Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Gesse

WAAS. På eller av?

Rekommendera Poster

Enligt en firma som säljer plotter m.m kan man få ojämn GPS fart om man har WAAS på.

Efter vad jag förstått är inte WAAS fullt utbyggt och endast ett fåtal satelliter är uppskjutna. Dessa går i bana runt ekvatorn.

Detta gör att ju längre norrut man kommer desto sämre funkar det.

Är detta mest avsett för flygplan?

Någon som vet om detta stämmer?

Hur har ni eran WAAS inställd? På eller Av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Europa heter WAAS EGNOS.

Jag har den tillkopplad och har inte sett några olägenheter med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag läser igenom texten, verkar den vara föråldrad?

Att farten pendlar har jag inte noterat, farten är en uträkning av positionen.

OM positionen skull ha pendlat skulle jag ha observerat det.

Vilket fart register tänker du på?

Nogrannheten blir ju inte bättre än de sjökort du lägger ut positionen på.

Pratar vi om meter eller decimeter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Farter jag tänker på är mellan 1 - 2,5 knop. (Fiskefart)

Nogrannheten vet jag inte. Men det är små pendlingar det är tal om.

På Lowrance lite äldre plotter går det inte att stänga av WAAS. Då får man uppdatera programvaran och sedan har man den valmöjligheten att stänga av WAAS.

Jag hörde att någon stängt av WAAS och fick en mer jämn fart.

Men mer än så vet jag inte och tänkte bara kolla om någon här känner till detta.

WAAS ska som komlettering ge bättre nogrannhet. Tappar plottern dessa WAAS satelliter borde det bli en liten pendling då plottern går över på vanlig GPS som har något sämre nogrannhet.

Varför jag kallar detta WAAS och inte EGNOS beror på att i programvaran står det bara WAAS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör mycket, året runt.

Kör ofta i gamla spår, i trånga passager.

Har inte sett några större felavvikelser på positionen.

Större, mer än 25 meter, mindre avvikelser är svårt att plotta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon ojämn fart har jag aldrig märkt för att WAAS/EGNOS är tillslaget, enda gången jag har fått ojämn fart/position är när det har varit extremt dålig mottagning. Men det drabbars man i stortsätt aldrig av på sjön. Farten varriera på någon tiondel när EGNOS saknars men det gör den lika dant vare sig WAAS/EGNOS är till slaget eller ej, går signalen fram visar farten helt korrekt. Jag ser ingen anledning till att inte ha WAAS/EGNOS påslget i GPSen.

EGNOS är inte färdig utbyggt än men mottagning finns upp till stockholms norra skärgård utan några stora problem lite beroende på hur satteliterna ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att signalen går fram är det inte säkert att farten är korrekt.

Ska man t.ex kalibrera farten på ett ekolod ska man jämföra med en GPS i minst 5 knop. Ju snabbare desto mer korrekt fart.

Du har fått ojämn fart skriver du. Då var det väl då du tappade WAAS satelliterna kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalibrera farten på ett ekolod???? Jag förstår ingenting. Jag trodde man hade ekolod för att mäta djup med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns fartgivare till vissa ekolod. Den stämmer sällan med GPS fart. Då kan man kalibrera farten på ekolodet. GPS fart känner inte av strömmande vatten. Det gör farten från ett ekolod då denna givaren är i vattnet.

GPS fart = fart över grund.

Ekolods fart = fart genom vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det väl en logg inte ett ekolod.

Ekolodet mäter djup (lodar) med hjälp av eko.

En loggivare är normalt ett paddelhjul som sitter under båten och mäter fart genom vattnet.

Jag tycker att vi skall hålla isär begreppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev faktiskt kalibrera fart på ett ekolod och inte kalibrera djup.

Det är väl tillräckligt för att hålla isär.

Och varför jag tog upp det var ang. tidigare inlägg om GPS fart.

qwintus skrev: går signalen fram visar farten helt korrekt.

Den visar inte helt korrekt i låga farter. Ju högre fart desto mer korrekt.

Sen skrev jag att man ska kalibrera i minst 5 knop. Detta för att få en högre noggrannhet. Jag menar att under 5 knop visar inte GPS:en helt korrekt.

Åter till frågan.

Hur har ni eran WAAS inställd? På eller Av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EGNOS/WAAS (WAAS är ett system som täcker nordamerika) gör att nogranheten i GSP:en ligger på 3-5 meter, i stället för 5-15 meter.

Jag behöver väl knappast skriva att jag har funktionen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nogrannheten blir mycket bättre med WAAS/EGNOS. Skulle plottern tappa dessa WAAS satelliter syns det nog inte på plotterspåret.

Men frågan är om denna pendling kan synas på GPS farten när plottern tappar WAAS satelliterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vidhåller fortfarande att man kan inte kalibrera fart på ett ekolod.

Kalibrerar du fart har du en logg.

Är det så svårt att fatta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar inte fatta vad detta går ut på.

Vad kopplar man oftast denna givare till. Kanske ett ekolod.

Därifrån kalibrerar man farten.

Alla jag pratar farter med säger GPS:fart och Ekolodsfart.

Har inte hört en enda säga Loggfart.

Visst heter det logg. Men det är väl skit samma i detta samanhang.

Det var inte de det var tal om utan nu handlar denna tråd om WAAS/EGNOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,ja De du pratar med verkar inte ha så stor sjövana.

Du kanske trimmar ekolodet med loggen också då. Jag menar så att det blir jämvikt i stollerierna så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gantika: Om du har ett ekolod m Fart, Temp och Djup och i menyerna väljer att visa farten, ser du inte farten i ekolodet då? Eller måste du ha en separat logg? Gesse har ett ekolod m dessa funktioner och skiljer GPS-farten (som han får från sin GPS), från fart enligt ekolod (som får sina uppgifter från fartgivaren kopplad till ekolodet...) Inte är väl det så svårt att förstå?

Betr WAAAS/EGNOS på/av har då aldrig jag märkt ngn skillnad i exakthet. Som du säger själv så mäter den fart över grund, vilket ju varierar om du håller kanske 1 kn i kraftig sjö. Hur snabbt GPS:en uppdaterar detta tror jag inte WAAS/EGNOS har ngn större inverkan på... Känns dessutom som att fart gm vattnet är viktigare än fart ö grund i trollingsammanhangen? Inte för att jag är någon guru på trolling, men jag föredrar att köra på farten enl mitt Matrix-lod hellre än GPS:en

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får inte bättre nogranhet för att du gör fart, det är hur många satteliter och om du får in WAAS/EGNOS som avgör det. Har du en missvisning på 0,3knop har du det även när du gör fart eller ligger stilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har inte framkommit något som stöder ditt påstående.

Vill du ta kontakt med din firma och hör var dom har fått sitt påstående från.

EGNOS kallar vi det för och farten mäts med logg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mailade dom i fredags. Fick detta svar idag.

Waas har en tid varit ett problem för oss i Europa. Waas är egentligen det amerikanska satellitkorrigeringssystemet, det bygger på att det sänds ut en signal för att korrigera dem aktuella GPS-positionen. GPS mottagare i Europa med möjlighet att ta emot WAAS kan i vissa fall ta emot de amerikanska signalerna men i dessa fall får man en korrektion som i vissa fall kan vara lite felaktig, när GPS:n låser och tappar dessa signaler får man således en förflyttning.

Detta har en tid varit ett problem för många trollingfiskare som går i låga farter och det medför då att farten blir ostabil.

Efter att vi påpekat detta för Lowrance har dem lagt in funktionen för att avaktivera WAAS i de externa antennerna.

Det Europeiska systemet för WAAS heter Egnos, Lowrance GPS-mottagare tar sen en tid emot de signalerna. Egnos har dock varit försenat men ska nu vara igång och sänder korrektionssignaler. Positionen och farten blir då stabilare. I enheter med intern antenn har dem inte lagt in funktionen för att avaktivera WAAS/Egnos eftersom nu även Egnos nu sänder korrektionssignaler och det inte finns någon anledning att kunna avakivera WAAS.

Att farten ändå är ojämn beror på att GPS:n uppdaterar varje liten förflyttning den får och det gör ju att det blir en fartändring varje sekund. Vi har påpekat detta för Lowrance, att de bör lägga till ett fartfilter i GPS:n. Ett fartfilter räknar ut genomsnittsfarten av de senaste positionsuppdateringarna vilket skulle ge en jämnare fart. Det är egentligen ett steg tillbaka, för vissa vill ha den snabba fartuppdateringen som finns nu men det är ett gissel för tex trollingfiskare. Men man borde som sagt ha möjligheten att kunna välja. Vi får vänta och se vad dem gör åt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Likaväl som man kan visa tilläggsinformation som t.ex fart i ett instrument som heter ekolod kan man väl visa tilläggsinformation som t.ex. djup i ett instrument som heter logg. Eller?

I min skärm visas djup, vattentemp, position, hastigheter, radarekon m.m. Har jag då ekolod, eller tempmätare, eller gps, eller logg, eller radar...? 8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har alltihop som visas i samma burk.

Visst kan man visa olika saker i andra burkar.

Skall du kallibrera djupmätaren gör du det i lodet, farten gör du i loggen, headingline i radarn osv.

Det kan ju inte vara fel att kalla sakerna för sitt rätt namn, då undviker man att missförstås.

Exv. att det heter EGNOS här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om rätt namn, inte visste jag att mitt kombinationsinstrument heter Burk.

B = Bra

U = Undvika

R = Rörig

K = Känsla

...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ett mail till där det stod -

Lowrance meddelar på sin hemsida under ”software-product updates” när de lanserar nya programvaror. Den kan hämtas här. http://www.lowrance.com/

När det kommer en ny programvara brukar de beskriva vad skillnaden är mot den föregående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar verkligen Lowrance plotters emot signalen från EGNOS? Jag har en GM3600c iGPS (inbyggd antenn) och fick i somras in WAAS ett par gånger, men har inte sett några indikationer från Lowrance (har varit i mailkontakt med dem ett flertal gånger angående detta) att deras burkar i dagsläget stödjer EGNOS.
 Likaså står det ingenting om implementeringen av EGNOS i informationen i samband med deras ”software-product updates”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

EGNOS (European Geostationary Overlay Navigation Service) är ett tillägg till GPS (och senare GALILEO) som ger högre noggrannhet. Med GPS har man omkring 10 meters noggrannhet. Med tillägg av EGNOS kommer man ner i omkmring 1 meters nogrannhet. EGNOS bygger på tre extra satelliter (förutom GPS-satelliterna och de framtida Galileosatelliterna) och ett antal markstationer. Med hjälp av satelliterna och markstationerna kan man räkna ut hur bra och pålitliga GPS-signalerna är och skicka ut information om detta, vilket i sin tur gör att positionsbestämningen blir mer tillförlitlig och noggrannare.

WAAS/EGNOS (Glöm bort det med WAAS, här i Europa. WAAS satelliterna i USA, är Geostationära, och fungerar bara över Den Amerikanska kontinenten.

I Europa har vi EGNOS. Hur den fungerarar är litet osäkert ännu.

Markstationer skickar tillbaka informationen om hur stort fel som GPS visar och därefter sänder ett annat satellitsystem (WAAS eller EGNOS) ut denna information till mottagarna. Så kan WAAS/EGNOS kortfattat beskrivas.

EGNOS som är det system som används i Europa beräknas vara i full drift med tre satelliter under 2004. EGNOS förbättrar positionsnogrannheten från 20 meter till 5 meter, informerar om fel i positionsangivelsen och varnar inom sex sekunder om GPS-signalen är felaktig. En del nyare GPS-mottagare har denna funktion

Har själv inte sett någon skillnad med min GPS med Egnos ?? om det blir bättre position !!

Dessa går i bana runt ekvatorn. De går inte i någon bana runt ekvatorn, utan de är till synes stillatsående på samma ställe på ekvatorn. Därför kallas dom för Geostationärä satelliter !!HI !!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i kontakt med dem tidigare och blev tyvärr inte mycket klokare i detta ämne. Har skickat ett nytt mail till dem (för några timmar sedan) och hoppas att de förmår att upplysa mig denna gången. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en pratstund med dom på mässan i fredags och fick denna info. ang Lowrance plottrar med inbyggd antenn.

Plottrar kan ta in WAAS i Sverige om man har den programvaran.

Uppdaterar man programvaran försvinner WAAS rutan som var ikryssad. Sen tar den istället emot EGNOS, men det syns inte i programvaran.

Och det stämmer för jag har uppdaterat min plotter och där försvann WAAS rutan.

Så nu ska den alltså ta emot EGNOS fast det inte syns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...