Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
affelotta

Elsäkerhet i båt!!??

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en Arendal-snekke (snipa i plast) och ska renovera denna. Men nu har jag blivit lite osäker på Elen i båten. Vissa kablar ser inte kul ut och ska bytas. Jag vill att det ska vara så säkert det bara går. Nu har jag lite frågor.

Finns det någon som har ett generellt schema över hur man kopplar in olika instrument med belysning i en plastbåt. Eller finns det ett sådant?

Det jag är osäker på är hur man jordar elen på ett säkert sätt. Var sättar man och var sätter man -

Batteriet i båten sitter helt skilt från motorn och bensin röret är av tjock koppar. Den sista biten är av armerat gummi. Luftningen till tanken sitter med rör ut i sidan.

Mvh Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet!

På din fråga verkar det som om du blivit en entusiastisk båtägare och då säkert också har en massa tankar och ideér tror jag det är lättare för dig att i lugn och ro läsa om problemställningar/lösningar och därför får du här en literaturhänvisning. För det finns ganska mycket literatur ex Handbok för båtmekare och Skylermark har info på sin hemsida http://www.skyllermarkspressar.se/ Lycka till. mvh/Nitro

kl. 19:08, gör ett nytt försök, så fungerar det! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för hjälpen. Har funderat på en bok av Anders Jangö. El ombord

Eller vet ni någon annan bra bok för el instalationer?

Länken till Skylermark funkade inte eller gör jag fel?

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det man ska tänka på med 12v är spänningsfallet på kablarna samt värmeavgivningen.en regel att följa är 100w skall dras med 6mm2 och då får kablarna ej vara längre en 10m,

Jordning av tank eller rör skall göras med minst 2,5 mm2 kablar (Svart).

Det finns kablar som klara värme bättre en andra det skiljer rätt bra på priserna.ex ,mätare kopplas via tändningsnyckeln,samt så kan man koppla belysningen över separat brytare.

Om du har frågor så hör av dig.(Micke  Mg electrostyr)

Jag jobbar med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boken Elsystem för båtar av Magnus Sterky är inte helt fel smiley-laughing.gif\

Boatowners Mechanical and Electrical Manual av Nigel Calder är en guldgruva, fattar man vad som står där är man aldrig rådlös smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack jag SUGER i mej all information. Då jag har längtat efter en riktig båt i nästan 30 år...

Tack till alla

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sista fundering i detta ämne. Jag har hört att man kan använda 220 kabel av god kvalité till alla instrument i båten. Detta ska fungera på allt utom just start o ladd.

Sant eller falskt??

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan du det men vad vinner du på det? Det kan vara svårt att hitta starkströmskabel med tillräckligt många ledare, dessutom blir den nog dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaaaa jag har renoverat snart hela huset och har en del över (massor) av bra kabel. Kanske lite för fin för att stoppa i ett hus men jag är rädd om familjen. Så det skulle passa i båten?

Låter underbart för då kan jag bli av med den.

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan man göra, inga tekniska problem. Man använder den kabel som är billigast. Har man en massa 220V kabel liggande så använder man den. Instrumenten drar inte mycket ström så där räcker 1 till 1.5 mm2.

Editering 9 jan: ovanstående ÄR FEL. Se kunniga inlägg nedan. (Man lär sålänge man lever.)

Vid start och laddning vill man ha så lite motstånd som möjligt. För att inte få spänningsfall vid de höga strömmarna (75-100 A). Jag tycker man ska ha så grov kabel som man kan skruva fast mellan batteri, generator och startmotor. Glöm inte jordningen, samma ström går där och samma grovlek på kabel behövs.

Det finns en tumregel; max 6 Ampere per kvadratmillimeter för en friliggande kabel. T ex 1.5 mm2 kabel ska max användas för 9A (eller OK, 10A) Detta är en säkerhetsgräns för att inte kabeln ska bli för varm. Det blir ganska mycket spänningsfall vilket blir problem i ett 12V system men inte spelar så stor roll i ett 220V system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all info och hjälp. Nu ska det gå fin fint. Väntar bara på att min motor ska bli klar. Toppen sprack på min MB10A efter en timmes körning.

Men när den väl är hemma så blir det meka av!

Tack igen.

Mvh

Affe

Ps. Någon som vet något om märket Arendal-snekke så skulle jag bli glad)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör inte använda vanlig installationsledning i en båt. Med vanlig installationsledning menar jag då både enkelledare typ FK (flertrådig = vanligen 7)  eller EK (enkeltrådig) och kabel (flera ledningar i samma hölje) med enkel eller flertrådiga ledare. T.ex. är en av de vanligaste typerna av kabel, EKK och EKR inte lämpliga.

Anledningen är att främst skruvförbindningar har en tendens att släppa av vibrationer, men det är också betydligt svårare att få till en snygg installation med dessa styva ledningar.

Du kan dock använda de flesta apparat/anslutningkabel med R (extra mångtrådig) som första bokstav t.ex. RKX.Om du har en ländre sträcka till någon enstaka större förbrukar så kan högtalarledning från t.ex. Biltema ett prisvärt alternativ.

Det finns också en godkänd extramångtrådig installationsledning RK som går bra att använda. Den är dock mindre vanlig i fastighetsinstallationer utan används mest vid apparatbyggen typ automatikskåp.

Om du skulle ge dig på att försöka att använda enkel eller flertrådig ledning så lovar jag att du ångrar dig när installationen runt elcentralen ser ut som en risbuske.

Bäst är dock att hålla sig till de ledningar som är tillverkade för att användas i bil eller båt och så gott det går hålla sig till ett färgschema.

Här är ett exempel. Den Uttern jag har följer i pricip detta. Så är t.ex. ledningen till tankgivaren skär. 

http://www.findboatparts.com/tech.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu fick jag något att fundera över. Men som tur är har jag just den extra fintrådiga kabel du beskriver. Nja jag har alla sorter men nu vet jag vad jag ska använda. Det du skriver låter väldigt rätt och naturligt.

Men jag har även tur för att båten har väldigt väl tilltagen plats för extra kabeldragningar.

Stort tack för den väldigt bra länken. Den ska läsas noga.

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd du så mångtrådig kabel du kan, den en- och fåtrådiga har en viss benägenhet att skaka sönder. Kopparn i den blir spröd av vibrationerna och går av, oftast vid helt fel tillfälle.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

guestsson har helt rätt, jag lyckades glömma bort det jag läst tidigare om att använda mångtrådig och gärna hel-förtennad kabel i båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaahhh ytteligare en sak jag funderat över. Just hel-förtennad kabel.

Denna har jag inte på lager utan får köpa in den. Men så blir det!

Fintvinnad ganska grov, hel-förtennad kabel finns på inköpslistan!

Massor av tack igen...

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller böcker om el så brukar jag rekomendera Magnus Sterkys (seawolf) bok Elsystem för båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej man ska inte använda fk eller ek den går av efter ett tag,fk är den löskabel som finnes i hus.Om du skall använda löstråd använd rk det är det vi använder i apparatskåp till elverk och allt möjligt.Man skall ej belasta 1,5mm2 med 10A på 12VOLT!!!.

Reglerna säger att vid ex ljus Halogen 12v Sall du använda 6mm2 vid en effekt på 100w med max ledninglängd på 10m.

12volt skapar ett grymt spänningsfall samt värmeavgivning.Till start motor ex med en kabel på 2m skulle jag aldrig montera mindre en 50mm2.glöm ej att jordningen absolut ej får vara tunnare en ledaren helst skall den vara grövre.

I ex fartyg så använd fartygs kabel(väldigt dyr)samt vanlig gummikabel såsom tex rdoe,lineax beroende på om den skall vara oljebeständig.

Själv har jag använt en 2x2,5mm2 värmebeständig kabel till allt i båten den är svindyr  70kr moms per meter (Mitt pris) Är installatör.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som andra sagt: överväg allvarligt att köpa mångtrådig, förtent ledare från Skyllermarks, Hjertmans har vettiga priser.

Använd aldrig tunnare area än 2.5 mm2 annat än direkt i en elcentral för lite kontrollampor osv. Då duger arean för de vanligare förbrukarna även om du byter till någon större förbrukare för den ledaren vid senare tillfälle.

Nöj dig helst inte med att apa efter ett färdigt elschema, utan se till att förstå vad som ä viktigt också, då minskar du risken för att någon liten missuppfattning förstör de övriga bra egenskaperna i elsystemet.

Det finns mycket mera att säga och förklara, det är därför det skrivs en del böcker i ämnet....

MVH

Seawolf, www.batteknik.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en bra bok om elsystem i båtar, den är i pdf format. Kan maila den, sänd bara mailadress o kolla att inbox kan ta emot en fil på nästan 50 mb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man bli gladare?

Mail.  wickmark@hotmail.com

Massor av tack. Det ska bli kul att läsa.

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm min fasta mail kommer inte med. Provar igen

alf.wickmark@telia.com

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå Steve. Maila gärna ett ex till mig också.

gosta@ulvfot.nu

MVH, G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man få sig en kopia också?

timothyscalari@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stevemedselcon aint no more. Han kan ha återuppstått på något husvagnsforum under nicket Stevemedcabbyn, el liknande, men inlägget du refererar till är från 2007, så fasen vet om han inte är stevemedtjänstepensionen nuförtiden. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...