dupe 0 Postad 7 Januari , 2007 Vilka regler gäller för att en båt måste registreras? Kostnader? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 7 Januari , 2007 Skepp = 12x4 m (Båda måste uppfyllas) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 7 Januari , 2007 Är det Sjöfartsverkets register du menar? Läs mer här http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____382.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Januari , 2007 Jag gick in på diverse WEBsiter, framförallt Sjöfartsverkets enligt ovanstående inlägg. Ville kolla noga då dessa förskrifter ändras lite då och då och det var ett tag sedan jag extraknäckte som navigationslärare… så här verkar det vara idag: - Mindre fartyg som används i yrkesmässig trafik kan registreras i Sjöfartsregistrets båtdel. För en registrering krävs tekniska data om båten och ett båtbevis, utfärdat av en behörig person, Sjöfartsinspektionen kan tala om vem. Avgiften är drygt 400 kr per år. - Fartyg mäts bland annat enligt ett volymmått som benämns dräktighet. Kan man inte få uppgift från tillverkare/importör av båten eller utläsa av ritningen så kan man i tveksamma fall behöva göra en skeppsmätning av fartyget. Skeppsmätning utförs av Sjöfartsinspektionen lokalt när båten är torrsatt och mäter bara upp måtten exakt för en beräkning av dräktighet. Kostar väl 5-10´ . - Sedan ska du avgöra var du ska använda din båt – för vi talar väl om kommersiell verksamhet du vill bedriva? Varför ska du annars registrera båten? - VAR du får använda båten kallas Fartområde. Det är en geografisk indelning av vattenområden. Ju mer vidsträckt fart desto större krav ställs på fartyget och de ombord. Det finns två fartområdesindelningar som styr kravnivåerna i Sjöfartsverkets föreskrifter; dels fartområde kopplade till fartygets konstruktion och utrustning, dels fartområde kopplat till behörighet och bemanning. Fartområdena för konstruktion och utrustning heter A, B, C, D och E, där A är den mest vidsträckta farten. När det gäller behörighet och bemanning talar man om inre fart, närfart, Europafart och Oceanfart. Som inre fart (E) räknas vattenområden inom Sverige och utanför kusterna, dock högst en nautisk mil från en hamn eller annan plats där fartyget kan finna skydd, samt fart i Kalmarsund och nationell fart i Öresund. Och så vidare. Längre bort = högre krav? VEM får nu köra detta registrerade fartyg? Sjöfartsverket säger att för fartyg med en bruttodräkrighet understigande 20 ton, ( det är ungefär 12-15 långa båtar ) i inre fart och med högst 12 passagerare, att fartyget kan bemannas med endast befälhavare. Detta gäller dock inte om det rör sig om en högfartsbåt som gör 45 knop, då gäller två personer… - Ett fartyg avsettt för fler än 12 passagerare betecknas som passagerarfartyg. För dessa krävs ett beslut av Sjöfartsinspektionen om säkerhetsbesättning. Då krävs bland annat att befälhavaren, om han eller hon endast har avlagt fartygsbefälsexamen klass 8 eller skepparexamen, gör en uppkörning med en inspektör för att visa att man ensam klarar handhavandet av fartyget alternativt får du krav på att det ska vara minst två mans besättning? - Behörighetskrav? För att få framföra ett fartyg med en dräktighet understigande 20 och som tar ombord max 12 passagerare, är att lägst inneha skepparexamen eller examen klass 8. - På fartyg som är godkända att ha ett obemannat maskinrum, med en maskinstyrka mellan 75-405 kW ska det finnas minst en i besättningen som har avlagt maskinbefälsexamen klass 8 eller maskinistexamen, på fartyg med > 405 kW minst två maskinister. ( här får du förklaring till att de snygga cateringtjejerna oftast pluggat in en maskinexamen…) - Den som tjänstgör på ett fartyg som nyttjas yrkesmässigt ska ha ett läkarintyg för sjöfolk. Ett sådant utfärdas normalt av privatpraktiserande läkare. Intyget är normalt giltigt i två år, men för inre fart är giltighetstiden fyra år. Kostar? - Snabba båtar då? På ett fartyg som kan framföras i 35 knop eller mer ska befälhavaren ha ett certifikat för snabba fartyg. Om fartyget kan framföras i 45 knop eller mer ska besättningen utgöras av minst befälhavare och styrman, båda med sådana certifikat. Krav på utrustning? - På Sjöfartsverkets webbplats hittar du Utrustningsguiden (under Sjöfartsinspektion/Fartyg). Där finns en förteckning över vilka föreskrifter som gäller för respektive utrustningsgrupp. Du kan ev få krav på en massa utrustning också... Puh. Det kräver lite mer alltså om du har ett kommersiellt och registrerat fartyg… Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 8 Januari , 2007 - Sedan ska du avgöra var du ska använda din båt – för vi talar väl om kommersiell verksamhet du vill bedriva? Varför ska du annars registrera båten? Den vanligaste orsaken till att man registrerar båten är väl att man tänker fara utomlands och vill ha ett ägarintyg utfärdat av en myndighet att visa upp i främmande hamnar. Vid fritidssegling är man ju inte kommersiell och då faller alla de bestämmelser du räknade upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Januari , 2007 Nja. Jag kanske ska reda upp att fartyg ( alla flytetyg är fartyg ) indelas i skepp - som är minst 12 gånger 4 meter, eller båtar. Båtar är då mindre förstås... Skepp, som ägs av svensk som är bosatt i Sverige måste registreras. Båtar är frivilligt men ett måste om du ska ta betalt för dina tjänster, charter tex. Jag håller med dig om att man vill ha något utomlands att visa upp. Och jag har inte själv seglat med egen båt så långt att jag skaffat mig egna erfarenheter. Däremot har jag talat med en del som seglat runt mycket i europa. Det som de säger ( obs bara vad de säger ) är att de kan visa upp nästan vilket papper som helst som verkar officiellt med stämplar och så... för att bevisa att fartyget är svensk! Men däremot var tydligen franska tullen riktigt kinkig med bevis för att momsen var erlagd... Och råd för hur du skaffar papper på det har jag ej. Köpeavtal, översatt till engelska och franska med massor av frimärken och stämplar kanske? Så gör nog jag. Om du bara vill ha papper på att båten är svensk kan du registrera i SXK istället, det duger kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser