1000 0 Postad 6 Januari , 2007 Hej!Jag har tänkt lacka en av mina propellrar, går det att lacka med vanlig sprayfärg? håller det? Eller ska det vara någon speciell lack ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 7 Januari , 2007 Beror ju på vad du menar med håller. Jag använder polyuretan lack. Finns säkrt många andra färger att använda åxå. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 7 Januari , 2007 Vad jag menar med att det håller är att färgen inte lossnar eller rammlar av.... Vart köper du polyuretan lack..?? MVH// 1000ps. fin motor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Januari , 2007 på alu krävs etsgrund för det ska sitta bra sen går vanlig 2 komp dvs akryl bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 7 Januari , 2007 Är det någon som har testat Hempels Mille Drev ?? Mille drev är en polerande bottenfärg i praktisk sprayförpackning. Den är avsedd för användning på drev och propellrar och får användas enligt samma bestämmelser som för Mille Light. Den kan sprayas utanpå alla andra bottenfärger och är lätt att hålla ren. Innan du sprayar bör du rengöra drev och propeller mycket noga samt slipa ytan en aning för bättre vidhäftning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 7 Januari , 2007 Som nitakalord nämnde måste du ha etsprimer först, om det är alu. Sen är jag kanske lite för petig, håller säkert en säsong med sprayfärg avsedd för propeller. Acryl lack rekomenderas inte om motorn ska ligga i vattnet hela tiden, dvs ej upptiltad. Polyuretan köpes i billackverkstad/affär. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Januari , 2007 varför inte akryl i vatten, pulertan har jag inte sett hos någon billackare, alla jag känner lackar med akryl vilket är vanlig billack inte nu att förväxlas med alkyd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 7 Januari , 2007 Det var en billackerare som sade att acryllack blåsar sig om den är i vattnet för länge. Därför använder jag polyuretan själv. Polyuretan är en industrilack som är helt suverän att använda. Tåligare än acryllack, lättare att spruta. rinner inte lika lätt, billigare. Lackman i Uddevalla har polyuretanlack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 7 Januari , 2007 Någon som har erfarnhet av Biltemas motorfärg i spray-burk? Jag funderar på att testa den på min aluminiumpropeller. Jag har en Mercury Optimax 90 HK 06:a /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 8 Januari , 2007 Vilken sorts polyuretan? Var får du tag på den? Mina försök att lacka propellrar har hittills inte gått särskilt lysande, så jag är mycket intresserad. Internationals 2-k färg Perfection och Hempels motsvarande 2-k är ju polyuretanlacker, men där säger tillverkarna att färgen inte bör användas under vattenlinjen. Nu gäller det iofs användning på plastskrov. Har aldrig testat på propellrar. Däremot en gång för länge sedan under vattnenlinjen på ett plastskrov och det gick INTE bra. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 8 Januari , 2007 Temadur heter lacken, finns hos Lackman i Uddevalla. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 8 Januari , 2007 Det hade du ju redan skrivit. Läste slarvigt, ursäkta. Tack i alla fall Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lackman 0 Postad 18 Augusti , 2007 Angående srutbara färger/lacker i salt miljö: Jag ser att ni nämner olika uppbyggnader av ytbehandlingsystem. När det gäller ytbehandling på produkter som konstant skall användas under vatten så finns det en viktig regel: 1. Zinkfosfaterad tjärepoxy som är 2-komponent. Denna produkt är avsedd för stålkonstruktioner och plast som skall förvaras under vatten eller nedgrävda i jord. Den kan också användas på betongrännor som fuktspärr i ladugårdar mm. (Buster båtar i aluminium skall enligt anvisningar repareras med denna produkt och polyuretan som toppskikt) 2. Polyuretan 2-K eller akryl 2-K bör alltid användas som topplack ovanpå denna typ av grund, den kritar inte som epoxy gör. Om det är en bra PU med UV-stabila pigment och bindemedel så håller den sig blank länge. Värt att nämnas är att alla lastbilspåbyggnader, flakkåpor, blad till vindkraftverk m.m. i hela världen gjuts som båtar! De lackeras alltid med bil-, lastbils- eller industripolyuretan. Som nämndes i ett inlägg så är det ok att använda en zinkfosfaterad washprimer, tänk bara på att det inte är en epoxy och därför måste lackeras över med täta skikt. Den som vill kan få en utförlig arbetsbeskrivning och produktuppbyggnad på ytbehandlingsmetoder. Hälsningar Thomas Rydén Senast ändrad av lackman | 18 augusti 2007 | 13:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 18 Augusti , 2007 Jatack! Gärna den utförliga beskrivningen du erbjuder! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser