Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
coke

Laga aluminiumtopp?

Rekommendera Poster

Undrar om någon kan svara på om det skulle kunna gå och laga min trasiga topp på plats utan att plocka bort den?

Det är en 16 ventilars aluminiumtopp! Det är så att den har blivit sönderfrätt vid fyrans utblås på ovansidan!

Har själv funderingar på om det skulle kunna gå och laga den med kemisk metall som finns att köpa som en slags deg i ett rör!

Nån som tror det skulle fungera! För kemisk metall blir ju stenhårt vid härdning!

Tacksam för förslag, ideer och tips på hur man enklast kan laga toppen på plats om det nu kan gå?

MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas

Jag hade samma fel på min VP151 när jag köpte den och jag skaffade en beggad 531 biltopp och renoverade den istället.Nu har du en 16v topp så 531:an passar inte men det finns väl en motsvarande till bil också. Det kan gå att svetsa men jag skulle inte ge mej på att lägga kemisk metall i utblåset med risk för att det blir för varmt. Det är ju trots allt ingen metall utan en epoxyblandning. På nya marintoppar är en stålhylsa infräst i 4:e porten men det verkar inte hjälpa för jag har sett en sådan som ärjat sönder också.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att volvo har ett rep.kit till detta. Dock krävs det lite maskinbearbetning. En stålring fräses in i den skadade avgaskanalen.

Toppen måste bort om det ska bli bra reppat.

Kemisk metall lär inte hålla för dom temperaturerna i avgaskanalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så att det redan sitter en ring i fjärde utblåset men den har gått sönder plus att toppen blivit sönderfrätt!

Var ner på min lokala volvohandlare men de hade ingen aning om vad det var eller om det fanns någon rep.sats!

Nån som vet vart det går att få tag på en sådan stålhylsa!

Hålet är ju redan uppfräst så det borde ju bara vara att trycka i en ny om man kan får tag på det! Och sedan lite kemisk metall på det!

Eller så kan man kanske sätta i en ny stålhylsa och sedan svetsa!

Hur gör man när man svetsar i aluminium någon som kan förklara det?

Kanske kan man göra det på plats så man slipper lyfta toppen?

MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man måste svetsa först, annars försvinner stålringen och sen kan man fräsa i en ny stålring.

Så du måste tar bort toppen för detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter det en ring så är den redan reppad en gång.

Är nog bara att bita i det sura äpplet och riva av toppen och lämna in den till någon som kan svetsa alu och fräsa in en ny ring.

Nu är ju tyvärr inte 16 ventil locket så där jätte kul att riva bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det går inte att svetsa först och sedan trycka in ringen?

Vill absolut inte riva bort toppen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart får man tag på på dessa ringar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glömbort lagning med kemisk metall samt svetsning,köp en begagnad och slipa upp ventilsäterna och sätt i nya ventiler.det blir billigast och snabbast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som ett intressant problem. Spontant känns det som att du måste montera av toppen vilket förslag du än ger dig in på. Är du ute efter en ny topp skall du vända ögonen mot Volvo 740 GLT  ca 88 med motor betäckning b234f.
16v topparna är riktigt dyra att leka med. En ny ventil uppsättning går på ca 2500kr och till det kommer packninssatts. Glöm inte att smörja in kamaxlarna vid åter montering.
 Lycka till !

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått tag i en kille som har haft samma problem med sin topp och han har lagat med kemisk metall och det har hållit 4 år för honom!

Så jag tänkte pröva med det!  Är ju värt ett försök iaf!

Men jag måste ha tag på en ny distansring! N

Nån som vet vart jag får tag på en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

kan du inte lägga upp en bild på skadan, så kanske ett tips kommer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...