Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
supra_pwn

Mercury 9.8 hp

Rekommendera Poster

Ok jag märkte nu att där inte finns någon reedventil, men vet någon om man kan trimma den på nåoot annat sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Motorn har reedventiler, de sitter på ett reedventil hus som är monterat som mittre lagring på vevaxeln. Motorn måste delas för att komma åt dessa.

Mercury 7,5 och 9,8 går utmärkt att trimma, framför allt 7,5 hästarn som får märkbart högre effekt mot orginal, (går nästan att åka lika med en 15hk Yammaha).

Reed ventil huset och spolportar bearbetas, bränslemunstycket förstoras eventuellt beroende av vilken förgasare som är monterad, men var mycket försiktig det går lätt att övertrimma motorn med noll vridmoment och mycket svag effekt som följd.

Även andra mercury motorer går att trimma både stora och  små.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.lundinsmarin.se/ eller ( http://www.bobsmachine.com/Products/boysen_main.cfm )

Har själv inte provat, så vet inte om det blir ngn skillnad.

På 9.9 hk finns det en strypning/spärr ( en bricka) som gör att det inte går att ge full gas. Det är bara det som skiljer sig mellan 9.9 hk och 15 hk.

Men jag vet inte om det finns det på 9.8 hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej! jag har en mercury 9,8 hk som jag hjärna skulle vilja trimma lite.

Är det någon som vet ett lätt sätt man han göra det på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr finns det inget lätt sätt att trimma en 7,5 och 9,8 till högre effekt typ spärr på gasreglaget utan det är bara att ta fram den roterande filen.

Det där med boysen reedventiler verkar intressant, skulle vilja prova dessa på mina trimmade mercury 9,8hk ,60hk och 115hk rak 6.a, tyvärr ganska dyra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att det går att byta förgasare till en större, men det är inte säkert.
Om det går så finns det risk att när man kör på tomgång en längre stund så sotar motorn igen och slutligen stannar.
Annars så skulle det vara intressant att testa Boysen power reeds....eller? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en 7,5hk kan det sitta en mindre förgasare på motorn. (Även 9,8hk förgasare kan vara monterade på en 7,5 från fabrik dock med något mindre bränslemunstycke) men det är inte någon ide att byta till en 9,8hp förgasare då spolportarna är mindre på 7,5hk och för 9,8hk räcker förgasaren mer en väl. Så det är bara att ta fram den roterande filen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min gammla mercury går uselt, ja till och med avstängnings knappen är trasig, kan väll vara värd 2000 på sin höjd.

Jag undrar nu om fet finns något enkelt och billigt sätt att bara få ut iallafall lite mer effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...