Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
FredrikW

Nya tunga och dyra utombordare...

Rekommendera Poster

Såg att Marine Power plockat bort sina förgasare-tvåtaktare ur sortimentet. När jag en gång ska byta ut min 75:a Mercury ELPTO så verkar det som jag får slanta upp en hel del. F80 ELPT EFI kostar ca 98 tkr och väger hela 181 (!) kg (i jämförelse med ELPTO:n som väger 140 kg). Dessutom förstår jag inte hur denna motor ska kunna konkurrera med t ex 75 Optimax som väger 20 kg mindre och är ca 20 tkr billigare!? 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan konstaterat att någon inte hängt med i utvecklingen. Det är bara att, i förskott, gratta dig till Optimaxen. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min nuvarande motor Mercury 75 fyrtakt väger 175 kg.

Det är i tyngsta laget. Bara toppkåpan är så tung att man knappt kan lyfta av den själv. Undrar varför de väger så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är min motor så pass ny samt att jag är väldigt nöjd med den att något byte inte kommer att ske än på ett tag. Och tills dess kan man ju bara hoppas att prisbilden blivit bättre och den tekniska utvecklingen lyckas producera lättare moterer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

 

Ja, pengar är alltid ett aber. När det gäller den ökade vikten som de flesta fyrtaktare tillför är detta ett problem i sig. Ökad vikt kan ge sämre fart och gångegenskaper, och faktiskt den förväntade lägre förbrukningen/besparingen blir marginell. Det ska tilläggas att fyrttaktarna är tysta, speciellt på låg- och mellanvarvtalsregistret.

 

Kolla in de direktinsprutade tvåtaktarna såsom Mercury/Mariner Optimax, Tohatsu TLDI och Evinrude E-Tech. Dessa motorer klarar alla dagens emissionskrav (Evinrude E-tech var USA-marknadens absolut renaste motor 2005) och har motsvarande vikt, eller lägre än en äldre tvåtaktare. Modern teknik och lätt motor med tvåtakts-klipp ger kanske de egenskaper du söker!

 

Se http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/tldi.html

 

http://www.brpscandinavia.com/web/index.php?id=2812

 

http://www.marinepower.com/products/single/2007$$$ENEN-$-ME$OPT

 

Mvh

 

Uttern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilktskillnaden mellan 2-t och 4-t är ju större på mindre motorer tex 75hk. Går man upp lite i storlek på motorstyrka så är vilkskillnaden i vissa fall obefintlig, till och med till 4-t fördel ibland.

 

Men det ligger inte några problem i själva 4-t tekniken som gör tyngden. Husaberg (Svensk MC tillverkare) utvecklade 1980 en MC-motor 4-takt som var lättare än motsvarande 2-t som fanns då.

 

Så vill man så går det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Om jag inte tar helt fel så är det ett försäljningsstopp på just förgasartvåtaktare från och med den 1/1-07? Så i fortsättningen så ska det endast finnas direktinsprutare eller fyrtaktare på marknaden. Kan bli lite dyrare när man ska byta snurran på den mindre segelbåten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror återförsäljarna får sälja ut sina lager av förgasar-tvåtaktare, sen är det finito. Det som gör att det kommer att finnas tvåtaktare kvar till nyförsäljning ett tag är väl att många butiker bunkrat upp ett lager med motorer.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inte för att man åker utombordare men man kan ju ha synpunkter.. Om jag stod i valet och kvalet att byta ut snurran mot en nyare mer effektiv variant.. Hade jag först läst div tester och annat nödv för att få en inblick i d mest ekonomiska och effektiva... Spanat lite på bättre beg en sådär 1-2 år gammal masikn kanske med halverat ny pris.. Sedan gämfört med vad en ny snurra av samma kaliber skulle kunna gå på.. Man kan ju inte säga att utvecklingen går med en rasande fart när d gäller båtmotorer iövrigt. Det som har hänt är att mordärnare insprutning har monterats på så gott som alla 2-taktare.. något som kunnde ha gjorts för länge sedan men aldrig blev av... Fattar inte varaför den marina sectorn ligger så långt efter i utveckling som den faktiskt gör...

 

OK åter till ämnet... Dom nya 2-taktarna med insprutning har blivigt en försäljningssucse och vunnit många tester mot både 4-taktare och förgasarförsedda 2-taktare.. För mig är snurran given jag hade utan tvekan valt en av dom direktinsprutade 2-taktarna.. Dom får enligt tester övertaget mot både 4-taktare och förgasarförsedda 2-taktarna i alla dom grenar som jag är intreserade av... dvs inköpspris, ägandekostnader, vikt, och med en hyffsad förbrukning.. Att den låter lite mer och kanske luktar lite mer olja än vad en 4-taktare gör rör mig inte d minsta. Dom är iaf mycket bättre än den gammla snurran.. Och ett vettigt allternativ (om inte bättre) än en 4-taktare... (OBS Ovanstående är mina egna omdömmen och värderingar)

 

!!!MVH REXCO!!! Som spanar efter en ny snurra till Gummibåten!!! Men d får nog bli en beg förgasare iaf.. Suck kan inte pengar växa på träd eller nått...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vad som får importeras sedan 2006, säljas och brukas ska klara European Union 2006 avgasemissionskrav, oavsett 2-takt, 4-takt eller Diesel-princip.

 

Som du påpekar är väl gamla 2-taktare de absolut värsta bovarna, men även gamla 4-takts inombordare och Dieselmotorer kan vara ute när det gäller dagens emissionskrav 2006.

 

Man behöver inte känna sig som en (fattig) miljöbov när man har en äldre och välservad 2-taktare. Se vad man kan göra inför säsongen 2007: http://www.snf.se/verksamhet/kust-hav/batliv-miljovanligmotor.htm#1 och http://www.snf.se/verksamhet/trafik/renasnurran-testet.htm och http://www.gronkemi.nu/alkylat.html

 

Mvh

 

Uttern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...