dockan 0 Postad 7 Januari , 2007 Hej har en ryds 480 med en 30 hästars Johnson 2 takt. Undrar vilken sorts motor storlek man ska välja för trolling i insjö? 4-taktare eller elmotor? lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Januari , 2007 Oj, detta är ett delikat problem. Utan att veta alla parametrarna är det svårt att svara på din fråga. Men jag gör ett försök i alla fall: Ifall du vill köra en hel dag så lär elmotorn diskvalificera sig själv genom svårigheten att medföra tillräcklig batterikapacitet. Din nuvarade motor lär heller inte bättra på denna. Så rent generellt föreslår jag dig att köpa en liten tvåcylindrig fyrtakt. Så går det både tillräckligt sakta, tyst och bränslesnålt för att orka sitta och njuta dagarna i ända. skitfiske på dig/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Januari , 2007 En diesel utombordare måste vara att föredra. http://www.yanmar.com.au/marine/d_series/dseries.htm http://boatdiesel.com/Engines/Ruggerini/Ruggerini.cfm?&CFApp=19&RED=UN1168161019046 söker du på forumet så skrev jag tidigare några rader om den nya dieseln lite mer om patentet obs kolla vad den surplade i sig på fulla skaft i timmen!!! This Slovenian invention consists of a unique air-cooled diesel outboard motor for boats. It combines a commercially available air-cooled diesel engine with an existing drive (lower unit with propeller) of an outboard motor for boats. It offers solution to many technical problems associated with the existing air-cooled or water-cooled Otto engines used in outboard motors for boats. The air-cooled diesel outboard motor has great reliability of usage because it works without electric ignition. It also uses significantly less fuel. If using organic or bio fuel the air-cooled diesel outboard engine significantly reduces pollution of waters. This makes the proposed solution suitable also for vulnerable inland waters and lakes that are protected by environmental regulations. Due to air-cooling, the outboard motor weight is similar to other motors with Otto engine. The prototype of the air-cooled outboard diesel motor successfully performed approximately 100 working hours at the sea on a boat. The boat with the prototype - a 7 HP air-cooled diesel motor outperformed a standard 2 stroke 10 HP water cooled outboard motor. The prototype outboard motor weights 43 kg. It consumes 0.75 litter of diesel or bio fuel per hour at full power. Innovative Aspects: This is the first time that an air-cooled diesel engine with vertical crankshaft was used to propel outboard motor for boats. In comparison to water-cooled diesel outboard motors, the innovative motor is much lighter. Compared to Gasoline - Otto outboard motors the innovative motor uses significantly less fuel and also poses much smaller burden to the environment. Main Advantages: - Air-cooled diesel outboard motor has great reliability of usage because it works without electric ignition - Extremely low consumption of fuel - Works even with bio-diesel, which significantly reduces pollution of waters and for this reason it could be used in inland waters that are under restrictive environmental regulations Gissningsvis är denna byggd som en 2takts diesel och saknar allt extra. vad skulle hända med lite lullul som direktinsprutning, lågtrycksturbo, vattenkyld intercooler tanken svindlar, bland googles bilder finns en del riktigt fina dieselutombordare helt klart värt en tanke för nästa säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dockan 0 Postad 7 Januari , 2007 ryds 480rs 4.75m lång 1.88m bred 250kg utan motor motor ca 300kg last och besättning på 2-3 man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Januari , 2007 Har själv ett lite kraftigt motorval för fiske 80hk 4 cyl funkat utmärkt och det blev ca 70-80 turer förra säsongen, 4-cyl ger fin lugn tomgång lite finlir och du har en motor som klarar att gå på 500-600 varv i timmar och då går även en stor motor mycket snålt, vill du åka luktfritt så kolla på tråden sprit och murcla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 7 Januari , 2007 Jag skulle nog satsa på en 4 hk. fyrtakt. Alt. kan vara att byta ut din 2 taktare till 4 taktare. Men det blir ganska mycket pengar emellan då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dockan 0 Postad 7 Januari , 2007 finns det någon anledning att bry sej om märke? har återförsäljare för yamaha,mercury,honda i närheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 7 Januari , 2007 Jag har haft alla de 3 märkena. Honda kan vara svårstartade på vintern. Mercury är slitstark. Yamaha är görbra. Svårt val. Kolla efter närmaste Suzuki återförsäljare. De har också bra motorer idag. Fler och fler trollingfiskare går över till Suzuki nu. Titta runt och jämför lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Januari , 2007 Snart är det båtmässa i Gbg så det är bara att välja och vraka. Det är nog mest en smaksak vilken av de stora märkena du väljer. Men, enligt mig, är det viktigt att välja en tvåcylindrig så du får jämn och fin gång. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 7 Januari , 2007 håller med nitro angående cylinder antalet.jag har en gammal 2 cyl yamaha 6 hk o den låter faktiskt mindre än hondas 2 hästare.men o andra sidan sätter du på en fyrtaktare som huvudmotor så behöver du inte ha nån extra trollingmotor.jag trollar med en suzuki 140 fyrtakt o det fungerar alldeles utmärkt fridenz rillezzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Januari , 2007 kunde bara inte låta bli: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 15 Januari , 2007 Hej. Polaren har en av minn-kotas kralligaste elmotorer som han skaffade för att trolla med men den räcker ändå inte till när det blåser lite. Den är däremot underbar att smyga runt med bland vassruggarna vid gäddfiske, helt ljudlöst.Han driver den med 2st 65ah blybatterier. Skulle jag köpa nytt så fick det bli en liten fyrtakts yammaha men jag får väl stå ut med min mercury 8:a ett tag till...Det allra bästa är visst segelbåtssnurrorna som har laddning och annan utväxling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 6 Mars , 2007 Asså , jag har 2 - takt yamaha 50 och jag trollar med en 50 lina ochdet har alldrig varit något problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 7 Mars , 2007 Kan nån förklara varför man inte kan trolla med 2-taktare? Eller är det bara en myt? Gärna nån som faktiskt själv har erfarenhet av att trolla med 2-taktare och vad som händer i negativ riktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 9 Mars , 2007 2-taktare går så dåligt på låga varv att de stannar hela tiden. När de väl går på låga varv så hoppar de, stutsar och frustar så man tror att motorn ska hoppa ner i sjön :-) De där dieselmotornerna som det länkades till ovan. Är inte de väldigt tunga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 20 Mars , 2007 Asså ingen snack om sak. Fiske = Elmotor dom är desutom billigare 4takt = funkar för fiska men är inte ens nära lika tysta. Dom är därimot mycket mer roliga att köra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 20 Mars , 2007 Klart att man kan trollingfiska med en 2-takt. Vad tror ni man använde innan 4-taktarna blev populära?Däremot måste även jag säga att elmotorerna är väldigt behändiga och trevliga. Men man ska väl inte ha en alltför stor båt. Har kört runt med en min kota 30 på en Crescent 42:a och det fungerade utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Mars , 2007 taktare som hoppar och stutsar, frustar mm detta fenomen beror nog mest på ägaren, trollar själv med 80hk eller bara ligger och tomgångsglider på soldeck, murclan går heldag utan att frusta eller stutsa. ang dieselmotorn så här är uppgifterna igen du frågade efter: The boat with the prototype - a 7 HP air-cooled diesel motor outperformed a standard 2 stroke 10 HP water cooled outboard motor. The prototype outboard motor weights 43 kg. It consumes 0.75 litter of diesel or bio fuel per hour at full power. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 20 Mars , 2007 tror inte att batteriet till elmotorn räcker till mer än nån timmes trollingfiske så den är nog utesluten fridenz rillezzzzzzz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Mars , 2007 Du får väl lägga en generator i båten hopbultat med en Bridge och Stratton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 20 Mars , 2007 Jag körde faktiskt aldrig slut på mitt batteri, men som sagt det var en mindre båt. Hade endast ett batteri till den som jag laddade hemma på land.Jag blev imponerad av den lilla tysta saken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perols90 0 Postad 21 Mars , 2007 Jag har yamahas största elanurra och den funkar utmärkt, går tyst å förvånansvärt fort om man vill, jag har den på en 4 meters ockelbo och i lagom trolingfart i insjö räcker batteriet 3-4timmar. på full fart vet jag inte riktigt hur lång tid batteriet håller Senast ändrad av perols90 | 22 mars 2007 | 07:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matols1029 0 Postad 12 April , 2007 hej. det är inte alls så att elmotorn behöver diskas för att batteriet tar slut, man får ut bra många timmar med en modern motor. Laddar gör man väl hemma eller vid bryggan. Brorsan har en bohusjulle i din båts storlek o får plats med dubbla batterier.Borde du också kunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunberg_jr 0 Postad 17 Maj , 2007 Hejsan. Själv så tycker jag fyrtaktare. Jag har en Honda fyrtaktare 5hk med lång rigg till salu. Säljes för 6.550:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olle33 0 Postad 13 Juni , 2007 Hej! Jag har en 90hk 4-taktare och har tänkt trolla en del, men undrar lite om det verkligen funkar bra eller om motorn kan skadas på något sätt. Jag har hört att det inte är speciellt bra bränsleförbrukning med en så stor motor i så låg fart. Stämmer det eller bara en myt?Finns det andra saker att tänka på med att trolla med en så stor motor?Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rwidlund 0 Postad 12 Juli , 2007 Hur mycket bensin/olja går oförbränd ut i sjön från en 2-taktare som går på lågvarv jämfört med en elmotor (och 4-takt). Har trollat med diverse 2-takt 40hk ner till 4hk - går sådär. Vissa sunkar ner sig efter viss körning och verkar kräva lite gaspådrag emellanåt. Har använt Minn-Kotas största motor för 12V och den var suveränt tyst och gick många, många timmar om man körde på vxl 2-3 (av 5). Däremot blev båten svårhanterlig vid minst vind - fick låsa fast motorn rakt fram och styra med årorna istället. Så använd 12V elmotor för mindre insjö annars säger jag 4takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser