ollbrs 0 Postad 5 Januari , 2007 Veckorna innan jag tog upp båten så märkte jag en vibbration från drevet och efter lite fundering så tror jag att det är drivknuten som spökar för mig. Jag har kollat propeller och den har inte varit ute för någon bottenkänning. Drevet är ett Alpha gen2 och min undran rör om det är svårt att byta knuten själv och om man behöver några specialverktyg. Vänligen Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 8 Januari , 2007 Ingen som gjort detta innan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draget 0 Postad 8 Januari , 2007 Hej Ola ! har du plockat loss drevet och konstaterat ett glapp eller något som kan tyda på att det är knuten som är problemet ? Du har väl ett yttre och ett inre lager på drivaxeln som kan vara glapp oxå. mvh draget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoseLL 0 Postad 8 Januari , 2007 vad är en drivknut? Fråga närmaste marina?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draget 0 Postad 8 Januari , 2007 Helt rätt det är ju inte en bilforum utan en marinforum så vi byter ut drivknut mot korsstycke eller knutkors som sitter i styrgaffeln whatever !! alla fattar ändå vad ola menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 8 Januari , 2007 Skojar du ? Fattar man inte vad drivknut är? På båder www.drev.se och på www.drevia.se så kallas det drivknut men de har säker fel och ingen fattar vad man menar. Jag förstår mycket väl. Om det är drivknutarna som är kass så: För att byta kan det vara bra att få hjälp av en mekanisk firma och går lika bra med en bilreparationsfirma som kan vara billigare. Om du gör jobbet själv bör de ha lämplig utrustning t.ex. press med hylsor för att montera drivknutarna. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Januari , 2007 Jag skulle först kolla på stödlagret inne i bälgen , in med handen och snurra på lagret . Man märker direkt om det skrapar i lagret när man snurrar på inner ringen !!!! De va mitt tips! /JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 9 Januari , 2007 Tackar för svaren. Om det skulle visa sig vara ett eller flera lager som gett sig uppe vid drivknuten för då detta med sig att man behöver se över andra delar i drevet ? Vänligen Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Januari , 2007 Om du har nere drevet för att byta drivknutar så byt stödlager samt bälgar. Bälgar ska bytas var 5-6 år och stödlager vid behov. Själv åkte jag på ras i stödlagret pga läckande bälg och fick då totalhavererat stödlager. Man bytte hela drivaxeln med knutar, stödlager och bälgar. Då var båten drygt 2 år. Alpha One Gen 2 Så kolla du upp orsaken så kan det bli billigre än för mig mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 8 Juni , 2007 Hej,Nu har jag bytt stödlager och det var inte lätt då det satt som berget.Jag har provat att montera tillbaka drevet men det går inte, troligen för att det nya lagret ej är linjerat mot motorn.Det jag undrar är hur jag linjerar lagret mot motorn ?Är det motorns läge man ändrar på motorfästena eller är det lagrets inner del som ändras ?Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 8 Juni , 2007 Du bankar så att det bottnar. Se bara till att hålet i lagret ligger mitt för hålet i drevet så att när du pressar in fett så kommer det in i lagret åxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 8 Juni , 2007 Jag hade ett vibbrerande/helekopter ljud från drevet, bytte stödlager och då blev det bra. Prova att vrida lite på axeln om den inte går på motorn. splinsen måste passa rätt i motorn, vrid lite i taget tills drevet går på. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser