minou 0 Postad 4 Januari , 2007 Jag har hört att man inte kan använda vanlig skogs-gore-tex på sjön eftersom saltet förstör porerna lr liknande. Den Gore-tex som används i Seglarkläder som är tillverkade i gore-tex för sjöbruk skulle alltså bättre klara av saltet... Är det någon som vet om detta stämmer? Eller är det ett knep för att få sälja mer gore-texprodukter? Jag har tänkt köpa ett gore-texytterplagg från Haglöfs men måste jag då ha ytterligare ett regn-och vattentåligt plagg som jag har när jag seglar? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 4 Januari , 2007 Låter fel, Gore-Tex är väl Gore-Tex? Haglöfs borde veta, kolla med dem. De har ju inget intresse i att ljuga då de inte säljer seglarställ. Däremot saknar man andra saker på de icke sjöanpassade kläderna tycker jag som fleecefodrade fickor, höga fodrade kragar, höga byxor med förstärkningar på knän och i rumpan, reflexer, regnluva med läpp mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 4 Januari , 2007 De skiljer på Gore-Tex och Ocean Gore-Tex Vanlig Gore-Tex klarar 20m vattenpelare mot 80m för Ocean Gore-Tex. Så vanlig Gore-Tex andas bättre men tål inte lika mycket regn. Men det är kanske inte det som främst avgör tycker jag. Varför köpa Haglöfs? Kommer du använda den i andra sammanhang? Seglar du mycker kanske du sliter sönder en Haglöfs då den fastnar på diverse ställen och rivs sönder. Köp den jacka du har mest behov av, jag har tex två Gore-Tex jackor. En Musto HPX med Ocean Gore-tex och en Sail Racing med vanlig Gore-Tex (tror jag) och jag använde Sail Racing jackan mycket mer, vid fint väder, på stan, till jobbet etc så mitt råd är att köpa den jacka du har mest nytta av. I västa fall kan du komplettera med icke Gore-Tex seglar jacka för riktigt busväder. Jag skulle också råda dig att satsa på ett par bra byxor och stövlar då dessa används frekvent vid kappsegling och dylikt. Mitt senaste köp är ett par Musto Gore-Tex stövlar som jag är supernöjd med och kan varmt rekommendera, aldrig mera frysna och blöta fötter!!! Ha det / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 4 Januari , 2007 Tänk på att bästa sättet att förstöra ett gortex plagg är att tvätta i maskin, centrufugeringen fördärvar gortexen så att den inte andars som den ska. Har man inte en tvättmaskin med gortex-program är det ändå man kan göra att skippa centrufugeringen, man slipper dock inte mellan centrufugeringen vid sköljningen men det är det bästa man kan göra när man sakna gortex-program. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Januari , 2007 Visst kan du ha en sk vanlig jacka på sjön! Den stoppar det mesta regnet utan vidare och kan du klara dig utan specialgrejorna på en sjöanpassad jacka så är det ju ca 1/3-1/4 av priset också? Och du kan använda den i tunnelbanan... Ty jag märker själv att min fina sjöjacka endast \duger\ på sjön! tips: Håller med Löjtnant Håkan här ovan som tipsar om bra byxor och torra stövlar, det anser jag vara viktigare! Sedan undrar jag om du fastnat just för Haglöfs? Inte ett fel på dem ( har 3 st från dem ) men ett märke jag nu använder på sjön som första steg när det börjar blåsa/regna är Mountain HardWear. Lite prassligare kanske men kraftiga jackor som står bra mot vatten. Det finns andra märken också... Min erfarenhet av att tvätta är goda men skippa sköljmedlet och köp istället alla de produkter som anses specialgjorda för Gore-Tex. Och slutligen, eftersom du kom undan med en \billigare\ jacka kan du köpa en bra flytväst och en bra sele också utan att snåla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 5 Januari , 2007 Varför Gore-tex? Varför vill du ha ngt av dessa dyra plagg som påstås kunna andas men som klarar av det enbart när man själv sitter still. Jag har i tjugo år använt ngt som heter BMS, Americas Cup. Ett tyskt märke som tidigare såldes av Hjertmans men som man nu får köpa över nätet. Det är suveränt, starkt som f*n, tål allt. Inget Gore-textrams. Blir det varmt så öppnar jag jackan litet och sparar ett antal tusenlappar. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 5 Januari , 2007 Jag håller inte med såklart! Visst, alla behöver inte Gore-Tex på sjön men att säga att det är trams visar stor brist på kunskap. Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 5 Januari , 2007 Hoppsan, jag ber genast om ursäkt föt mitt kunskapsförakt. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dupe 0 Postad 6 Januari , 2007 Men....hur är det med flytjackor och flytbyxor alt flytoverall? Tycker mej se stora fördelar med det om det verkligen är busväder eller tidig vår eller sen höst. På sommaren räcker det oftast med en varm tröja och vilket regnställ som helst. Mer än en gång har jag mött båtar med värsta ställen på, mitt i sommaren, 20 grader varmt och vi i min båt har shorts och t-shirt under flytvästarna. Då undrar man verkligen vad som är syftet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 8 Januari , 2007 Mer än en gång har jag mött båtar med värsta ställen på, mitt i sommaren, 20 grader varmt och vi i min båt har shorts och t-shirt under flytvästarna. Det är inte så att de har motvind och du har medvind..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dupe 0 Postad 8 Januari , 2007 Jag förstår hur du tänker! -Nej inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Januari , 2007 20 och 80 m vattenpelare låter i alla fall som trams. Eller så får påståendet utvecklas. 20 m vattenpelare är samma tryck som man har i ett bildäck. Eller 80 m är väl ungefär max vad man har i en vattenledning. Det skulle gå att ha Gortexmaterial i vattenslangen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 15 Januari , 2007 Meter vatten pelare (mvp) är det mått som visar täthet mot regn i t.ex kläder, tält m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 15 Januari , 2007 Jag köppte ett Gore-tex ställ på 80 talet och kunde då kontatera att redan efter en halv säsong så läckte det som ett sål framförallt där man sitter. Stället åkte på soptippen och ett gameldags gummmi klätt seglarställ införskaffades. Sedan dess har jag till alla som velat lysnna berättat att Gore-tex inte fungerar på sjön. Efter all reklam om att ocean Gore-tex är så mycket bättre köpte jag så ett Musto ställ för ett par år sedan och är nummer inte längre medlem i hata Gore-tex klubben. Det är enorm skilnad mellan Gore-tex och Gore-tex. Ocean Gore-tex är uppenbarligen anpassad för saltvatten och slutar inte fungera som vanlig Gore-tex gör när det får salt på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Januari , 2007 -man kan jämföra GT från -80 talet med GT från -00 ,om man vill...???? //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonzard 0 Postad 15 Januari , 2007 Fördelen med seglarkläder är bl.a den höga kragen som skyddar från vind och regn. Huvan brukar vara specialsydd för bästa möjliga sikt åt sidorna. Jag kör själv Gill Key West som jag tycker funkar. Köpte det på www.fritidsportalen.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 15 Januari , 2007 Det skulle gå att ha Gortexmaterial i vattenslangen! Det är precis vad man har i en del brandslangar! Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Januari , 2007 Ja tydligen verkar Gore-Tex och liknande material fungera i teorin, dvs att släppa in/ut ånga men ej vatten. Det är inte enkelriktat utan membranet släpper lika lätt in funkt som det släpper ut. Pga av att kroppsvärmen gör att ångtrycket oftast är högre innanför tyget än utanför kryper fukt utåt. Men det gäller då att det inte är lika varmt utanför. Oftast när det regnar blir det kallare och då funkar det som avsett. Däremot blir det nog sämre med fuktavgången när det är varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 9 Februari , 2007 Hoppas det inte låter som reklam men... Importlagret har en seglarställ i gore-tex typ (?) material på rea. Den heter Nordkoster så det måste vara bra... 995:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 22 Februari , 2007 Låter billigt, vet du nåt om dem? Funderar på att köpa ett ex och prova för att sedan ha dem till profilkläder Mvh / Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 24 Februari , 2007 Hej Håkan! Jag vet ingenting om dem. Såg annonsen när jag skulle läsa om deras marindiesel som jag fundera på att köpa. Vad menas med profilkläder om jag få fråga? Hälsningar, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olle_64 0 Postad 25 November , 2008 Edit: fick upp denna på google och såg inte att det var ett gammalt inlägg, ber om ursäkt. Senast ändrad av Olle_64 | 25 november 2008 | 17:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 3 December , 2008 Gore-Tex fungerar i praktiken med, men vad många användare missar är plaggen under. Klär du dig med bomull som tex vanlig T-shirt och bomullsockar närmast kroppen, är det meningslöst med Gore-Tex i jacka, byxor och skor eftersom bomullen absorberar svetten och inte andas. Använd underställ i sk funktionsmateriel och sockar med ull/syntetblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser