Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Salstad

Fotogenvärmare

Rekommendera Poster

Hej,

har precis läst ett antal inlägg på MG om fotogenvärmare m.m men skulle vilja väcka frågan ingen.

Har en liten DC som jag skulle vilja värma på nätterna i första hand. Har kollat runt på en massa olika varianter hittar dock bara några som passar i dessa ytor bra. Heatpal är ju något som verkar bra men i en DC är det nästan bara hängfunktion som är möjligt och då faller den bort enligt min åsikt (har någon annan erfarenhet ?).

Har ni någon bra erfarenhet om detta ? Är det någon som har t.ex POD 3K, FUJI eller liknande http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256846

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu läst lite mer under dagen och många vetare säger att mycket lufttillförsel är ett måste och att brinnade värme inte skall vara på under natten. Fotogen kaminer som ovan nämnda är ju värdelösa om så är fallet !

Hur gör man med Heatpal ? Någon som äger en kan väl enkelt räta ut funderingarna ?

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobbar i princip lika som de andra fotogenvärmarna som du räknar upp

Tar förbränningsluften från det slutna utrymmet (Kabinen-ruffen)

Satsa på en värmare som tar förbränningsluften från utsidan skickar ut avgaserna på utsidan och har en inbyggd värmeväxlare som tar reda på förbränningsvärmen och skickar in den i ruffen. Du kan säkert hitta någon begagnad Wallas-Termic eller liknande, dom är i det närmaste outslitliga oftast är det bara ett enkelt pumpfel på som krånglar.

//Stickan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Andreas

Jag köpte en wallas 1300 till min Nidelv 18 och installerade med en skrovgenomföring under listen istället för takskorsten. Känns säkrare än en heatpal eftersom den tar både förbränningsluften utifrån och skickar ut avgaserna.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...