Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Sven-A

Tv-Antenn

Rekommendera Poster

Hej.

Någon som har erfarenheter av tv-antenner lämpliga för båtar.

 

Förslag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula har en för några hundringar (strax under 300:- tror jag) med inbyggd antennförstärkare.

 

Under 200:- t.o.m artikelnr. 928-026

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol hyraulprodukter har en 12V med förstärkare. också under 200 kronor tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

på bilar har jag använt moons antender även husvagnsvensson säljer dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här och det var innan dom blev billiga och sedan kan man montera tråden (cirkeln) under doughouse t.e.x.

post-19228-1394234878,1228_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst



Art. Nr: 

 
20537

 

 på moon radio funkar bra och håller för hastigheter upp mot 150km/h har själv testat.


den har viss riktningsverkan.  nästan alla radiohandlare har moon sortimentet men tror även webbutiken är öppen för privata. 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om den har utgått för jag kollade på nätet och då fanns den inte och när jag kollar Moons så är det bara riktbara husvagnsantenner som finns (vad jag hittar).

En rundstrålande ska det va för båten driver och har sig och om man har riktantenn så flippar bilden ur ibland.

 

Ok jag klarar mig galant på hemmabygget. Lite mässingtråd och några kondingar samt en skrotad antennförstärkare som jag har lagt mellan sopptallrikarna 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sa aldrig att den var billigast ...

349:- spänn med förstärkare o allt när stjärtmans ville ha 1600:- för en motsvarande.

Tyckte det var överkomligt.\#mce_temp_url#\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!
jag spinner vidare på tråden lite... hur fungerar era antenner ihop med digitalbox??? jag har själv en glomex från 1990 men det är svårt att få en bra mottagning. i sthlm går det bra men redan vid vaxholm går det knappt att få in. någon som har tips/idé hur detta kan förbättras eller vad det är för fel? 
 mvh
jberg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ovanstående fungerar utmärkt med en sagem box, som dessutom fungerar utmärkt på 12v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men redan vid vaxholm går det knappt att få in.

 

Mja, Om man kan se på TV beror helt på var man har lyckats parkera för natten.

 

TV-signaler är känsliga för bergknallar, träd, andra båtar etc etc.

Helst ska man ha öppet vatten mellan sig och TV-sändaren, dvs ligga i en vik som vetter mot Nacka-masten i vårt fall.

Tyvärr tar sällan vädergudarna hänsyn till att ens favoritprogram går just ikväll. Och jag prioriterar skydd mot vinden. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sedan några år varit helnöjd med en Triax ufo i masttoppen. Nu behöver jag komplettera med en digitalbox och undrar därför om någon kan tipsa om en liten lättplacerad avsedd för 12 volt. Jag tycker de flesta ser ut att vara onödigt stora och de är avsedda för 230 volt.

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, för all del, men hur är mottagningen någon meter från vattenytan och bakom lite höga klippor?

Är nog stor skillnad på en yttre antenn som sitter en bit upp, skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hur snabb är era trådlösa uppkoplingar??? Vi har ingen tv i hushållet alla har egna skärmar och bara surfar in på det program de vill se och tar det på webben.  kolla svt hemsida det mesta ligger ute och sen slipper man bry sig och sändningstider de flesta program ligger kvar några månader. Sen är ju även webbtven licensbefriad så man inte belastar sitt samvete och tid man skulle tittat på tv går ju alltid fylla ut med naturligare närvaro.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast...den här manicken har ju separat antenningång. Bara att koppla in den separata, högt placerade, antennen.

 

Sedan kanske inte mottagarkänsligheten är så mycket att skryta om för en USB-TV-adapter.

 

Är man i skärgårn så får man väl titta på sin solnedgång med en whisky i handen istället för att halvligga i ruffen och glo på på spåret. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är ju även webbtven licensbefriad så man inte belastar sitt samvete

Inte sålänge till..... :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag inte ute efter en antenn, utan detta var en box som skulle kunna funka i båt t.ex.

 

Antenn är en annan sak ! då skall man upp så långt man kommer m.m....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset om digitalbox, verkar ju kanon att bara plugga in i scart-uttaget och slippa en otymplig låda som ska placeras någonstans . Ser att den finns hos OnOff, bara att inhandla och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna med feedback om du skulle inhandla en sådan 1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...