K-man 1 Postad 5 Januari , 2007 Vad är definitionen på kort resp. lång rigg på en utombordare? Finns det ett bestämt mått på vad som är vad? Vad är det för skillnad när det gäller framdrivning? Beror båtens planing på val av rigglängd? Hur vet man vad man ska ha till sin båt? Vilket är bäst? Kan någon mer om detta så vore jag tacksam för ett fördjupat svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 5 Januari , 2007 Läs här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=5078 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 5 Januari , 2007 och här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=41573&highlight=det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 5 Januari , 2007 Hej! Rigglängden bestäms av båttillverkaren. Det baseras på höjden av akterspegeln. Ja det finns ett bestämnt mått på rigglängden har det inte i huvudet med går du in på en motortillverkares hemsida så står det under tekniska specifikationer. Rigglängden till båten man har brukar stå på skylten. Om det inte gör det så får du mäta akterspegeln. Bifogar en bild från Honda. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-man 1 Postad 5 Januari , 2007 Tack så mycket!! Förstår på tidigare inlägg att denna fråga har stöts och blöts tidigare. Och nu börjar även jag förstå lite om vad som gäller. Men har någon, någon mer matnyttig information så är jag idel öra!! /K-man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 5 Januari , 2007 vad exakt mer vill du veta då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 5 Januari , 2007 Har du en höjd på ca 50/52cm på akterspegeln kan du har en långriggad motor. Har du ca 43/45cm höjd, kortriggad. Du måste veta var skäddan på motorn hamnar för att veta vad du ska ha. Höjden mäter du enligt bilden, skäddan gärna ett par cm under akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-man 1 Postad 5 Januari , 2007 Efter att ha läst alla tidigare inlägg lite noggrannare och sökt om det på forumet så känner jag att min fråga är besvarad. Tack så mycket för hjälpen!! /K-man 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser