petelars 14 Postad 5 Januari , 2007 Undrar om det är någon som har någon bra placering av vatten- resp. septitank i en Havsfidra? Toaletten är placerad i hålet i mitten under förpikskojerna. Hur bygger man lättast själv en tank? S305 Wonitopa Lars P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Januari , 2007 Hej LarsNär det gäller vattentanken på min Storfidra håller jag på att flytta den. Den rostfria tanken på ca 40 liter har suttit uppe under däcket längsat föröver i förpiken. På det utrymmet håller jag på att bygga en ankarbox. Den rostfria tanken kar jag skurit av hörnena i underkant så att den blir ca 25 liter och passar i utrymmet under durkarna, ovanför proppelerhylsan i akterstuvet. Kommer så småningom att bygga en integraltank på ca 40 liter längst fram under förpikskojerna. Dvs en tank som utnytjar skrovsidorna och kojbotten och där jag plastar fast en skiva av glasfiberlaminat i akterkant. Dessutom plastar jag hela tanken invändigt med ett par lager mattor, målar med topecoate och när det härdat ut ett lager med tvåkomponentsfärg. För att kunna utföra arbetet tar jag upp en manlucka i kojbotten. Några funderingar på hålltank för toan har jag inte för närvarande, då jag har en potti potti som står i utrymmet på BB sida innanför nedgången. Kommer nog att flytta toalettutrymmet så småningom då det, för mig som är ganska storvuxen, är praktiskt taget omöjligt att använda. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Januari , 2007 Jag funderade länge innan jag satte sticksågen i däcket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Januari , 2007 När det gäller ankarboxen återstår montering av elintaget för landström, lite avbalkningar för att hålla ankarlinan på plats och att montera luckan. Målning av däcket får annstå tills våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 5 Januari , 2007 Hej Tommy Att göra vattentanken i glasfiber/polyester låter ju smidigt, men använder du vanlig polyester och målar med gelcoat på insidan, eller? Hur smakar det vattnet? Har du provat tidigare? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Januari , 2007 Hej Anders och alla andra med för den delen Jag har byggt några stycken sådana tankar i mina olika båtar. Talade med Lars på Skölds Plast här i Kungshamn, för ett tag sen och frågade om det fanns något nytt i ämnet, men han rekomenderade det enkla som jag gjort förut, med vanlig polyester och måla ett lager tvåkomponetsfärg när plasten härdat ordentligt. Jag brukar montera ett filter (4762-5 i Hjertmans katalog)efter tanken. Fyller alltid på färskt vatten när jag skall ut och segla och har aldrig haft något problem med plastsmak. Bygger nog inte integraltanken förrän nästa vinter, så det dröjer ett tag innan jag kan visa bilder på projektet. I sommar får jag nöja mig den förminskade rostfria tanken. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 5 Januari , 2007 Hej Tackar och bugar, då blir jag nog före dej med tankbygget Får väl lägga in lite bilder när jag kommit så långt. Tänkte placera en stor tank i nosen, framför batterierna. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 19 April , 2007 Om man ska plasta in en integraltank eller om man skall bygga en egen, hur plastar man dit sista sidan. Får man plasta insidan via manlucka, eller hur gör man rent praktiskt? Tänkte sätta en tank mot stäven under förpikskojen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 28 April , 2007 Hej alla fidra vänner, Jag har också funderat på integral tanker men har varit orolig för böldpäst. Färskvatten skall vara värre än salt för det. Hur undvika man det? Hälsningar, Stephen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2007 De integraltankar jag byggt har jag plastat ivändigt via manluckan som ahr haft en storlek och utförande som jag visar på min däckslucka ovan. Som skott kan man ta en färdig glasfiberskiva (om man har varit så förtåndig så att man är född på en ort där man sen några år har en del plastbåtsfabriker)som lämpligen förstärks med ett vågrätt påplastad förstyvning på utsidan tex VP-rör. Det går också bra med en plyfaskiva eller skiva av typ divinicell som man spassar till och plastar på insidan vid plyfa och bägge sidorna vid divinycell. skivan plastas fast på utsidan av tanken och jag har lagt nått lager laminat på hela insidan även uppe i överkant och hörnen (besärligt). I de tankar jag byggt har jag målat med topecoat först och när det härdat med tvåkomponentslack. Det går säkert lika bra att efter en lätt avslipning av laminatet måla med grundfärg och tvåkomponentsfärg direkt. Själv har jag skippat integraltanken på min storfidra då jag kom på att jag hade en Plastimos trekantiga plastsäck liggandes sen några år. Jag blev tvungen att ta en liten manlucka för att kunna montera vatterstaget till peket och passade på att trycka in tanken. Har ett par bilder på manluckan i en annan dator och jag återkommer med dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2007 coastie Du behöver nog ite va orolig för att en integraltank skall skall förorsaka böldpest. Jag har målat de jag tillverkat med tvåkomponentsfärg invändigt, del för att göra dem tätare än med gealcoat och dels för att minska möjligheten till plastsmak. Sen jag skrev mitt tidigare inlägg kom jag på att man ju kan plasta upp dem invändigt med glasfiberväv och epoxi och efteråt stryka ett lager epoxi utanpå så har man ju fått ett tätskickt. Det är ju så man gör en epoxibehandling i princip. Kostnaden borde bli ungefär det samma och så slipper man klabba med färg mm. Bifogar några bilder på montering av mion plastsäck. Tanken/säcken är på plats. Det var inte helt enkelt att dra i påfyllnadsslangen. Fick använda lämpor och knep. Det var trångt då jag inte ville ödelägga nåt av inredningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2007 På denna bilden har jag monterat ett par rostfria plåtar som upplag för manluckan. Det är dom det står SB och BB på. Jag har lagt en liggunderlagsbit över tanken för att minska risken för skav. plåtarna har ju ytterligare en funktion. Om jag i hastigheten skulle glömma vilket som är styrbord och babord såär det ju bara att ta bort madrasserna i förpiken lossa manlucka och där har jag svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2007 Manluckan är på plats och även det främre skottet. Utrymmet för om detta funderar jag på att använda till kättingbox om/när jag skaffar ankarspel. Nu skall jag gå ner till Sandbogen och börja mitt andra arbetspass på storfidran för dagen. Jag har varit hemma med en påse räk inför kvällens övningar. ha´ t sô pen´ t tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser