Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
HR312

Ännu ett inlägg i Bavariadebatten

Rekommendera Poster

Jag bor i Malmö och tidigare under dagen tog vi en sväng ner till Dockan. För er som inte känner till Dockan kan jag berätta att Kockums gamla område nuförtiden rymmer en marina, som när den är klar kommer att ha plats för drygt 200 båtar. Runt om marinan bygger man bostadsrätter med utsikt över såväl marinan som sundet.

Det som slår en när man ser marinan så här på vintern är att den i princip ser likadan ut som på sommaren. Trevligt och kontinentalt kan man tycka men vid en närmare blick är det något som inte stämmer: hur kan det komma sig att nästan alla båtar som ligger i under vintern är Bavarior? Visserligen ligger den lokala återförsäljaren här men flertalet av båtarna är privatägda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt med folk som nyttjar sina båtar året om, själv har jag för mycket som skall göras på min gamla båt. Samt en båtplats som inte duger när det stormar ifrån nordväst. Annars skulle jag gärna tillbringat några fina vinterhelger i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ett tecken på att man inte bryr sig om sin båt... ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det trevlig med folk som nyttjar sina båtar året om - jag vet att en av båtarna var ute så sent som i oktober...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det hela ev. bero på att det inte finns vinteruppställningsplatser i Dockan Marina?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor också i trakterna av Malmö. Min båt ligger också i. det har den gjort i två år snart. Jag bryr mi mycet om min båt. Jag tycker det är lite onödigt att ta upp båten varje år, den tar ingen skada av att ligga i om man ser till den, och framför allt försäkrar sig om att inga genomföringar fryser. Förra vintern fungerade utmärkt. Och om du nästa helg håller utkik ut över sundet kommer du att få se mig seglandes norrut ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va gott det låter, som tur är så har man kamrater med båtar som ligger i. Visserligen motorbåt, men att bara komma ut på sjön är inte illa. På juldagen var vi till väderöarna och den 29 dec var vi på shoppingtur till skagen.

Ha´ t pe´ nt Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och förresten... Varför debatt om Bavaria? Jag skulle själv inte köpa någon, men folk får väl köpa, äga och segla vilken båt de vill?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart får folk köpa och segla vilken båt som helst det är inte det en debatt typ Bavaria-debatt handlar om. En sådan handlar om båten som sådan och innhåller synpunkter på de båtarna, inte personerna som äger och seglar dem. Jag hälsar alla välkomna ut på havet, vad det står på seglet bryr jag mig inte ett dugg om, helt säkert. Sedan är det en helt annan sak vad jag vill somna i om kvällen. Där är vi olika och har de som förstår oss och de som inte begriper vad vi sysslar med men det är ok för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men läser man ovanstående inlägg handlar det knappast om båten som sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är litet trist. Varför blir det så ibland? I min hamn ligger flera båtar kvar i vattnet, de verkar ha satsat rätt i år. Utav dem är det inte flera av tyskt fabrikat än något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, trevligt med lite rörelse i hamnarna även på vintern. Oavsett vilka båtar som ligger i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan vara så att båtarna är relativt nya och därför inte kräver så mycket underhåll under vattenlinjen?

Med tanke på vädret skulle man nog legat kvar i drickat och firat jul och nyår på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att en del marinor ej vill torrsätta Bavaria pga att de är så tunna i skrovet och att det buktar duktigt i skroven när man lägger dom mot stöttor??? Vet inte om det liger någon sanning i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan så vara men hos oss är det inte så. Där ligger en rad Bavarior på land och väntar på våren. De ser inte buckligare ut än ngn annan båt, d.v.s. är de rätt upppallade så ligger de fint. Jag tror att varje båt som hänger i sina sidostöd och som inte till 100% står på sin köl riskerar inbuktningar i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligt att marinorna inte klarar att palla upp Bavariorna, men då berordet snarare på brist på kompetens en brister på båtarna.

Kölen sitter långt fram och tyngdpunkten ligger i bakkant på kölen, dvs båten är baktung. Kopenserar man för det med stöttornas placering och gärna en extra stötta i aktern så är det inte några problem alls.

post-14277-1394234879,0523_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hei,her kommer det nok en gang usakelig/uten belegg/kunnskap innlegg om at Bavaria har tunnare skrog en andre.

Har selv en Bavaria 38 fra 2005,og etter innstalering av varmer mm hvor jeg har boret gjennom skroget ligger tykkelsen overhopde ikke noe tilbake for mine tidligere 2 stk svenskproduserte båter.

Min Bavaria står nå for 2ndre vinteren på land i en 6 bens Ilaskrybbe,akkurat som mine 2 forige båter gjennom 18 år,og overhode ingen forskjell.Hva er alltid dette skitpratet om tunt skrog??

Dere som har meninger om dette,skaff dere faktaopplysninger!!

Man kan lett finne negative sider ved Bavaria,men overhode ikke noe om utstyr/oppbygging,skrog/bokomfort/seilegenskaper.De har tross alt godkjent høy klassifisering for overfart opent hav.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...