captenmorgan 0 Postad 5 Januari , 2007 hur mycket ersätter försäkringen vid grundstötning. om jag tex kör på och slår sönder hela drevet, drevet är 8 år gammalt. hur fungerar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 5 Januari , 2007 Det beror på vad det står i ditt försäkringsbrev, olika med åldersavdrag för olika bolag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 5 Januari , 2007 När jag höjde försäkringsvärdet på min båt ställde jag frågan: Vad får jag nu om hon sjunker inatt? Svaret blev :Ca 12 månader Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 5 Januari , 2007 Kul med en kille med humor!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 5 Januari , 2007 sitter och kollar svenska-sjö försäkringsvillkor, hittar ingenting om åldersavdrag. man kanke har för dåligt förstorigsglas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 5 Januari , 2007 nu har jag hittat något. för skada som direkt eller indirekt orsakats av kärnreaktion, krig, uppror, terrordåd eller annan liknande händelse gäller inte försäkringen. ingen som har koll på det där med sv-sjö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 5 Januari , 2007 Har aldrig haft problem med Atlantica och hade då stormskada. Inget gnäll om ålder eller något. Däremot så hade jag en MC Honda CB 1100 R. Observera R efter 1100. Finns inte många sådana och där försäkringsbolaget gillrade hit och dit och om att det fanns rost under en skruv och ärende hit och dit och en opartisk nämnd som är köpt. Jag har lärt mig, att ifrågasätta allt nu för tiden för dom är värre än svulster (i regel). Läs det finstilta som är så förkrymt att om du skulle läsa det utan förstoringsglas, så skulle det gå åt ungefär 6 st. A4 sidor. Sedan så ändrar dom på det under vägens gång och det du tecknade gäller inte för det och det. Som sagt Atlantica är det enda bolag som har varit reko hitils. Hade Folksam i 30 år med bilen och plötsligt så kommer det en cyklist (från Färöarna tror jag) på fel sida vägen och cyklar in i mitt stillastående fordon och hamnar uppe vid framrutan med cykel och allt. Polis på plats och visst var det hans fel sa dom. Visst va det hans fel sa dom på Folksam också för man får ju inte cykla på fel sida vägen och mot trafiken och absolut inte på bilar som står still. Vems var felet tror ni ? Jo ni har rätt, för felet blev mitt för plötsligt så fick Folksam se att cykeldåren var försäkrad i samma bolag. Ett år tog det innan jag blev avskriven som skylldig, men i Folksams sista brev, så stod det att vi var lika skyldiga. Finns det bara Folksam kvar som försäkringsbolag, så skiter jag i allt vad försäkringar gäller. Brinner det så får det brinna o.s.v. Jag helt enkelt fan i dom och försäkrade mig i Trygg Hansa och det var dom med MCn. Blev nu i december (15-12-06 kl.18.20) påkörd, när jag stod i bilkö för rött ljus på motorvägen i Gbg. Hon som körde på mig hade minst 80, men troligtvis 100 km. Har ont som fan i hela kroppen och det enda Trygg Hansa har frågat efter, är bilen. Inte ett ljud om min person.... får väl se hur det slutar och är det samma bolag som bilarna är försäkrade i, så får jag nog skulden och att jag tog satts med dieselGolfen och backade på bakomvarande fordon och då förmodligen i 100 knyck. Försäkringsbolag är ett nödvändigt ont.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Januari , 2007 De har åldersavdrag, det vet jag men det verkar vara från fall till fall Jag gick på grund och då sa försäkringskillen att detta kommer kosta självrisk ev. åldersavdrag, men det blev inget åldersavdrag (båt -99) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 Januari , 2007 Gick igenom marknaden för ett antal år sedan, det var bara Svenska Sjö som stod upp för det försäkringsvärde jag satt utan ålderavdrag. Det fanns bolag som hade avskrivning på värdet med 10% per år, då undrar man om man inte vart skyldig försäkringsbolaget när båten har kommit upp i åren. Båten går nu in på sitt 35 år!! Och har fortfarande det åsatta värdet på Svenska Sjö. På den tiden var det igentligen bara två grundkrav som måste uppfyllas. 1. Att vara medlem i en båtklubb som var ansluten till Svenska Båtunionen 2. Att båten hade genomgått besikting av Svenska Båtunionen utsedd besiktningsman vart 3 år där sjövärdigheten kontrollerades.(om jag minns rätt)Detta krav har förändrats för några år sedan //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Januari , 2007 kan man inte skriva (Plus) på forumet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Januari , 2007 Se mitt inlägg, det gäller svenska sjö angående åldersavdrag. Jag tror att åldersavdraget begränsar sig till max 50% det är väl bara gamla båtar typ 20år som måste besiktigas, men jag tror att man premieras om man gör det hos svenska sjö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 5 Januari , 2007 allt detta är helt en teoretisk fråga för mig, nog har man kännt på, men om det skulle ta i ordentligt är det nog mer viktigare än man tror, att ha rätt föräkringsbolag. i sv-sjös försäkringsvillkor 2006 finns inte vad jag kan hitta åldersavdrag. men i det försäkringsbolag som jag har nu Ingonord är det effter 2år 10% effter 4år 5% per år, så effter 10år dras det bort 40% skälvrisk 2000 kr. försäkringen som var ett klipp i början bleknar lite på slutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 Januari , 2007 Du har rätt. det finns inget åldersavdrag på S-Sj. Det finns olika försäkringsnivåer kopplade till storleken på självrisken. Vid Atombomber/Naturkatastrofer gäller oftast inga försäkringar vare sig på båt, bil eller hus etc. Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Januari , 2007 Inga generella åldersavdrag står det, men skaderegleraren sa till mig (Sep 06) att ev åldersavdrag kan uppstå. Dock blev det inte så det i mitt fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 Januari , 2007 Utgår från att det som står i fösäkringsvillkoren gäller med de undantag som där finns angivna och i så fall måste hävda och bevisa oaksamhet, se utdrag. Klicka på bilden så blir den större //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Januari , 2007 Ersätter är självklart att de gör, men situationen uppstår när verkstaden inte kan ersätta med begagnade delar utan måste använda nya delar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 5 Januari , 2007 Det är ju deras problem! Har jag försäkrat båten och det händer något och oaksamhet inte föreligger så måste dom återställa det skadade till så nära som möjligt ursprungsskick när det gäller skrov och rigg Det som inte gäller till fullvärde är ofta sådant som Segel och motorer. Det är väl när det gäller motorhaveri som du menar och man då säger att det inte finns beg.delar att få tag i och att motorn har gått x antal timmar och det hela beror på slitagdelen var utnött. Då får man antagligen det flotta erbjudandet att de sätter ett värde på motorn eller att man får stå för mellanskillanden själv från en tänkt beg.del till nytillverkad reservdel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 5 Januari , 2007 Segel och drivlina är nog det vanligaste som drabbas av åldersavdrag, men bara för att svenska sjö skriver att de inte har några generella åldersavdrag så innebär det inte att de inte har åldersavdrag. Och att man får stå för mellanskillnaden själv när det är för stor värdeskillnad på nya och bagagnade delar är väl just åldersavdraget eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 6 Januari , 2007 Utgick i från att det var haveri/grundstötning och inte maskinförsäkring det gällde, och då har inte Sv-Sj någon åldersavräkning som många andra bolag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diablo 0 Postad 16 Mars , 2007 Om det finns beganade delar att tillgå som är likvärdiga får man dessa utan åldersavdrag minus självrisk, Om det inte finns beg så ersätts man med vad nya kostar minus åldersavdrag om mellanskillnaden blir för stor, och vem avgör det jo SSjö så visst har Svenska Sjö åldersavdrag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser