Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
underisen

Glastron vs Finnmaster

Rekommendera Poster

Jag har tänkt att köpa ny båt, men får stora skälvan. När  jag väl har bestämt mig för en så dyker det upp något annat.

Nu undrar jag över för och nackdelar mellan  nordisk båt & amerikansk.

Jag har två båtar att välja mellan, och dom uppfyller i stort mina behov 

och har i princip samma pris.

Den ena är en Glastron 209 från 2005 med 130 hk inombord och den andra en

Finnmaster 6100 OC från 01 med utombordare.

Visserligen så är ju Glaston en öppen dc och Finnmastern en mer ht lik båt

, försäkringen borde ju bli lägre med inombordare men i gengäld så finns det tak på Finnmastern när det regnar.

Men .... oj oj  Vad har ni för åsikter ?

MVH// Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att det avgörande i ditt val är vad du redan själv konstaterat -- Finnmastern har tak och det har inte Glastron. Är du främst ute och åker i fint väder så är taket bara i vägen. Åker du även höst/vinter/vår så är tak närmast ett krav. Eller om du vill ha någonting som liknar en husvagn (dvs ombonad semestervecka på sjön.) Tak gör båten mycket mer ombonad och varm, kan knappast jämföras med kapell.

Frågan om inom/utombordare är ju egentligen en annan. Det finns ju både öppna och takade båtar med inom- och utombordare. För övrigt låter 130 HK på en 20-21 fots daycruiser som lite svagt. Blir nog till att pressa den med dålig bränsleekonomi och buller som följd. Ser på Blocket att Finnmaster 6100 ofta har 80-90 HK vilket ju låter förvånansvärt lite för ett 6 meter långt plastschabrak, även om utombordare av någon anledning ofta har ett bättre klipp.

Vad gäller skillnaden mellan amerikansk och skandinavisk har jag noterat att man i skandinaviska båtar tänkt mer på vårt klimat med självlänsande brunnar och avtagbara dynor etc. medans amerikanska båtar är mer komfortabla/vräkigare med dynor precis överallt och heltäckande mattor, men av samma anledning är de inte lika robusta som skandinaviska båtar. Men Glastron är ju ett välkänt märke som jag inte hört annat än gott om. Tillverkarna verkar oxo i senare års båtar verkar oxo ha tagit lärdom, så att t.ex. mattorna numera är avtagbara till skillnad från äldre båtars fastlimmade heltäckningsmattor. Skandinaviska båtar är dessutom enligt min åsikt ofta och särskilt i relation till amerikanska båtar helt enkelt överprisade. Dina två alternativ, t.ex. kostar lika mycket trots att den ena är ett år gammal och den andra fem år. (Skicket vet jag förstås inget om.)

Om jag hade stått inför valet hade jag fokuserat på att det är två rätt olika båtar. Jag hade köpt Finnmastern om jag hade behov av transporter i skärgården året runt, t.ex. till stugan på en ö, och Glastron om båtlivet fokuserar på dagsutflykter med enstaka övernattningar, bad, vattensport och fiske.

Om du ändå inte kan bestämma dig -- köp båda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är väl så som du säger, det kanske blir fel att jämföra två olika båttyper, men man funderar ju ibland värför dom nordiska båtarna är så mycket dyrare än dom amerikanska, det är klar att det säkerligen är skillnad på kvalite men (med risk att få skäll) i stora hela så är det ju bara plast baljor med motor i. // Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle köpt glastronen.

Men det beror ju på vad du tänker använda båten till.

Att nordiska båtar skulle vara så mycket bättre håller jag inte med om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Finnmaster 6100 OC är i och för sig en bra båt,

http://www.expressen.se/index.jsp?a=285437

Finns ju även med inombordare, 6400 OC,

http://www.finnmarin.fi/RUOTSI/mallit.html

Glastron 209 med bara 130 hk tror jag eventuellt kan bli lite för klen motor. Har den elektronisk bränsleinsprutning (EFI) eller förgasare? EFI är att föredra.

Har själv haft en Hard Top förr och båttypen som sådan är OK, bara man är medveten om dess negativa sidor också.

Lista först hur du kommer att använda båten och hur många ni vanligtvis skall åka i båten. Ta även i beräkning om du vill kunna traila båten eller ej - då får man se upp lite mer med vikten på båten m h t bil man har och körkortsbehörighet (B el E).

Jag antar du rör dig i prisklassen 200-250 tusen kr?

Skall du ha en Finnmaster 6100 OC bör du nog ha minst 115 hk då det är en hyfsat stor båt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Är helt ny på detta forum... verkar vara betydligt mycke mera inresanta inlägg här än på andra, men men...

Ville bara kommentera att en skillnad som jag ofta hört mellan Amerikanske & Europeiska båtar är vad dom är byggda för, för sjö.... Amerikanske båtar kan ha en tendes att slå ganska hårt i våra Korta hårda vågor här....

(kör själv amerikanskt), och jag håller med om att äldre amerikanare kan ha mattor och dylikt som gör det lite jobbigt att tvätta.... Men som helhet (har kört flipper tidigare) måste jag säga att om priset är samma...

Välj Glastron!!  (enda nackdelen är som sagt att 130hk (troligen 3.0LX??)

kommer vara ganska dyr att köra, eftersom den får kämpa rätt hårt med en 20-fotare (skulle gissa att den väger ca: 14-15 hundra kg.)

Europeiska båtar = dyra (men missförstå mig rätt, dom håler sitt värde)

Amerikanske båtar = ofta biligare men dom sjunker också mer....

Hur som helst Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Nu är ju jag lite partisk. Har själv en glatron GS209 som jag trivs mycket bra med. Motorn är en VP 3.0 med förgasare. Jag maxar ca 32 knop och marshar ca 24.  Den drar ca 0,9 l/nm med två vuxna och trebarn (13,13 resp 11 år) ombord.´ Kanse att en V6 hade varit att föredra men budgeten räckte inte för det.

Vi sover fem i den men då blir det trångt och man måste stuva en del för att kunna bädda. Ganska mycket camping kan man säga.Förra sommaren sov vi 12 nätter i båten.  

Jag har sportinredningen med soffa bak och extra stort soldäck så man kan sitta sex stycken i den. Fem har gott om plats.  Går de bra ? Det är 21 graders bottenvinkel så jag tycker också att den tar sjön ganska bra sen kan man ju alltid köra så det stampar ordentligt ändå om mna tycker det är kul. Min svåger hade en Askeladden Beatle och han tyckte att den tog sjön sämre om det var lite vågor.

Med en DC som denna blir det en vackert vädersbåt även om vi kan ta skydd under ett campingkapell om det blir dåligt väder eller svalt på kvällen. Full ståhöjd om du är kortare än ...? Jag är 187 och jag måste huka mig under kapellet men jag tror att det säkert är OK upp till 175-180 cm.

Båten är ganska enkel.  Den fasta matten är en nackdel som man löst på senare årsmodeller med mattor som går att knäpp loss. 

Jag betalar ca 3800 kronor i försäkring hos atlantica och då ligger i Mälare i södra stockholm. Jag har nautiloc som ger lite rabatt.

Lycka till med ditt köp !

Cheers,

Nic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja! hakar också påp tråden.. har även jag en glastron 17.7 fotare med Pentas 3.0 litare och jag tycker den går riktigt bra med fem sex personer. faktiskt mer vrid i den än vad man kan tro..
Ta glastronen! Mkt båt för pengarna och riktigt bra kvalitet!
Mvh Johan 

post-21406-1394234925,034_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wiktorsson:

Nackdelen är samma som fördelen: Taket. Om det är soligt så är det i vägen, om det är regn och rusk så håller det dig varm och torr. Frågan du får ställa dig är: Är du verkligen ute och åker om det är regn och rusk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha ja, många bra svar.

Jag har varit på båtmässan och kollat och som det ser ut nu så är det nog Finnmastern som ligger bäst till då vi har två små barn som vill få plats.

Även frugan är nog mer posetiv till denna modell även om hon nu tyckte att Bayliners 19 fotare såg bra ut,, Har letat på Blocket men enu inte hittat någon i min prisklass, det fanns en i GBG vid årskiftet men den hade en 90 hk motor och den blir nog för liten, så som det är nu kollar man blocket varje dag och hoppas att i dag är det nog min dag.

// Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Funderat på att lägga ut en köpes annons på blocket?

vet inte direkt responsen, men du kan ju alltid skriva någorlunda

vad det är du söker, samt pris etc...

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glastron blir nog bra tycker dom gör snygga båtar, inombordare känns mulligare tycker jag. Min åsikt är dock att det är enklare med HT om man har småbarn, då kan dom sitta i skuggan samt ta skydd snabbt vid regn m.m

lycka till

gurra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt om HT är något vettigt alternativ egentligen (OBS Min egen Åsikt).. På dom flesta HT båtar så måste ju ändå kapellet plockas upp om d ska ge något skydd för regn. D lilla tak som finns räcker inte mycket till för att stänga ute väder och vind.. Ska man va ute i alla väder samt året om så är hytt att rekomendera... En DC har liksom en ht kojplatser i fören och likvärdiga utrymmen..

Bägge modellerna är att betrakta som solskensbåtar, båtar för fint väder sol och bad alltså inga bruksbåtar som ska gå året om och i alla väder... Inombordare går för d mesta mjukare och tystare än utombordare.. Man slipper olje lukt och oväsen.. Man kan ha en fin badbrygga på aktern istället för en stor klump till maskin som bara e ivägen.. Försäkringskostnaderna minskar otroligt mycket genom att välja en inombordare.. Stöldrisken minskar den med, Underhållet blir inte dyrare en motsvarande 4taktakts utombordare som föv har en kortare lifslängd...

Sötvattenkylning är möjlig att montera på inombordaren detta ger bättre prestanda och längre livslängd. Det går inte på Utombordare.. VAlmöjligheten ökar iaf du väljer att titta på en DC Finns ju hur många som hellst som gör dessa båtar inte bara jänkarna.. Inköpspriset blir förmodligen mycket lägre på en DC än en HT av den kaliber du kollar på..

Vet inte så mycket om Finnmaster men dom e dyra, för dyra fast med ett mycket gott Andrahandsvärde.. Men huvudsaken är att du själv blir nöjd med köpet.. Vi bara kommer med tipps haha21.gif\

!!!MVH REXCO!!! Som åker DC, ett tag till iafsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha Jag hittade min gamla tråd.

Efter mycket om och men så har jag nu slagit till och köpt ny båt.

Det blev inte någon av dom jag frågade om utan en Yamarin 59 ht. 07a med 115 hk

Det tog ett tag ( man vill ju inte göra ngt förhastat) men jag tror att det kommer bli kanon för oss.

Nu väntar man bara på att isen ska släppa..Tungan

// Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till ett bra köp! Har själv en 59 ht 07 dock med en F100 (2-3 knop slöare).

Vi är jättenöjda med båte efter 2 säsonger. Den går bra i sjön och har många bra lösningar. Väldigt snål. Mätte 2 gånger i somras med tankmetoden och fick 0.74 resp 0.78 /distans helt utan snålkörning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...