Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Simonf46

Problem med GPS/Fugawi

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en bärbar dator och har kopplat upp en gps-puck till den. Allting är installerat och klart, fugawi hittar gps:en. Fugawi visar att den hittar 3 satteliter. Längst ner i vänster hörn på Fugawi står det GPS: Inget Fix.

Ingen markör som visar var gps:en befinner sig kommer heller upp.

På loggen rullar det text som det ska, men jag anar att felet finns i texten då det dyker upp en mängd kommatecken. Inställning: NMEA.

Ex:

$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E

$GPGSV,1,1,02,11,,,00,17,,,00,,,,,,,,*7D

$GPRMC,011216,V,,N,,E,,,010303,,,N*5C

$GPGGA,011217,,N,,E,0,00,,,M,,M,,*69

$GPRMC,011217,V,,N,,E,,,010303,,,N*5D

$GPGGA,011218,,N,,E,0,00,,,M,,M,,*66

$GPRMC,011218,V,,N,,E,,,010303,,,N*52

Jag har testat mig fram med olika inställningar för att hittat felet men inget verkar funka. Någon som kan ge mig tips på vad som lösa problemet? Tack på förhand / Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommunikationen mellan GPS:en och PC:n verkar fungera OK.

Ditt problem är att GPS:en inte kan ge dig en position. Pröva att flytta GPS:en utomhus så att det blir fri sikt uppåt. När du har bra mottagning på GPS:en bör den hitta mins 6 satelliter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jo men det kan säkert stämma att jag måste gå ut för att få bättre signal. Har förstått att gps-puckarna är lite känsliga för det där nu. Jag ska gå ut med datorn och gps:en så fort det blir lite bättre väder. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, här kan du se vad de olika meddelandena betyder http://www.kh-gps.de/nmea-faq.htm

Titta t.ex på ditt  .GSA meddelande $GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,,,*1E så ser du att i pos 2 har du 1 = Fix not available. sen är det bara nullvärden där de SV som används för FIX visas. Du kan också kolla .GSV meddelandet som visar antal satelliter i sikte

$GPGSA,A,3,19,28,14,18,27,22,31,39,,,,,1.7,1.0,1.3*35

1    = Mode:

M=Manual, forced to operate in 2D or 3D

A=Automatic, 3D/2D

2    = Mode:

1=Fix not available

2=2D

3=3D

3-14 = IDs of SVs used in position fix (null for unused fields)

15   = PDOP

16   = HDOP

17   = VDOP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla detta för säkerhets skull!

På verktygslisten i Fugawi: Anpassa/GPS/Inställning/Modell/Skall vara NMEA och  Anpassa/GPS/Inställning/Ändra port/Bitar på sekund skall vara 4800. Det förstnämnda är nog ganska självklart men när jag bytte från annan GPS-navigator till en puck stod det plötsligt 9600 i bitar på sekund rutan utan att jag noterade det. Fråga mig inte hur det hade gått till, men jag fick problem som mycket liknade dina innan jag upptäckte felet. Efter ändring fungerade Fugawi klockrent med den nya pucken.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det varit problem med hastigheten hade man inte kunnat se NMEA meningarna i loggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var nyss ut och testade men det ville inte fungera fortfarande. Den hittade fortfarande bara 3 satteliter och koden såg likvärdig ut. Kan det vara fel på gps:en kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge var du ute?

Om GPS:en skall göra en kallstart kan det ta upp mot 5 min innan den är klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var ute i ca 2 min så det var nog alldelses för kort tid då. Vad menas med kallstart och varför tar det så lång tid för den att leta upp satteliterna? Jag är inte så haj på det här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad han menar är att när GPS har varit avstängd en längre tid så måste den Konfigurera (Ställa) in sig så att den hittar alla tillgängliga satelliter. Detta händer varje gång efter ett långt uppehåll. (Flera veckor)

//Stickan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...