitter helt skilt från motorn och bensin röret är av tjock koppar. Den sista biten är av armerat gummi. Luftningen till tanken sitter med rör ut i sidan. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Januari , 2007 Grattis till båtköpet! På din fråga verkar det som om du blivit en entusiastisk båtägare och då säkert också har en massa tankar och ideér tror jag det är lättare för dig att i lugn och ro läsa om problemställningar/lösningar och därför får du här en literaturhänvisning. För det finns ganska mycket literatur ex Handbok för båtmekare och Skylermark har info på sin hemsida http://www.skyllermarkspressar.se/ Lycka till. mvh/Nitro kl. 19:08, gör ett nytt försök, så fungerar det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 7 Januari , 2007 Stort tack för hjälpen. Har funderat på en bok av Anders Jangö. El ombord Eller vet ni någon annan bra bok för el instalationer? Länken till Skylermark funkade inte eller gör jag fel? Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Januari , 2007 Här är adressen. Skyllermarkspressar.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 Januari , 2007 Hej det man ska tänka på med 12v är spänningsfallet på kablarna samt värmeavgivningen.en regel att följa är 100w skall dras med 6mm2 och då får kablarna ej vara längre en 10m, Jordning av tank eller rör skall göras med minst 2,5 mm2 kablar (Svart). Det finns kablar som klara värme bättre en andra det skiljer rätt bra på priserna.ex ,mätare kopplas via tändningsnyckeln,samt så kan man koppla belysningen över separat brytare. Om du har frågor så hör av dig.(Micke Mg electrostyr) Jag jobbar med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Januari , 2007 Boken Elsystem för båtar av Magnus Sterky är inte helt fel Boatowners Mechanical and Electrical Manual av Nigel Calder är en guldgruva, fattar man vad som står där är man aldrig rådlös Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 7 Januari , 2007 Stort tack jag SUGER i mej all information. Då jag har längtat efter en riktig båt i nästan 30 år... Tack till alla Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 8 Januari , 2007 En sista fundering i detta ämne. Jag har hört att man kan använda 220 kabel av god kvalité till alla instrument i båten. Detta ska fungera på allt utom just start o ladd. Sant eller falskt?? Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 8 Januari , 2007 Visst kan du det men vad vinner du på det? Det kan vara svårt att hitta starkströmskabel med tillräckligt många ledare, dessutom blir den nog dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 8 Januari , 2007 Njaaaa jag har renoverat snart hela huset och har en del över (massor) av bra kabel. Kanske lite för fin för att stoppa i ett hus men jag är rädd om familjen. Så det skulle passa i båten? Låter underbart för då kan jag bli av med den. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Januari , 2007 Det kan man göra, inga tekniska problem. Man använder den kabel som är billigast. Har man en massa 220V kabel liggande så använder man den. Instrumenten drar inte mycket ström så där räcker 1 till 1.5 mm2. Editering 9 jan: ovanstående ÄR FEL. Se kunniga inlägg nedan. (Man lär sålänge man lever.) Vid start och laddning vill man ha så lite motstånd som möjligt. För att inte få spänningsfall vid de höga strömmarna (75-100 A). Jag tycker man ska ha så grov kabel som man kan skruva fast mellan batteri, generator och startmotor. Glöm inte jordningen, samma ström går där och samma grovlek på kabel behövs. Det finns en tumregel; max 6 Ampere per kvadratmillimeter för en friliggande kabel. T ex 1.5 mm2 kabel ska max användas för 9A (eller OK, 10A) Detta är en säkerhetsgräns för att inte kabeln ska bli för varm. Det blir ganska mycket spänningsfall vilket blir problem i ett 12V system men inte spelar så stor roll i ett 220V system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 8 Januari , 2007 Tack för all info och hjälp. Nu ska det gå fin fint. Väntar bara på att min motor ska bli klar. Toppen sprack på min MB10A efter en timmes körning. Men när den väl är hemma så blir det meka av! Tack igen. Mvh Affe Ps. Någon som vet något om märket Arendal-snekke så skulle jag bli glad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Januari , 2007 Man bör inte använda vanlig installationsledning i en båt. Med vanlig installationsledning menar jag då både enkelledare typ FK (flertrådig = vanligen 7) eller EK (enkeltrådig) och kabel (flera ledningar i samma hölje) med enkel eller flertrådiga ledare. T.ex. är en av de vanligaste typerna av kabel, EKK och EKR inte lämpliga. Anledningen är att främst skruvförbindningar har en tendens att släppa av vibrationer, men det är också betydligt svårare att få till en snygg installation med dessa styva ledningar. Du kan dock använda de flesta apparat/anslutningkabel med R (extra mångtrådig) som första bokstav t.ex. RKX.Om du har en ländre sträcka till någon enstaka större förbrukar så kan högtalarledning från t.ex. Biltema ett prisvärt alternativ. Det finns också en godkänd extramångtrådig installationsledning RK som går bra att använda. Den är dock mindre vanlig i fastighetsinstallationer utan används mest vid apparatbyggen typ automatikskåp. Om du skulle ge dig på att försöka att använda enkel eller flertrådig ledning så lovar jag att du ångrar dig när installationen runt elcentralen ser ut som en risbuske. Bäst är dock att hålla sig till de ledningar som är tillverkade för att användas i bil eller båt och så gott det går hålla sig till ett färgschema. Här är ett exempel. Den Uttern jag har följer i pricip detta. Så är t.ex. ledningen till tankgivaren skär. http://www.findboatparts.com/tech.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 9 Januari , 2007 Ja nu fick jag något att fundera över. Men som tur är har jag just den extra fintrådiga kabel du beskriver. Nja jag har alla sorter men nu vet jag vad jag ska använda. Det du skriver låter väldigt rätt och naturligt. Men jag har även tur för att båten har väldigt väl tilltagen plats för extra kabeldragningar. Stort tack för den väldigt bra länken. Den ska läsas noga. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 9 Januari , 2007 Använd du så mångtrådig kabel du kan, den en- och fåtrådiga har en viss benägenhet att skaka sönder. Kopparn i den blir spröd av vibrationerna och går av, oftast vid helt fel tillfälle. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Januari , 2007 guestsson har helt rätt, jag lyckades glömma bort det jag läst tidigare om att använda mångtrådig och gärna hel-förtennad kabel i båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 9 Januari , 2007 Aaahhh ytteligare en sak jag funderat över. Just hel-förtennad kabel. Denna har jag inte på lager utan får köpa in den. Men så blir det! Fintvinnad ganska grov, hel-förtennad kabel finns på inköpslistan! Massor av tack igen... Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 9 Januari , 2007 När det gäller böcker om el så brukar jag rekomendera Magnus Sterkys (seawolf) bok Elsystem för båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 9 Januari , 2007 Hej man ska inte använda fk eller ek den går av efter ett tag,fk är den löskabel som finnes i hus.Om du skall använda löstråd använd rk det är det vi använder i apparatskåp till elverk och allt möjligt.Man skall ej belasta 1,5mm2 med 10A på 12VOLT!!!. Reglerna säger att vid ex ljus Halogen 12v Sall du använda 6mm2 vid en effekt på 100w med max ledninglängd på 10m. 12volt skapar ett grymt spänningsfall samt värmeavgivning.Till start motor ex med en kabel på 2m skulle jag aldrig montera mindre en 50mm2.glöm ej att jordningen absolut ej får vara tunnare en ledaren helst skall den vara grövre. I ex fartyg så använd fartygs kabel(väldigt dyr)samt vanlig gummikabel såsom tex rdoe,lineax beroende på om den skall vara oljebeständig. Själv har jag använt en 2x2,5mm2 värmebeständig kabel till allt i båten den är svindyr 70kr moms per meter (Mitt pris) Är installatör. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 9 Januari , 2007 Som andra sagt: överväg allvarligt att köpa mångtrådig, förtent ledare från Skyllermarks, Hjertmans har vettiga priser. Använd aldrig tunnare area än 2.5 mm2 annat än direkt i en elcentral för lite kontrollampor osv. Då duger arean för de vanligare förbrukarna även om du byter till någon större förbrukare för den ledaren vid senare tillfälle. Nöj dig helst inte med att apa efter ett färdigt elschema, utan se till att förstå vad som ä viktigt också, då minskar du risken för att någon liten missuppfattning förstör de övriga bra egenskaperna i elsystemet. Det finns mycket mera att säga och förklara, det är därför det skrivs en del böcker i ämnet.... MVH Seawolf, www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 11 Januari , 2007 Jag har en bra bok om elsystem i båtar, den är i pdf format. Kan maila den, sänd bara mailadress o kolla att inbox kan ta emot en fil på nästan 50 mb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 11 Januari , 2007 Kan man bli gladare? Mail. wickmark@hotmail.com Massor av tack. Det ska bli kul att läsa. Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affelotta 0 Postad 11 Januari , 2007 Hmmm min fasta mail kommer inte med. Provar igen alf.wickmark@telia.com Mvh Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 11 Januari , 2007 din mailbox är antingen full eller så tar den inte mot större filer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 11 Januari , 2007 Hallå Steve. Maila gärna ett ex till mig också. gosta@ulvfot.nu MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 11 Januari , 2007 ska fixa det under morgondagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 11 Januari , 2007 Tack! G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbomattis 0 Postad 11 Januari , 2007 jag skulle oxo uppskatta att få ett ex av boken min epost adress badosolkillen@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TimS 2 Postad 21 Februari , 2009 Kan man få sig en kopia också? timothyscalari@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Februari , 2009 Stevemedselcon aint no more. Han kan ha återuppstått på något husvagnsforum under nicket Stevemedcabbyn, el liknande, men inlägget du refererar till är från 2007, så fasen vet om han inte är stevemedtjänstepensionen nuförtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser