Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Tittisturer

Var köper man bra och billiga foldingpropellrar?

Rekommendera Poster

Hej.

Som rubriken antyder så är jag på jakt efter leverantörer av propellrar, vilka är mest prisvärda? Inget racingmaterial utan i mässing/brons till en rak propelleraxel med en Yanmar YSE8 i andra änden. Stigning och diameter har jag inte mätt ännu, men tips om leverantörer mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Blocket om du är ute efter något billigt. Brukar finnas då och då.

/ Jojje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Billig och billig? DEt brukar finnas någon anledning till att propellrar säljs. Ofta är de väldigt slitna.

Jag köpte en FlexoFold ifjol från Capella Marin. Mycket nöjd med den. Kompisen köpte en Varifold från Centerline och han är nöjd med den med. Det kostade en del, men jag fick ut en massa mer från motorn.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se upp med propellrar med splineshål för propelleraxeln. Räfflorna slits ned på några år om man kört mycket. Det går inte att dra åt så den sitter som med konat axelhål. Begagnad propeller kan vara helt slut i räfflorna.

Köper du en så se till att få full returrätt. Fråga också efter kvitto eller kolla om säljaren verkar vara ägaren. Det kan vara en stulen propeller då de är lättstulna grejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg har tidigare monterat Nannidiesel i segelbåtar och då utrustat med fexofold. Dessa fungerar mycket bra, och tvekar aldrig på backen som gamla folding oftast tenderar att göra. Ett råd betala hellre lite extra här så du kan lita på grejerna. En dålig propp är som en ny bil med gamla däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...